Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

moral-fråga!

Skrivet av Anonym idag
Jag hittade en plånbok idag på en öde parkering, i den så fanns det 900 kr plus några kort.

Jag är ensamstående med 2 barn och har det väldigt knapert och funderar på att behålla pengarna men lämna in resten till polisen.

Det fanns kvitton och inköpslistor i plånboken som tydligt indikerade att ägaren(en ung tjej)är väldigt tät om man säger så.
Så hon sitter nog inte och sörjer pengarna direkt, men jag får ju dåligt samvete...

Ärligt, vad hade ni gjort??
Svar på tråden: moral-fråga!

Jag hade tagit pengarna

Skrivet av  anonym
och lämnat tillbaka resten.
Men det kan jag bara erkänna nu för att jag är anonym :-)
 

Ärligt...

Skrivet av  Polly
så skulle jag ha lämnat tillbaka plånbok med innehåll, det är så jag önskar att någon skulle göra mot mig. Men skulle jag ha varit den som tappade plånboken skulle jag nog ge dig pengarna i rena glädjen att få tillbaka den.
 

Hade jag haft riktigt taskigt med pengar

Skrivet av  Anonym jag också
hade jag nog tagit pengarna och givit tillbaka resten, utan dåligt samvete. Nu är inte jag i den sitsen och skulle därför lämna allt till polisen.
 

Men den som tappat

Skrivet av  Elisha
den kanske har det ännu värre, det vet man ju inte.
 

Lämnat in på polisstationen

Skrivet av  Nape
Jag förstår läget, och tro mig, vi har varit i exakt samma situation. Vi ringde ägaren som blev jätteglad över att få tillbaka plånboken. När han sedan såg att alla pengar var kvar blev han ännu gladare. Han hade säkert inte behövt pengarna sååå mycket, men att se att det faktiskt finns ärliga människor, att ingen rotat bland hans saker i plånboken (förutom att vi kollade namn på plånboken) kändes bra sa han.

Jag vet många många som hade tagit pengarna och vill inte döma någon. Jag funkar bara så att jag är ärlig.
 

Lämnat tillbaka

Skrivet av  Theos mamma
Behandla andra som du själv vill bli behandlad. Att leta igenom plånboken och analysera ägarens tillhörigheter för att dra slutsatsen att hon inte behöver pengarna är inte särskilt snyggt gjort.

Det är tråkigt att du har ont om pengar, det måste vara tufft att vara ensamstående, men jag anser inte att plånboksägaren har någon skuld i din dåliga ekonomi och därför är det inte rätt att behålla hennes pengar, oavsett hur gott om dem hon har.

Och ja, för den som undrar, jag är precis så här präktig i den här typen av situationer.
 

What goes around comes around...

Skrivet av  lyckligt lottad
Jag skulle lämna igen hela plånboken med pengar och allt för det skulle jag önska att någon annan gjorde om det var jag som tappat den.
 

Lämnat in plånboken så klart

Skrivet av  Hervor
med alla pengar kvar i. Även om DU tycker att ägarinnan verkar ha gott om pengar så kanske sanningen är en annan och man är en tjuv oavsett vem man stjäl av.

Jag är för tillfället helt utan pengar och skulle verkligen behöva pengar men aldrig i världen att jag skulle stjäla från en annan människa.
 

Gett plånboken till ägaren

Skrivet av  Ullet
med penagrna i naturligtvis, annars är man en tjuv i mina ögon. tar man pengarna är man rent så fruktat ful att man förtjänar att bli av med sina egna pengar någon ggr o man bör inte gnälla över andras taskiga beteende, så tycker jag. Om man lämnar in plånkan så kanske man får en slant för det? Nej, man lämnar in sånt man hittar utan att stjäla det som finns inuti. Nästa gång kan det var din plånka nån länsar, så resonerar jag.
 

Länmat in

Skrivet av  Trollmor73 m. buspojkar födda -97, -00 & -02 :o)
till polisen med pengarna kvar.
Att denna person har 900:- betyder inte att h*n är rik, det kan lika väl vara denne persons sista slantar och ska räcka till mat, blöjor etc för resterande månad.
Även om denna person skulle vara förmögen så har inte du någon rätt att stjäla av h*n, precis som att ingen har rätt att stjäla av dig.
Tänk på hur du själv vill bli behandlad och handla sen där efter, vill du att andra ska stjäla dina pengar? Har du samvete att ta pengarna och sen veta att du genom stöld gett dina barn mat eller vad det nu är ni behöver. Sen hur ska du kunna motivera dina egna barn att vara ärliga och att inte stjäla när du själv gjort dig skyldig till detta brott??
 

ett tillägg..

Skrivet av  Anonym idag
Många av er skriver att jag själv kan tappa plånboken osv, och hur skulle det kännas osv.
Jag har blivit rånad på bussen 2 ggr och vid en bensinmack 1 gång så jag vet hur det känns i alla fall.

Och det där med att dessa 900 kr kanske är dom sista pengarna hon hade som kanske skulle gå till blöjor osv, jag vet att så är inte läget.

Detta ÄR en tät tjej, visst jag har inte rätt att behålla pengarna ändå men jag kallar inte det att stjäla om man behåller nåt man hittar.

Om man hittar en 5-hundring på gatan, hur många lämnar in den till polisen?

