Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

1-7-lärare blir förskollärare?

Skrivet av Emma
Jag är 1-7-lärare som funderar på att byta bana, men till skillnad mot de flesta andra vill jag gå neråt i åldrarna. Jag söker mindre strukturerad verksamhet och mer kontakt med andra vuxna under dagarna, mindre undervisning och mer omvårdnad. Är då förskolan en plats för mig? Eller kommer jag att få en chock av kulturkrocken? Min enda efrarenhet av förskolan är genom mina egna barn (1 1/2 och 3 1/2 år gamla)

Är det någon som har erfarenhet av båda världarna? Vilka skillnader och likheter finns? Vilka svårigheter kommer jag att träffa på, tror ni? Vad kan det finnas för fördelar med att komma från skolan?
Vad är det för skillnader i utbildning?
Hur blir en lärare bemött av förskollärare på "hemmaplan"?
Svar på tråden: 1-7-lärare blir förskollärare?

Jag tror

Skrivet av  Irmelin
att skillnaderna är ganska stora.

I skolan arbetar du med eleverna mellan tex.8-14 sedan har du barnfri tid.
Du har även tid då eleverna har rast att förbereda nästa lektion + att du har förtroendetiden och barnfria lov och lediga sommarlov.
I skolan är det också oftast ensamarbete även om det håller på att förändras med arbetslag.
Du arbetar också mycket teoretisk med inlärning "gnuggning".
Möten med kollegor sker oftast efter kl. 14.00 då du också varje dag kanske hinner reflektera över dagen och även förbereda nästa dag. Att rätta kan du ju göra på förtroendetiden på 10 timmar i veckan.

I förskolan däremot arbetar du olika tider tex. mån:7.45-16.30 tis:9-17.00 ons:7-15 osv.
Du arbetar med barnen hela dagen. Du kan ev ha någon eller några timmar i veckan till enskild planering under arbetstid. Planeringen du gör utöver den tid du är på arbetsplatsen gör du på din egen fritid och får alltså inte betalt för.
Du har 5 veckors semester per år som helst ska infalla under juli månad. Ev inarbetad komp.tid får tas ut när verksamheten tillåter. Alltså oftast vid övriga lov och klämdagar.
Möten med kollegor (persoanlmöten)sker oftast under kvällstid.
Fördelar är att du kan vara ute mycket och får vara med om den period i barnens liv då det händer som mest i deras utveckling.
Nackdelen är dessa stora barngrupper och allt praktiskt som de måste ha hjälp med, så som av-och påklädning. Du har heller ingen kökspersonal som sopar efter barnen när de har ätit. Barnen kan heller inte plocka undan karotter och torka borden efter sig utan det får du göra.

Min erfarenhet som förskollärare efter 8 år i förskola och tre år i skolan (Jag har arbetat som lärarvikarie och arbetar nu i förskoleklass) är att jag verkligen skulle önska att jag var anställd efter bilaga M jag också! Tänk vilken lyx att få en tid varje em till att hinna reflektera och förbereda nästa dag och att dessutom ha tio timmar i veckan till planering hemma!

Jag har en kollega som är fritidspedagog som just nu vikarierar som lärare. Hon säger att hon aldrig i livet tänker gå tillbaka. Hon säger att det känns som att ha semester just nu när hon jämför.

Men visst, vill du arbeta med yngre barn så är du självklart välkommen! Jag välkomnar i alla fall all personal med pedagogisk utbildning till förskolan.
Lycka till, till vad du än bestämmer dig för ! :o)

Irmelin

Skrivet av  Lärare
Varifrån har du fått att lärare har någon som helst tid att REFLEKTERA över sitt arbete?
Varför tror du att så många lärare är utbrända?

Jag vill inte starta något "Vårt jobb är jobbigare än ert jobb-krig" för jag respekterar faktiskt förskollärarna och de andra yrkeskategorierna som arbetar kring våra barn, men jag reagerar mot din ton av att "vi har mycket jobbigare och ni har det lugnt"...

Ert jobb har säkert sina sidor, men det har lärarjobbet också. Om det vore detta himlarike med fria eftermiddagar och massor av lov, varför söker sig då så många bort från det yrket - för du vet väl att vart fjärde nyexaminerad lärare söker sig till ett annat yrke inom de första fem åren? P g a för mycket frihet kanske????

Tillägg

Skrivet av  Lärare
Vill bara påpeka att det är en dj-la skillnad på att vara vikarie eller resurs i en klass mot faktiskt vara klasslärare och ensam ha ansvaret för en klass' utveckling och allt där runtomkring.

Men än en gång: peace. Vi gör vårt jobb och stryker nästan med på kuppen ibland och ni gör ert jobb - även ni med för få resurser och tid.

Jag förstod

Skrivet av  Irmelin
att någon skulle reagera.
Och förstår då direkt att det är en sådan lärare som gör sitt jobb och mer därtill. Tyvärr har jag bara en sådan i mitt arbetslag. Övriga sitter och rättar under skoltid för att kunna gå hem kl 14.30 och sedan vara ledig. Ändå har de mage att klaga på att de har så mycket.
Men visst, jag vet att många flyr yrket. Sen kan man ju undra hur det kan komma sig att det är så få som väljer förskollärare som inriktning nu när den nya utbildningen startat. Och varför det är sådan brist på förskollärare...

Men som du redan skrivit " May we go in peace" :o)

Tillägg

Skrivet av  Irmelin
Har du någon erfarenhet av att ha arbetat i både skola och förskola ?
Lite nyfiken bara ! :o)