Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Almän förskola för 4-och 5-åringar vid årsskiftet.

Skrivet av Förskollärare
Hur kommer det att se ut?
Organiserad verksamhet under dessa 3 timmar varje dag som 6-års är nu?
Räcker det med de aktiviterer och grupper vi har nu på förskolan?
Betalningen kommer väl inte att skilja något eftersom man betalar bara efter inkomst?
Jag förstår egentligen inte varför det ska vara almän förskola för dessa barn. Nästan alla barn är ju i barnomsorgen redan.
Svar på tråden: Almän förskola för 4-och 5-åringar vid årsskiftet.

Tycker också

Skrivet av  Sara fsklär.stud.
det låter konstigt.
Skall man anställ folk på tre timmar om dan då?

Är det bestämt?

Skrivet av  Stud.
Är det inte bara ett förslag som är under utredning? Är det klubbat och klart? Hur det ska se ut trodde jag att utredningen skulle komma fram till.

Pluggar du förskollärare?

Var?

Det kan antagligen...

Skrivet av  Jenny F
organiseras lite olika i olika kommuner, men jag tror nog inte att det generellt blir så stor skillnad mot idag.
Det handlar ju inte om att det skall införas någon slags skola för barnen, utan att alla barn från fyra år skall ha RÄTT till den pedagogiska verksamheten som finns idag och att det skall vara avgiftsfritt precis som det idag är för sexåringarna.

Men man

Skrivet av  Förskollärare
betalar ju faktiskt samma avgift oavsett hur många timmar barnet är där. Vad är vitsen då?

att man inte betalar alls.

Frågan är hur man gör med dagmammebarnen. Dagbarnvårdare är väl också en ped. verksamhet? Gäller det samma sak där?

Nja

Skrivet av  Jenny F
Familjedaghem brukar inte räknas som en pedagogisk verksamhet, utan som ren omsorg.
Anagligen blir det väl som med sexåringarna, att dagbarnvårdaren är den som har omsorgsanvsvaret och att dessa lämnar och hämtar i förskolan som föräldrarna annars skulle gjort.

Men jag vet inte hur det fungerar i mindre tätbebyggda områden, där kanske det inte är rimligt att dagbarnvårdaren gör detta. Har du någon du kan fråga om hur dagbarnvårdarna hanterar sexåringarnas 15 timmar i förskola idag hos er?
Annars står det ju dig fritt att tacka nej till verksamheten också, fast det kanske inte är ett alternativ du överväger?

I vår kommun

Skrivet av  LottaO
kommer vi att betala 70% av maxtaxeavgiften, 3h gratis mao

Hej LottaO!

Skrivet av  Frågvis
Såg ditt inlägg och blev nyfiken. Jobbar du som dagmamma alltså? Om du gör det, hur ska ni i så fall lägga upp dessa "gratistimmar"? Jag menar, barn kommer ju trots allt olika tider? I våran kommun vet de än inte hur de ska lösa detta. Jag bor i en avkrok, riktig glesbyggd och det är ca 2 mil till dagis. Jag vill ju helst inte förlora mitt jobb, genom att 4-5 åringarna försvinner. Vilket jag gör i såna fall, för det finns inte så många barn här. I grannkommunen är det beslutat att "allmän förskola för 4-5 åringar" inte får förekomma hos dagmammor. De anses inte ha den kapaciteten eller kunskapen. (Tolkat ur lagtexten om jag fattat det riktigt). Du får gärna berätta lite mer!

Nej det gör man inte

Skrivet av  Jenny F
Om du har 40 timmars behov varje vecka kommer du betala för 25 timmar.
Men det kan nog slå lite fel, om jag tänker efter, i de kommuner som inte tillämpar tariffsystem.(heter det så?)
Antagligen blir det då som LottaO skriver nedan, att man får procentrabatt på avgiften.

Så här ligger det till..

Skrivet av  Stora
Baren får gå 15 tim/v eller 525tim/år gratis. Precis som "lekis" nu alltså. Dvs det är avgiftsfritt och alla har rätt till det, men man man måste inte gå.
Anledningen är att alla barn skall ha rätt till ett livslångt lärande i och med att förskolan har fått en läroplan så är vi endel av skolsystemet och då kan man inte neka några barn. Det skall heller inte vara så att man inte kan gå pg av ekonomin.
Verksamheten skall vara "vanlig fsk verksamhet" så lägger man tex 3tim / dag 8.30-11.30 så är barnen med på fri lek,samling, aktivitet och utelek och går hem före lunch. Men som du säger de flesta går ju redan i förskolan, väldigt få är hemma så det blir ju bara att avfiften sänks. Sedan måste verksamheten ledas av förkolärare o vara på en förskola. Man kan alltså inte starta egna fristående 4-5års grupper. Utan tanken är ju att alla skall få del av förskolan.