Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang detta med mellanmål.

Skrivet av S-J, fritidspedagog
Har ni som arbetar med barn fått tilräcklig utbildning och information om näringslära, hur barnens måltider bör utformas osv tycker ni? Jag tycker att detta är en bit som gick väldigt tyst förbi under min utbildningstid.

På de flesta förskolor är det väl fortfarande ett ekonomibiträde eller liknande som har hand om den biten? Men på de flesta fritidshem jag arbetat på har personalen själva fixat frukost och mellanål, samt lagat lunch under loven. Själv gjorde jag (ja hela arbetslaget förståss) detta under 4 års tid och tjatade också på chefen (cheferna) under alla 4 år att jag kände att jag behövde mer kött på benen. Visst kände vi att vi kunde balansera måltiderna på ett ganska bra vis, men det är mycket man inte vet ändå.

Under min utbildning hade vi en väldigt kort del av kursen "kost och motion" som handlade just om vad barn bör äta. Inte mer. Inga tips på lämpliga mellanmål, inga tips om hur måltiderna skulle läggas upp osv. Det sunda förnuftet får styra, och det blir nog inte helt galet, men när jag har ansvar för att så många barn skall ha det bra så vill jag gärna vara ännu noggrannare än så........

Nu jobbar jag som sagt mest på fritids, men i samma hus som min nuvarande arbetsplats finns det en förskola. De äter frukost 7.30 (8 under loven), lunch ca 11 och mellanmål ca 14.30. Dessutom serveras frukt vid 16.30-16.45 för dem som är kvar länge. För fritidsbarnen gäller detsamma, förrutom lunchen. Förskoleklassbarnen äter strax efter 11 och skolbarnen inte förrän 12 (på en annan skola). All mat som severas i huset göra av vårt ekonomibiträde.

Mellanmålen är ganska varierande men kunde enligt mig varieras ytterligare. Ett 3-4 dagar i veckan är det mackor (flera olika brödsorter), men antingen mjölk, yoghurt eller juice till. 1-2 dagar i veckan är det t ex nån bärpaj, gröt eller kräm med mjölk och skorpor.
Svar på tråden: Ang detta med mellanmål.
Inga svar finns