"jobbigt" barn i gruppen...... |
|
Skrivet av | jobbar på prrrivat förskola |
och skulle behöva handledning eller stöd av något slag för att veta hur vi ska hantera detta lilla barn på bästa sätt. Hur har ni det på era förskolor när det gäller såna här barn?? Föreståndaren säger att vi måste gå via föräldrarna och be dom kontakta en psykolog. Det ska vi göra men vet av erfarenhet att det kan ta lång tid att bearbeta föräldrar och att det kan ta lång tid att få tid hos psykolog och innan det sen händer nåt ja, då har väl både vi som personal och barnet blivit totalt slutkörda. Dessutom har de andra föräldrarna börjat klaga eftersom de flesta barn är rädda fär barnet som är väldigt utåtagerande. Många blåmärken och rivsår blir det dagligen. Även på oss personal. Det har redan gått för långt tycker jag, vad gör man??? |
|
Svar på tråden: "jobbigt" barn i gruppen...... | |
|
|
Har ni ingen.... |
|
Skrivet av Mia | |
...resurspedagog som utrett sitautionen? Den vägen brukar vara betydligt snabbare, och ffa ge ett gott stöd inför stundande föräldrarsamtal. Prata med din föreståndare. H*n borde veta precis vart förskolan ska vända sig. Man behöver inte vänta in föräldrar, psykolog/ läkarutlåtanden osv för att få stöd. Det går att få en resursperson till gruppen, om det inte fungerar. Sedan kan utredningar få mala på.... Mia |
|
Det är föreståndaren som.... |
|
Skrivet av jobbar på prrrivat förskola | |
säger att vi ska gå till väga på detta sätt. alltså ingen hjälp om inte föräldrarna själva vill. Problemet är att vi snart inte orkar längre. Ska ha samtal nästa vecka med föräldrarna men mamman säger att hon är "normal" hemma. Hon har dock varit en dag på förskolan och såg då hur flickan var. Tror det tat lång tid innan vi och flickan får hjälp!!! |
|
|
|
Men... |
|
Skrivet av Mia | |
...det är avdelningens förskollärare som har ansvar för barngruppen i helhet. Fungerar inte barngruppen så kan man ta in en resurs tills tex en utredning av ett specifikt barn är klar. Lägg fram problemet en gång till för föreståndaren och tryck denna gång på att problemet drabbar samtliga barn och inte bara ett enskilt. Även om just detta barn behöver hjälp - så är barngruppens behov akut just nu. Självklart ska ni förbereda och prata med föräldrarna också....men där tycker jag att jag i dylika fall har haft mycket gott stöd av den resurspedagog vi först kallat in. Det är en person som under några dagar sitter med och endast observerar barngruppen och de vuxna. Sedan ger resurspedagogen personalen sin syn på saken och därmed får man själv en bekräftelse på att man "sett rätt". Behövs det så har resurspedagogen deltagit i utvecklingssamtalet med föräldrarna efteråt. Mia |
|
dfet är väl för att man inte fr koppla in tex |
|
Skrivet av Linda | |
förskolepsykolog på barnet utan medgivande från föräldrarna. Men ni kan observera barnet och utifrån det ha samtal m. FSK-psykolog och få stöd och hjälp utan att hon/han går in i gruppen. Detta får ni lov att göra utan föräldrarnas medgivande. förutsatt att ni inte nämner några namn. Lycka till |
|
men det är alltid bäst att gå via förälddrarna |
|
Skrivet av Sara | |
än att arbeta "bakom ryggen". De flesta vill ju ha hjälp. Annars är "gruppresurs" en bra utväg... | |
|
|
men snälla du... |
|
Skrivet av Sara fskl.stud. | |
...här är det brottom. Prata först med din chef om problemet. Föräldrarna är säkert medvetna om problemet och VILL HA HJÄLP med sitt barn. Ni söker tillsammans resurs för barnet. det är ju för barnets skull. I sådna här fall skall man inte dra sig för att söka hälp. Det är lätt att överbelasta sig själv(och i sin tur de andra barnen) i sånn här situationer. | |
"Men snälla du" lät inte så trevligt |
|
Skrivet av Sara fsklär.stud. | |
...ber om ursäkt. Jag menar bara att man skall inte dra sig för att söka hjälp. Lycka till | |
Nej,föräldrarna ser inte.... |
|
Skrivet av jobbar på.... | |
att det är nåt som är fel. Det är oss det är fel på som ser "fel" hos barnet. Jobbig situation! | |
|
|
tips |
|
Skrivet av Förskollärare | |
När vi har haft stökiga barn i gruppen och känt att vi inte vetat hur vi bäst kunnat hjälpa och stötta, har vi fått stöd av resurspedagog. En barnpsykolog kommer och pratar med de personal som har hand om barnen, och det är helt anonymt, dvs psykologen får inga personuppgifter på barnet, och man behöver inte berätta för föräldrarna. Vi får konkreta råd om hur vi ska bemöta och hantera barnet i olika situationer samt få vägledning inför föräldrasamtalen, och det är skönt att som personal få prata av sig, och få bekräftat om man gör rätt eller fel. | |