Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

laktos el gluten allergi??+

Skrivet av mitty
Nån med erfarenhet?
Misstänker att det kan vara nån allergi min 7 mån har.Ofta hård i magen .Har ofta magknip,spänd mage sover oroligt vaknar o gråtero har då hård mage.Han bajsar minst 1 ggr dan så det är inte förstoppning
Svar på tråden: laktos el gluten allergi??+

Det är nog inte laktos eller gluten...

Skrivet av  jijel
Nu är jag ju inte medicinskt skolad utan svarar endast i egenskap av mamma :o)
Min erfarenhet är dock att man får lös mage av både laktos- och glutenöverkänslighet.
Av glutenintolerans får barnet ofta lösa, pösiga, nästan jäsande avföringar, magrar och får ofta ett uppblåst och spänd mage.
Laktos är jag mer osäker på om det eventuellt kan ge hård mage, men jag tror att det allra vanligaste är tvärtom, nämligen diarré, magknip, gaser och skarp avföring.

Googla lite och se om du hittar mer info. Eller kolla netdoktor.se kanske. Eller fråga på BVC...

Lycka till!
 

Svar från en glutenmammma

Skrivet av  Annika m. Robin 2,5år & Michelle 4,5 år
Min dotter har glutenintollerans och hennes symtom var, tvärtemot de "vanliga" fast det är inte alls ovanligt att de har det så:

HÅRD avföring
Stor spänd mage (såg höggravid ut)
Ont i magen
Irriterad/gnällig
Lite kortare än medel.

Så visst tycker jag det är värt att kolla om besvären håller i sig, det första testet görs ju med ett enkelt blodprov, och om det skulle antyda på celiaki så görs en tarmbiopsi.
 

om man har gluten el laktos

Skrivet av  oa
allergi då är man lös i magen.
 

Glutenintolerans

Skrivet av  UllaBella
En av döttrarna har en kompis med glutenintolerans, och hennes mamma som är apotekare har förklara att tarmarna helt enkelt sväller upp av gluten och man får förstoppning och jätteont i magen.

Det kan räcka med att använda samma smörkniv med en pyttesmula för att tarmen är obrukbar i veckor.

För små barn tar det upp till 1 år innan tarmen har läkt.

Men jag skulle söka läkare rätt snart, och direkt utesluta allt med laktos och gluten i. Vilket är lätt, bara man vet vad laktos och gluten är.
 

Nej, absolut inte utesluta innan man varit till...

Skrivet av  Fröken Fräken
läkaren! Om man utesluter gluten ur kosten innan proverna tas, så visar inte proverna rätt resultat. Så har då jag fått det förklarat för mig, då vi allergitestade ett barn.

Först läkare, sen förändringar i kosten - efter läkarens rekommendation.
 

Om man har glutenintolerans,

Skrivet av  Torey
så kan det vara så att man har förstoppning, eller är lös i magen. Det kan vara många olika symtom. Men sök läkare först, innan du provar att utesluta något. Förstoppning kan ju bero på många olika saker.
 

Det blev fel!

Skrivet av  Torey
Jag menar att magknip och hård i magen kan bero på många olika saker, och att man kan ha det när man är glutenintolerant.
 

Som synes så är symptomen

Skrivet av  Elisha
olika och min dotter hade ingen uppsvälld mage, däremot så var hon liten - hade aldrig något babyhull och började sacka efter även på längden - hon spydde dagligen första halvåret av sitt liv, sedan när hon fick fast föda så kom den ofta ut som den kom in, alltså i bitar. Hon var gnällig även gnällig.

När vi kom till sjukhuset så trodde ingen att hon hade celiaki/glutenintolerans, utan de gjorde en tunntarmsbiopsi bara för att utesluta det och gå vidare, men det visade sig att hon hade det till deras förvåning då hon inte såg ett dugg sjuk ut.

Men hon blev inte frisk av att utesluta det enbart, utan sedan fick de även ta bort alla mjölkprodukter. När hon var sju år så kunde hon äta mjölkprodukter igen, men förra året (hon fyllde 15 då) så blev hon dålig i magen igen och är intolerant mot laktos.

Det behöver inte synas något alltså och det är viktigt att läkare får ställa diagnos och att man inte gör det själv.
 

Hon var även gnällig, ska det vara. imt

Skrivet av  Elisha
 

Artiklar från Familjeliv