Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag har en fråga

Skrivet av ge mig svar.........
förra veckan ringde soc på vår hemdörr! Snacka om att vi föräldrar fick panik! Vi var hemma båda två men fattade inte vad dem ville! Det visade sig att grannen under hade polisanmält kvinnogråt och barnskrik. Vi har ett barn som bara är någon månad som har kolik, barnet skriker varannan natt, detta vet bvc. Tydligen är polisanmälan pga kvinnogråt? och soc ville kolla hur det var hemma hos oss pga att det finns barn med i bilden, ingen kvinna hade gråtit hemma hos oss och vi sa det men det är svårt att bevisa?! Dem sa att dem ville kolla om kvinnan såg misshandlat ut o så vilket jag, kvinnan, inte är! Vi blev så förtvivlade och upprivna så vi bara stod och gapade. Grannen hade tydligen hört gräl och gråt och barnskrik. Barnskriket kan vi stå för men resten? Och det är klart man kan gråta när ens barn har ont och skriker oabrutet nätterna igenom?!
Vi ringde soc för vi var ledsna och sa att vi behöver prata med ngn, det känns inte kul att grannarna tror att ngn misshandlar ngn i vårt hem. Vi känner oss kränkta och har lust med en polisnmälan tillbaak oga förtal. Polisen var här men vi var inte hemma så vio ringde tillbaka men dem har inte hört av sig ännu. Om det nu var misshandel hemma varför kom dem inte direkt granenn gjorde en anmälan? Och varför hör de inte av sig mer?? Vad kommer att hända? Soc sa att det inte var ngn utredning ännu, det var viktrigt för dem att se om jag verkade misshandlad?!
Svar på tråden: Jag har en fråga

tänk så här

Skrivet av  moteld
att det var ju bra att samhället ryckte ut en gång för mycket än en gång för lite! Tänk om det hade varit precis så som grannen befarade men ingen hade gjort någonting. Tänk på alla barn som far illa utan att någon enda människa uppmärksammar det.
 

men

Skrivet av  moth
det hjälper väl inte henne. Samhället kan också göra mer skada än nytta. Att andra barn far illa är ingen tröst då samhället klampar in i deras hem utan att ringa innan...
 

Hellre en gång för mycket än

Skrivet av  moteld
en gång för lite. Jo jag tror visst att det hjälper att tänka så. Sedan är det bara att gå vidare i livet som moth skriver. Jag förstår att det kändes hemskt, men min erfarenhet är att folk alldeles för ofta inte gör något alls om det misstänker att ett barn far illa. Mina föräldrar råkade faktiskt ut för något liknande när jag var ca 2 år. Det gick löss och jag behandlades med sabadillättika eller vad de heter och skrek för att det sved. Det fick någon granne att reagera på om det kunde röra sig om barnmisshandel men så var det ju inte. Miona förälrar kan skratta åt det idag men då var det nog inte så roligt.
 

Ingen tröst men

Skrivet av  M
ska soc gissa när en anmälan är sann eller hur tycker du soc ska agera? Om soc inte åker ut i sådana här ärenden riskerar barn faktiskt att fara illa...
 

Å ena sidan tycker jag

Skrivet av  Maria
att soc gjorde helt rätt. De bör komma oanmälda och detv ar givetvis helt rätt av dem att kolla upp detta. Sen förstår jag helt och hållet hur hemskt det måste vara för er att bli oskyldigt anklagade. Fruktansvärt. Grannsämjan blir ju knappast bättre!
Kanske var det en elak anmälan, nån som blir störd av babygråt, kanske är det någon som tycker sig höra nåt annat än babygråt. Du har hamnat i en obehaglig sits, men det enda jag kan råda dig till är att gå vidare i livet. Ibland råkar man ut för sådana här otäcka saker, men är man oskydlig får man försöka hålla huvudet högt. Inte lätt!
 

jo

Skrivet av  nattviolen
om soc får in en anmälan måste de kolla efter.
Men de kunde ju ringt innan tycker jag.

Men om allt är okey så har du ju inget att frukta.
Kan förstår att grann relationen blir ansträngd.

Men försök ändå att lämna det bakom dej nu.
 

tycker du

Skrivet av  moteld
verkligen att socialtjänsten ska ringa och tala om att de kommer innan de ska undersöka om mbarn far illa? Det tycker inte jag!
 

nej

Skrivet av  nattviolen
det tycker jag inte.

Jag tänkte kort när jag läste hennes inlägg och svarade.
 

Sv på.ge mig svar!

Skrivet av  barns bästa i fokus
Hej!
Jag förstår att det måste ha kännits jobbigt att soc kom och ringde på eran dörr och chockartat.

Jag tror inte den som ringde gjorde detta av elakhet
utan om omsorg från dennes sida fast det blev helt fel.
Hon gjorde det hon trodde var bäst hon felbedömde läget men det kunde likaväl ha varit att du kanske skulle ha varit i nöd så man kan se det på 2 sett, men jag lider med dej.

Jag hoppas att socialen såg att det inte var någon fara och sedan att barnet hadde kolik har ni ju intyg från bvc på så försök komma över detta.

Vet ni mer er att det inte ligger något i det dom anklagar er för så har ni ingenting att oroa er över tycker jag försök berarbeta och kom över det.

Ett råd är att sköta om er och lägg energin på det så att dom inte har nått att klaga eller anmärka på om dom mot all förmodan skulle komma på tanken.

En motanmälan och bråk har ni ingen vining av.
Tänk på er själva och eranfanilj och slå undan detta vet att det är svårt men för eran familjs skull.
Tänker på er och lycka till...

 

Artiklar från Familjeliv