Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Snabbt svar önskas om 2-årings vikt

Skrivet av Bella
Har en diskussion med en pappa vars dotter på 2 år väger 21 kg och i mina öron låter det som väldigt mycket och ärligt talat osunt.

Hur vanligt eller "normalt" är det eg att en 2-åring väger 21 kg??
Det måset väl ändå anses som övervikt eller?

Pappan blev lite sur när jag kommenterade barnets vikt, jag var inte otrevlig eller dömmande men blev ärligt talat mycket paff då han sa att hans tös på 2 väger 21 kg.

Vad tycker ni eller vad vet ni? Är det mycket för en 2-åring?
Svar på tråden: Snabbt svar önskas om 2-årings vikt

Det beror ju mycket på längd och kroppsbyggnad!

Skrivet av  Superwoman
... och på om dottern just fyllt två eller är nästan tre år gammal.

Men rent allmänt kan man väl säga att det är en ovanligt hög vikt för en tvååring, min äldste kille vägde 16 kg vid 2 år och 19.3 kg vid 3 år. Då var han 95 cm resp. 105 cm lång. Han är mycket stor för sin ålder (inte knubbig men lång och muskulös).

Utan att ha sett barnet ifråga kan man väl gissa att hon förmodligen åtminstone är något knubbig. Men hon kan ju lika gärna vara rejält överviktig, om hon är kortväxt och nätt till benstommen.

Detta med övervikt är ju ett lite känsligt kapitel och många föräldrar kanske inte vill se att deras barn är knubbigare än vad de mår riktigt bra av. De flesta av oss uppskattar ju inte precis att höra sina barn kritiseras i något avseende, om man säger så :-)

Men visst, du har rätt, 21 kg är ovanligt tungt för en 2-åring.
 

Min son på 3½ år

Skrivet av  Mortorio 23 dagar kvar
och som dessutom är en rejäl liten biff. Alltså inte tjock utan bredaxlad och rejäl väger mindre än 20 kilo fortfarande. han är över en meter lång.
Jag tycker också det låter mycket med 21 kilo för en tvååring.
 

Oj, skulle varit svar till Bella imt

Skrivet av  Mortorio 23 dagar kvar
...
 

ja

Skrivet av  maria65a
Ja det är riktigt mycket för en 2 åring, har inte BVC kommenterat det?
 

Låter väldigt

Skrivet av  Skrållan
mkt för en 2 åring om nu inte barnet är extremt långt.
Min 6 årige son som är runt 120-125 cm lång väger drygt 21 kg. Skulle tippa att han numera väger närmare 23. Han är en ganska exakt meddellång och meddeltung 6 årig grabb.

 

Jag är inte helt säker...

Skrivet av  Bella
...men tyckte mig höra att pappan sa att tösen är 110 cm. Men jag tycker ju ändå att 21 kg låter som extremt mycket.
När jag frågade om inte BVC påpekat det sa han bara att hon ligger på den övre kurvan men det kan väl ändå inte räcka? Hon måste ligga en bra bit ÖVER den eller?? Kanske bara jag som överreagerar? Men 21 kg för en tjej på 2 år låter faktiskt väääldigt mycket i mina öron. Särskilt med tanke på att min egen son på 3½ år väger 15 kg, han är varken smal eller knubbig utan mittimellan.
 

Min kille låg straxt under den översta kurvan...

Skrivet av  Superwoman
...(det gör han fortfarande f.ö.) och han var 95 cm vid 2 och 105 cm vid 3 år. Om inte jag minns fel så är "flickkurvorna" något lägre så den här lilla tjejen borde ju onekligen ligga en bra bit utanför diagrammet både vad gäller längd och vikt.

Men om hon är 110 cm så låter 21 kg som en väldigt rimlig vikt. Små barn har andra proportioner än äldre barn (och vuxna) och väger mer i förhållande till längden. (min 4-åring vägde i somras 22.3 kg till 112 cm och han är inte ett dugg knubbig).

Är du alldeles säker på att hon verkligen var 2 år?

I vilket fall som helst så är hon osedvanligt stor för åldern.
 

men om hon är så lång..

Skrivet av  Tina
..som 110cm så tycker jag inte att 21 kg låter så mycket!

Min son är 4 år, 100cm lång och väger 18kg och han är normal i hullet, kanske liiite rundare än de flesta men absolut inte överviktig och på bvc säger dom att han är bra i kroppen.

Om hon nyss fyllt 2 och är 110cm lång, så är hon väldigt lång för sin ålder och väger ju såklart mer än de flesta 2-åringar då också...
 

Håller med superwoman

Skrivet av  Mortorio 23 dagar kvar
110 cm är väldigt lågt för en tvååring, låter mer som en fyraåring. Om hon är 110 så kan ju vikten vara normal.
 

