"Barnen hålls vid liv" |
|
Skrivet av | Bra att veta |
Elin: har det gått så långt att det enda målet med dagiset är att barnen ska "hållas vid liv" under dagen? Och tydligen kan man inte vara säker på det heller. Det finns alltid människor som inte är beredda att offra sin hälsa, utan hellre slappar till och börjar ta risker. Så är det i alla yrken. | |
Svar på tråden: "Barnen hålls vid liv" | |
|
|
Vad i hela friden pratar du om? |
|
Skrivet av Bara frågetecken | |
Citat: "Det finns alltid människor som inte är beredda att offra sin hälsa, utan hellre slappar till och börjar ta risker. Så är det i alla yrken." Är DU beredd att offra din hälsa för ditt jobb?? Är det inte något annat det är fel på än folket som "inte är beredda att offra sin hälsa"?? Förklara vad du menar för jag begriper det då inte. |
|
Förklaring |
|
Skrivet av Bra att veta | |
Elin berättade i ett inlägg nedan att det är så lite personal på småbarnsavdelningarna nu, att "barnen hålls vid liv" bara genom att personalen sliter ut sig fullständigt. Jag menade bara att ALLA dagis inte har en personal som är beredd att göra det. Utan att personalen kommer att börja ta risker med barnen hellre. Det är klart att jag förstår att felet är att dagisen får för lite resurser. Det är klart att det inte är bra att personalen förväntas slita ut sig. Men följden av det är att det kommer att hända olyckor. Jag menade, att det är bra för oss som föräldrar att veta hur det är på dagisen. Så att vi inte väljer det. | |
|
|
Ursäkta... |
|
Skrivet av Ulrica 3-barnsmamma och barnsköterska | |
men att istället för "att fly problemen" kanske det är bättre att slåss gemensamt att det ska bli bättre för våra barn på förskolorna?? Det du inte har tänkt på är att alla inte har andra alternativ. Jag tycker att man istället kan göra "uppror" och ordentligt säga ifrån till politikerna, istället för att bara visa en väldigt stor "anti-dagis-attityd", som jag faktiskt tycker LYSER IGENOM I DITT FALL....*sorry, men så tar jag det* |
|
DESSUTOM.... |
|
Skrivet av Ulrica igen | |
Så HOPPAS jag att de flesta inom vårt yrke är så proffesionella att de kan känna efter om de verkligen inte orkar längre. För herregud-det är ju levande människor vi arbetar med? Och jag blir mörkrädd när jag tänker på hur du verkar "dra alla över en kam", trots att vi är MÅNGA som faktiskt brinner för vårt jobb!!!!! *nu blir jag arg* |
|
Du behöver inte vara orolig... |
|
Skrivet av Mia | |
...att anställda kommer bortprioritera ditt barn. Ingen anställd skulle m e d vilje utsätta barn för olycksrisker...vi har totalansvar och kan åtalas om vi inte gör "rätt". Neddragningarna har tyvärr medfört försämringar - men ännu visar ingen statistik på att barnens säkerhet fått stryka på foten. Istället är det den pedagogiska verksamheten, utflykterna, tvärgruppsarbetet, smågrupperna och de individuella stödinsatserna vi fått dra ner på. Ärligt - det är mer barnpassning nu....för att förebygga olycksfallen så samlar vi resurserna och jobbar på andra sätt än tidigare. Är du minsta tveksam så tycker jag du ska leta upp andra omsorgsformer eller vara hemma själv - och ta ditt eget föräldraransvar fullt ut istället. :-))) Betänk först bara att det fortfarande är i hemmen som flesta barn förolyckas. Där är miljön inte alltid är lika barnsäkrad som hos dagis/ dagmamman och där finns föräldrar som inte alltid har förmågan att förutse risker pga avsaknad av utbildning och barnerfarenhet. Dina påståenden finns inte att avläsa i statistiska underlag. Jag skulle vilja påstå att du kommer med ett mycket dåligt underlag när du lämnar ut din "information". Jag tar gärna diskussionen om hur vi höjer kvaliten på barnomsorgen. Jag ser gärna att vi höjer statusen på förskolemetodiken och pedagogiken. För det behövs mer personalresurser. Tyvärr känner jag mig ganska kränkt av dina påståenden att anställd, högskoleutbildad personal kommer prioritera sig själva hellre än barnen. Är det så du tror vuxna, yrkesverksamma människor funkar? Mia, fskl |
|
|
|
Jag förstår inte riktigt... |
|
Skrivet av Jenny.A | |
..vad det är du vill säga! Men ditt inlägg känns ganska kränkande för mig som förskole personal. Jag förstår att du är emot förskolan av någon anledning, men varför dra alla över en kam?? |
|