Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Söker någon på socialkontor

Skrivet av Ledsen o förtvivlad syster
Ska försöka fatta mig kort. Jag undrar över förfarandet när en elev anmäls till socialkontoret av en lärare.

Vad händer rent praktiskt? Begär soc att läraren skriver ner ngt? Eller är det nån färdig blankett, där inget framgår, som soc sen har i uppdrag att ta reda på?

Jag frågar därför att min yngsta syster rispade sig i handlederna, läraren upptäckte och anmälde till soc. Jag, äldsta systern(skiljer 20 år på oss) och övriga tre syskon och föräldrar blev kraftigt chockade, eftersom ingen av oss visste att hon mådde dåligt. Alltid glad, skämtsam, toppbetyg osv.

Det brev lärarna skrev (den ena har träffat föräldrarna en gång, den andra aldrig) är vad jag skulle kunna tänka mig att en psykolog skulle kunna komma fram till efter att ha utrett en familj i ett halvår. Brevet beskriver hur familjen fungerar och har det hemma. Men nu är det dessa lärare som skrivit det.

Det är horribla uttalanden om bl a makarnas förhållande till varann, hur vi syskon är osv. Att modern får oss att känna skam o skuld. Alltså sånt dessa lärare inte har en aning om. De har bara tyckt, tänkt och trott. Ingenstans står det att detta är vad systern berättat. Ingenstans finns något av fakta. Vi andra syskon (mellan 23 och 35 år) står gapande och totalt främmande inför det som beskrivs, det är INTE vår familj.

Jag undrar nu, HUR kan socialtjänsten godta detta brev? Ska inte DE undersöka hur det står till i familjen? Låt säga att det hade stämt, då borde tjejen blivit omedelbart omhändertagen! För så fruktansvärda saker står det.

Socialkontoret har inte gjort nåt annat än gett min syster en tid hos bup. Dit var hon ca fyra gånger. Nu ska socialtjänsten avsluta ärendet. Kvar står vi och undrar, hur kan man bli behandlat på detta sätt?

Jag är helt stum över att de överhuvudtaget accepterat lärarnas brev som grund för utredning(alltså ingen-de har bara fixat bup-tid). Och jag är helt stum över att ingen knyter ihop påsen. Inget gemensamt samtal har förts med barn o föräldrar. Ärendet ska avslutas, jag tycker aldrig det påbörjats. Hemma vägrar hon prata, 15 år. Ska det vara så här?

Ledsen o förtvivlad syster
Svar på tråden: Söker någon på socialkontor

Tillägg

Skrivet av  Ledsen o förtvivlad syster
Lärarna är ca 26 och 30 år. De vägrar träffa föräldrarna. Detta trots att den ena är klassföreståndare, den andra gymnastiklärare.
 

klassföreståndaren kan inte vägra

Skrivet av  t
han har skyldighet att prata med föräldrarna. Anmäl dem för förtal samt att de kört runt henne utan föräldrars vetskap.
Skaffa genast juridisk hjälp.
 

Svar från soc sekr (långt!)

Skrivet av  Soc sekr Skåne
Hej! Ska försöka kommentera utifrån ett socialsekreterarperspektiv. Tyvärr skiljer sig rutiner åt, både i skolor och på socialkontor. Min personliga uppfattning om det bästa förfarandet (och så gör vi där jag arbetar) är att när en skola anmäler (de bör göra en skriftlig anmälan först, men muntlig är precis lika giltigt. Någon färdig blankett finns ej vad jag vet) att ett barn riskerar fara illa, hålls första mötet tillsammans med lärare och deras chef (rektor el biträdande) samt föräldrarna och barnet/ungdomen (beroende på ålder och vad det handlar om). I ditt fall låter det som att ett sådant möte borde ägt rum, för att undvika missförstånd och kanske reda ut en del saker redan vid första mötet.

Det är inte alltid man inleder utredning. Det beror på vad anmälan gäller och om det kan bli fråga om insatser enligt Socialtjänstlagen. Om din syster bedömts få bäst hjälp på BUP kanske socialsekreteraren tyckt att en utredning ej är nödvändig eller att den får vänta. Det är svårt att säga. Man vet ju inte heller hur socialtjänsten mottagit informationen från skolan (brevet) och hur de ställer sig till den.

Föräldrarna har rätt att ta del av alla handlingar som inkommer till socialtjänsten samt alla handlingar som upprättas, t ex journalanteckningar. Du som syster kan inte få ta del av några handlingar utan föräldrarnas samtycke, men du kan ju lämna information till socialsekreteraren. Har ni haft någon kontakt?

Om socialtjänsten inlett en utredning tycker jag det låter konstigt att ingen pratat med er syskon. Lika konstigt är det att ingen haft gemensamt möte med föräldrar och barn. Ett nätverksmöte kanske kunde varit bra för din syster, så att hon får se och höra hur många som bryr sig om henne? Hur som helst så borde föräldrarna veta om utredning formellt inletts eller ej. När den avslutas ska man få en skriftlig utredning och beslut.

När det gäller lärarnas handlande så tycker jag att föräldrarna borde ta kontakt med dem och få en förklaring. Om inte de vill det, så får man kontakta deras chef (rektor). Nästa instans är Skolverket. Vill man klaga på Socialtjänsten vänder man sig till chefen där eller Länsstyrelsen som är tillsynsmyndighet. Det går också att vända sig till JO. Försök dock först få lite svar från socialtjänsten. Om dina föräldrar tycker det är jobbigt/svårt kan de ju be dig hjälpa dem.

Hoppas att det går bra för din syster. Om hon har självskadebeteende så är BUP ofta rätt hjälp, och oftast är det viktigt att kontakten etableras snabbt. Fyra samtal låter dock lite, kanske ska någon av er systrar följa med dit?
 

kontakta Länsstyrelsen

Skrivet av  socionomen
om ni inte är nöjda med handläggningen. De har tillsyn över socialtjänsten.

kram
 

Artiklar från Familjeliv