Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Olika syn på uppfostran (även på Fråga pappor)

Skrivet av Mamma som undrar
I vårt hem finns fyra barn, tre är mina sedan innan (de bor växelvis hos oss, dock bor ena sonen på heltid hos oss för en tid framåt) och ett är vårt gemensamma.

Jag anser inte att man ska ta varje liten strid med barnen.

Maken anser att man ska ta det.

Allt från minsta lilla leksaksbil, glas, måltid, video/DVD-film, sockpåtagning mm mm.

Vissa gånger väljer jag att ignorera det hela, jag tycker att de själva ska få komma på att det de gör är fel.

Maken anser att alla fel ska påpekas för annars kommer de aldrig att se vad de gör för fel.

Jag ställer väl inte nån egentligen fråga utan jag undrar mest hur ni ser på detta. (Jag är inte ute efter att höra att jag gör rätt/fel eller att han gör rätt/fel) Hur gör ni??? Tar ni alla strider eller väljer ni nån gång att "blunda".???

Kan ju påpeka att oftast så lägger sig striderna mellan maken och barnen fort. (Som ett exempel kan jag påpeka att han yss hade en liten strid med ett av barnen och ny leker de med varandra.) Så det handlar alltså inte om långdragna strider utan om massa små, vissa dagar kan han ta strid 5-6 gånger bara för att de är så man ska (enligt honom).
Svar på tråden: Olika syn på uppfostran (även på Fråga pappor)

Tillägg

Skrivet av  Mamma som undrar
Måste ju tillägga en sak.

Maken och mina barn (vårt gemensamma är än så länge så pass liten att barnet knappast berörs alls egentligen) kommer i övrigt väldigt bra överrens.

Han leker med dem, han spelar med dem, han diskuterar med dem, han läser med och för dem, han ser på TV/film med dem, han tar dem till sina träningar.

På det hela är han alltså en väldigt bra manlig förebild och människa för dem, han är så som jag önskar att många bonuspappor kunde vara (efter vad jag läst så finns det många bonuspappor/bonusmammor som i stort sett skkiter i sina bonusbarn och sådan är han inte alls).

Det är egebtligen bara denna lilla sak som vi ser väldigt olika på men det skapar en del konflikter oss emellen, därav min fråga.
 

jag är strängare

Skrivet av  Miss Lane
men jag tror det beror på att jag ungås med mer vårt barn och vet vad jag kan kräva av honom. Jag tar inte heller strid över varje liten småsak utan siktar mycket in mig på avledning. Men vissa saker som jag tycker är grundläggande är jag bestämnd med. Min man däremot som arbetar väldigt mycket och inte umgås så mycket med vår son låter honom göra i princip vad som helst. Ofta söker vår son stöd i honom när jag sagt ifrån och då säger min man att "det får du ta med mamma" vilket gör mig upprörd eftersom striderna tar slut fortare om han visar att det mamma säger är det som gäller. Så hos oss är det lite tvärt om...
 

Varje strid....

Skrivet av  Emma m. Jakob o Myran, bf 12/4
nu är inte min son tillräckligt gammal för att fatta allt (2,5 år), så nej, jag tar inte varje strid, utan bara sånt som jag uppfattar som grundläggande eller viktigt för att han ska funka i sociala sammanhang.
Det kan handla om att inte hoppa i möbler, inte slänga kläder på det blöta hallgolvet, eller vara försiktig så att man inte gör andra illa. Jag skulle inte orka ligga efter honom och rätta allt han gör "fel". Jag räknar med att han själv fattar vissa saker med tiden.
 

Få strider här

Skrivet av  Mathea
Strid tar jag bara om jag orkar driva det hela vägen och när det verkligen är superviktigt. Fast jag är inte säker på vad du menar med strid, det låter som att man skäller och gormar och blir mer eller mindre osams. Det blir vi sällan, däremot kan vi vara oense ibland, inte alltid vi vill lika! :-)

Jag tror inte man behöver påpeka "fel" som barn (el vuxna för den delen) gör i tid och otid, det viktiga är att föregå med gott exempel så kommer barnen ta efter utan att man behöver säga så mycket. Klart man måste säga till ibland, och det gör jag också, men inte för minsta lilla. Och säga till kan ju yttra sig i att man uppmuntrar till ett annat beteende istället för att klanka ner på det som man tycker är fel.
 

Vi väljer...

Skrivet av  Mama-Kriti m E -02, bf 29/5.
våra strider. Vi tjafsar inte om allt utan har den filosofin att det är viktigare att fokusera på stora saker än att ta strid om minsta lilla.
Barn lär sig även av att upptäcka själv att de gör fel, eller att få sin vilja igenom ibland tex val av kläder el.dyl.
 

Artiklar från Familjeliv