110 cm & 21 kg

Skrivet av  NillaN m. M99 å L03
tycker jag vikt & längdmässigt inte låter så illa.
kanske ganska mycket för en 2 åring, min 5½ åring är typ 116 kanske & väger runt 25 kg
 

Låter massor i mina öron

Skrivet av  Katja med Theo+4 till
men det säger ju inte mycket;)

Längden spelar ju en stor roll, men inte är väl 2 åringar sååååå långa???

Jag har en flicka som är 111,5 cm.
Hon väger 18 kilo, och är 7 år.

När hon var 2 år vägde hon 9 kilo drygt.
(Då var hon ändå en 4 kg\'s bebbe vid förlossningen)
 

Ja...

Skrivet av  Venus
det låter ganska mycket tycker jag.

Min 2-åring vägde 12,6 kilo. Hon är i och för sig ganska smal och inte jättelång, men ändå...
 

Låter mkt men det gör 110 cm också.

Skrivet av  Miko
Min treåring (född 02) är 99 cm och väger 17 kg. Han ligger lite över på längd och är normalviktig.

Är du säker på att hon var två år?! 110 cm är väl ungefär snittet för en fyraåring?!
 

Vad har ni för rätt

Skrivet av  Pernilla
att sitta och diskutera en annan förälders barn, utan att han själv bett om era åsikter?
 

men hon...

Skrivet av  maria65a
...diskuterade ju med pappan först och bad sedan om en åsikt härifrån, det kan ju hända att 21 kilo är normalvikt?
Måste man ha någon speciell "rätt" för att oroa sig över barn på det stora hela?
 

Kan man säga om många inlägg på Aff...

Skrivet av  Eva
Kolla in på t.ex. styvföräldrar, där styvbarn och gamla ex diskuteras - hur många föräldrar ber om åsikter om hur de uppfostrar sina barn och hur många ex uppskattar att kallas diverse okvädesord? Eller alla svärpäron som dissas i det snacket?

Man kan inte ha en communuity fri från snack om andra... tyvärr...
 

Men

Skrivet av  Pernilla
det var ju inte pappan själv, som bad om åsikter i det här fallet, utan en _annan_ person. Dessutom lyfte hon ut disskussionen ur det snack där pappan skrev.
Om man ger sig in i en disskussion om tex sitt barns vikt så får man väl skylla sig själv. Fast så var det ju inte. Pappan har aldrig bett om att hans barns vikt ska analyseras. Och knappast att det ska göras på andra snack än där han själv är, och har möjlighet att säga sin åsikt.
 

Förstod väl fel...

Skrivet av  Eva
... men jag fattade det som att det var någon diskus som hon varit med i som inte var online...

Men likaväl så är det ingen skillnad på diskussionerna. Vem vill läsa att ens barn anses som något katten släpat in? Vem vill läsa att svägerskan hatar ens föräldrar? Alltså ingen skillnad...
 

Så du tycker inte att

Skrivet av  Pernilla ger upp
det är skillnad på om _du_ frågar vad vi andra tycker om dig, och om _jag_ frågar vad vi andra tycker om Eva?
 

VAR i mitt inlägg...

Skrivet av  Bella
...skriver jag att det är en diskussion här på Allt för föräldrar som jag för med den där pappan??
Jag kan ju tala om för dig att den förde jag med honom IRL igår! Tycker i och för sig att det kvittar var diskussionen har förts för jag namnger inga personer och dömmer ingen heller men jag kunde inte låta detta passera förbi mig oberörd för jag reagerade på att flickan väger så mycket.

Fanken vad jag är trött på att så många människor här på forumen är så kvicka till att dra förhastade slutsatser ALLTID!

Tack alla ni andra i alla fall för era kloka svar. Eftersom tösen är så lång verkar det ju ändå vara en rimlig vikt.
 

Om man kollar

Skrivet av  Skrållan
viktkurvor-hittar bara tabeller. Så är 19 kg normalvikt för en 110 cm lång 5 åring.
Då kan jag tänka mig att 21 kg för en 110 cm lång 2 åring är ganska normalt.
 

Normalt? Nej. Friskt? Mycket möjligt.

Skrivet av  Lingling
Läst igenom den här tråden.
Det är uppenbarligen en ovanligt stor flicka, hon ligger tydligt utanför normalvikt och normallängd för de mittersta 90% av flickor och pojkar på två år. Vikten i förhållande till längden verkar däremot inte särskilt konstig.
Det kan vara vad man kallar en naturlig variation, hon har anlag för att växa fort i den här åldern (det kan stanna av så att hon inte blir så stor till slut), det kan vara ngt slags överskott på tillväxthormon eller ngt annat, liknande; ngt som kommer att kräva behandling, isf kanske pappan inte vill diskutera det?
 

Hur lång är hon?

Skrivet av  Cimex
Sådär på en gång tycker jag att det låter mycket, min 2-åring väger 13 kilo, nu minns jag inte hur lång han är, men han är smal men inte mager.
 

Artiklar från Familjeliv