Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Alla slags lärare...

Skrivet av VeronikaP
Ni som haft sportlov, kommer att ha påsklov och sommarlov.
Hur gör ni... om ni själva eller ert barn blir sjukt under lovet. Tar ni ute tfp under tiden då? Eller struntar ni att anmäla till fk? Vad har man rätt att göra?
Undrar lite för makens räkning...
Svar på tråden: Alla slags lärare...

Inte.

Skrivet av  Lärare
Iallafall inte jag. Jag är ju hemma från arbetet ändå under tillfället. Däremot tar jag ut TFP om mina barn blir sjuka under höstlovet, för då arbetar vi på skolan (eller är på föreläsningar).

Så här kommer vi göra

Skrivet av  Fia och Emma
ÄR jag ledig kommer jag inte att ta ut tfp eftersom det skulle innebära att vi förlorade pengar. TFP ger väl bara 80% av inkomsten och det vore ju dumt att förlora 20% när man iaf är ledig. Däremot så kommer vi ju ta ut tfp när barnet är sjukt och vi jobbar som vanligt!

Men jag funderar så här...

Skrivet av  VeronikaP igen!
Nu vet jag inte...
När jag själv gick på en uppehållstjänst och blev sjukskriven i samband med min graviditet så började mitt uppehåll ("semester") samtidigt.
Jag fick då vanlig uppehållslön OCH sjukpenning samtidigt. Detta eftersom jag inte hade någon möjlighet att spara mitt uppehåll till ett annat tillfälle.

Det jag funderar på, gäller samma regler för lärare med sportlov, påsklov mm.
Det är ju att snika till sig pengar att göra så, men samtidigt kanske man inte kan göra annat än att passa sjuka barn under tiden, och sportlovet kan man ju inte flytta på!

Är det någon som vet?