Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

1-7-lärare blir förskollärare?

Skrivet av Emma
Jag är 1-7-lärare som funderar på att byta bana, men till skillnad mot de flesta andra vill jag gå neråt i åldrarna. Jag söker mindre strukturerad verksamhet och mer kontakt med andra vuxna under dagarna, mindre undervisning och mer omvårdnad. Är då förskolan en plats för mig? Eller kommer jag att få en chock av kulturkrocken? Min enda efrarenhet av förskolan är genom mina egna barn (1 1/2 och 3 1/2 år gamla)

Är det någon som har erfarenhet av båda världarna? Vilka skillnader och likheter finns? Vilka svårigheter kommer jag att träffa på, tror ni? Vad kan det finnas för fördelar med att komma från skolan?
Vad är det för skillnader i utbildning?
Hur blir en lärare bemött av förskollärare på "hemmaplan"?
Svar på tråden: 1-7-lärare blir förskollärare?

Jag tror

Skrivet av  Irmelin
att skillnaderna är ganska stora.

I skolan arbetar du med eleverna mellan tex.8-14 sedan har du barnfri tid.
Du har även tid då eleverna har rast att förbereda nästa lektion + att du har förtroendetiden och barnfria lov och lediga sommarlov.
I skolan är det också oftast ensamarbete även om det håller på att förändras med arbetslag.
Du arbetar också mycket teoretisk med inlärning "gnuggning".
Möten med kollegor sker oftast efter kl. 14.00 då du också varje dag kanske hinner reflektera över dagen och även förbereda nästa dag. Att rätta kan du ju göra på förtroendetiden på 10 timmar i veckan.

I förskolan däremot arbetar du olika tider tex. mån:7.45-16.30 tis:9-17.00 ons:7-15 osv.
Du arbetar med barnen hela dagen. Du kan ev ha någon eller några timmar i veckan till enskild planering under arbetstid. Planeringen du gör utöver den tid du är på arbetsplatsen gör du på din egen fritid och får alltså inte betalt för.
Du har 5 veckors semester per år som helst ska infalla under juli månad. Ev inarbetad komp.tid får tas ut när verksamheten tillåter. Alltså oftast vid övriga lov och klämdagar.