Ang. debatten fsk-bsk |
|
Skrivet av | vem ska göra vad? |
Nu måste jag fråga er fsk. en sak. Jag är bsk och arbetar på en förskola. På min avd. arbetar jag, två unga outbildade tjejer och en fsk. på halvtid. Jag anser att hon som är fsk. ska ha det yttersta pedagogiska ansvaret. Men min chef tycker att jag (eftersom jag jobbar heltid) ska ta det största ansvaret. Jag känner att jag har varken kompetens eller lust att göra detta. Jag har inte utbildat mig till fsk. och vill inte heller göra det jobbet då. Måste jag gå med på detta el. bör jag göra det? Jag kan säga att jag absolut inte får någon lön för att göra det. Ska inte fsk. göra det dom har utbildning för? Och bsk det dom har utbildning till. Inte skulle en tandsköterska få operera bara för att det var personalbrist? Tycker att det är att utnyttja oss bsk. och att inte värdera fsk. utbildning i så fall. |
|
Svar på tråden: Ang. debatten fsk-bsk | |
|
|
Visst har du rätt |
|
Skrivet av tilda | |
Jag tycker också barnskötare skall få slippa pedagogiskt ansvar när de inte får lön för det . | |
Snälla! Kan ni andra oxå svara? |
|
Skrivet av vem ska göra vad? | |
Ni som varit aktiva i debatten nedan kan väl ge er syn på saken? Undrar oxå om ni på era arbetsplatser har någon arbetsbeskrivning, d v s exakt vad ska bsk göra och vad ska fskl göra. Jag vet faktisk inte vad jag "kan" göra eftersom vi hos oss inte arbetar på det sättet. |
|
|
|
Jag håller absolut med dig |
|
Skrivet av A | |
Jag är förskollärare och jag har inte varit med i debatten nedan. Men det kan kanske hända att en barnskötare verkligen har lusten och kunskapen att ta förskollärarens ansvar men då ska hon eller han få lön för det och då måste det finnas en kapabel chef som kan se detta och hävda detta. | |
Jag håller delvis med dig |
|
Skrivet av Cat, fskl | |
Jag tycker inte heller att du som barnskötare ska ha det yttersta pedagogiska ansvaret, men arbetar vi inte i arbetslag fskl - bsk? Ja menar att vi tillsammans ska ha ett gemensamt ansvar för vår verksamhet. Färemot kan vi ju bidra med lite olika saker eftersom vi har olika utb, bakrund, intresse mm. Jag är fskl har arbetat 13 år, arbetar ni 80%, jag arbetar med en ny exad fskl (KILLE!) och en mycket erfaren dagbarnvårdare/barnskötare hon har arbetat ca 20 år. I vårt arbetslag känner jag att vi arbetar tillsammans men att vi fskl tar ett större ansvar för vissa saker när det ex gäller barn med särskilda behov. Tycker att du verkar ha lite otur som får arbeta med outbildad personal, hur bra de än är så behövs vi bsk och fskl i förskolan. |
|