Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En konstig fråga om p-medel och att bli gravid

Skrivet av Anonym ft
Vi vill ha ett syskon till vårt barn sommaren 2006. Saken är bara att om jag inte blir gravid just så att barnet kommer under sommaren (maj-juli) så måste vi vänta minst ett år till innan barn kan bli aktuellt.

Nu har jag en p-stav, och min fråga är hur lång tid före den månaden vi vill bli gravida ska jag ta ut den för att ha stor chans att bli gravid? Ja, så att kroppen hinner komma igång alltså. Jag har inget att jämföra med eftersom jag inte haft p-medel innan första barnet kom. Om jag vill bli gravid nu i september, när tycker ni då att jag ska ta ut staven?
Svar på tråden: En konstig fråga om p-medel och att bli gravid

ta ut staven..

Skrivet av  Tina
..innan sommaren och ät minipiller tills du vill försöka att bli gravid.

Med minipiller så har du ju mens precis som vanligt, och även ägglossning.

Och missar du ett enda piller så kan du bli gravid.
 

Men det har man ju med p-staven också!

Skrivet av  Bella
P-staven innehåller ju samma hormon som mini-piller, är ju bara det att p-staven avger en jämn dos hela tiden.
Att ta ut staven för att sedan käka mini-piller förstår i alla fall inte jag logiken i.
Nu vet jag inte vilken p-stav du har mitty men själv har jag haft Implanon och fertiliteten återkommer omgående så fort du har tagit ut den så hade jag varit som du hade jag haft den kvar över sommaren också i alla fall.
 

sorry..

Skrivet av  Tina
..har inte så mycket erfarenhet av p-stav, trodde att mensen kunde försvinna av den, och att det kan ta ett tag innan kroppen funkar som den ska efter att man tagit ut den.

Isåfall spelar det ju ingen som helst roll när hon tar ut den.
 

Artiklar från Familjeliv