Nu har jag bestämt mig för att lämna in rubbet, bara så ni vet:)
 

Spelar ingen roll hur nåns liv ser ut,

Skrivet av  Ullet
det är självrespekten i att veta att man inte är en tjuv som spelar roll. Man kan inte hålla på o göra om lagar o moral för egen vinnings skull. Sen är det annorlunda att hitta en femhundring som itne går att identifiera eller en identifierbar plånka.
 

Men nu är du väl ute och cyklar

Skrivet av  Hervor
när du skriver att det inte är att stjäla att behålla det man hittar. Om du VET vem ägaren är så är det väl självklart att du stjäl om du vittjar den personens plånbok. Moralen låter väldigt, väldigt racklig här.

Om jag hittar en femhundring på gatan så lämnar jag faktiskt in den till polisen. Om inte för att kunna sova på natten.
 

Hade tagit pengarna

Skrivet av  Anonym för en gångs skull
Och lämnat in resten.

Så pass liten moral KAN jag ha om det krävs.
 

Behandla andra...

Skrivet av  Eliza
...så som du själv vill bli behandlad! Själv skulle jag inte ta pengarna utan lämna allt till Polisen. Du kan nog inte veta hur hon har det ställt enbart med ledning av kvitton i plånboken. Hon kanske fått pengarna av sin mamma för att köpa vissa saker? Hon kanske är ensamstående som du.

Om du tar pengaarna är du en tjuv. Tänk på det.
 

Jag har ringt tjejen nu!

Skrivet av  anonym idag
Nu känns det helt rätt att lämna plånboken(med allt i)till henne, skulle ha fått för mycket skuldkänslor annars.

Men som jag trodde så bor hon i ett av denna stads finaste och största hus, och har ett aktat efternamn så fattig är hon inte, men det gör saksamma, rätt ska vara rätt!

Hon ska komma hit senare och hämta plånboken:)
 

Hade det varit jag som tappat plånboken

Skrivet av  Anna
Skulle jag ha gett dig hittelön som tack för besväret. Nu slipper hon spärra alla kort, skaffa nytt id-kort, körkort och vad hon nu kan ha haft i sin plånbok.
 

Hur gick det?

Skrivet av  HW
Fick du hittelön? Var tjejen trevlig? Känns det som om du tog rätt beslut?
 

japp..

Skrivet av  anonym idag
..hon blev glad, hon och hennes pappa kom och hämtase upp plånbolen, det gick på en minut och jag fick en hundring, men det viktigaste är att jag kan ha gott samvete nu och att hon fick tillbaka det som var sitt.

Det var bara direkt när jag hittat plånboken och såg pengarna som jag blev sugen på att behålla dom, men efter en natts sömn så förstod jag ju att jag måste lämna tillbaka plånboken med fullt innehåll!
 

bra gjort

Skrivet av  Solen
:-)
 

Ringt ägaren..

Skrivet av  Lena m.3
..eller lämnat in den hos polisen. Aldrig att jag hade tagit pengarna!
 

Men vad hon eller du har

Skrivet av  Elisha
för inkomster har väl ändå inte med saken att göra? Och hur vet du det förresten? Kanske någon skulle tro att jag också har mycket pengar om de hittar min plånbok med kvitto för att jag betalade ett julbord på över 9 000 kronor, men det var inte ett privat julbord, utan för jobbets räknin. Hade du tolkat det som att jag var rik också?

Jag skulle också varit frestad att ta pengarna, det blir nog de flesta blivit, men man gör inte så. Det är min uppfattning i alla fall.
 

hade tagit

Skrivet av  turtle
pengarna OM jag skulle göra som jag innerst inne ville och som jag behövde! MEN nu är jag faktiskt för ärlig för att göra så, jag ringer tjejen och säger att plåmsan är hittad.
Sen hoppas jag att hon ger en hittelön - om hon är rätt tät så kan hon gott ge en liten slant!!!
Om hon itne gör det säger jag def inte till om nån "hittelön" men jag kanske ger nån liten spydig kommentar och tycker att hon är en snåljåp!
 

Helt ärligt så

Skrivet av  Tullan
skulle jag självklart lämna in plånboken till polisen. Rätt ska vara rätt och att behålla den är att stjäla. Vill man göra det rätta och vara en bra förebild för sina barn så finns det väl inget alternativ i den här frågan?
 

Självklart...

Skrivet av  myself
lämnat tillbaka plånboken till ägaren. Har redan hänt vid ett par tillfällen. Att man själv har det lite knapert har inte med saken att göra. Hade jag varit tjejen, skulle jag absolut givit dig en liten belöning som tack.
 

Lämnat in alltihop

Skrivet av  Helena
Jag kan inte predikera ärlighet och redlighet för mina barn och samtidigt stjäla pengar själv. Enkelt för mig. Det har inget att göra med hur gott eller dåligt ställt någon har det, det är inte mer fel att stjäla från en rik - det är DIN handling det kommer an på, inte sant?
 

Ärlig som man är

Skrivet av  Werna snart aka Tvättbrädsmagen
så hade jag antingen lämnat in ALLT till farbror polisen eller om hon fanns någorlunda i närheten åkt dit (eller ringt henne och sagt att jag har din plånbok).

När jag och min kompis gick i femman kanske så hittade vi en plånbok, den var redan tömd på pengar men det fanns körkort eller om det var nåt leg i den. Vi tänkte först lämna den til polisen men så fick vi för oss att då kommer de säkert att tro att det är vi som snott pengarna, så vi vågade inte. Vi släppte den igen och gick.

Det skulle jag aldrig gjort idag, men vi tänkte väl inte så långt.