Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

11 frågor till som jobbar på förskola

Skrivet av fia
1. Vilar era barn oavsett ålder? Hur länge?
2. Är ni ute i alla väder? Hur länge?
3. Finns det minst 1 fskl på varje avd.
4. Vad gör fskl resp, bsk på avd. ?
5. Har ni någon arbetsbeskrivning
6. Vad har ni för leksaler på avd? Lego? dockor? utklädningskläder? plastleksaker? m.m
7. Har ni någon profil?
8. Hur många barn/personal har ni per avd.
9. Hur stor yta/många rum har ni per avd ca?
10. Känner du att du kan arbeta som du vill el. är barngruppen för stor?
11. Finns det personal hos er som är sjukskriven pga stress?
Svar på tråden: 11 frågor till som jobbar på förskola

Svar från södra skåne.

Skrivet av  Gissa om jag är bsk. el. fskl. ??
Här kommer mina svar:

1. Hos oss har de stora barnen (3-5 åringarna) sagostund och de övriga sover. När det är dax att inte sova mer bestämmer vi tillsammans med föräldrarna, även längden på sovstunden.
2. Vi är ute i stortsätt i alla väder, men bara en kort stund om det är väldigt kallt el. om det blåser mycket. Vi brukar göra så att en vuxen går in efter en stund och de barnen som vill följer med.
3. Ja
4. Vi gör det mesta allihop !! Men visst förskolläraren har det huvudsakliga pedagogiska ansvaret. Alla är med på planeringar, fsk har lite mer enskild planering. det är också fskl. uppgift att i sammråd med bsk. bedömma barnens utveckling. Likaså äe det fskl.uppgift att kontakta psykolog, soc, el dyl.
5. Ja
6. Det du nämner har vi + bilbana, dockskåp, dockterssaker, ficklampor, bordskojor, ruschkana, gunghäst, "affärsgrejor", Käpphästar, låtsasmat och mycket mera....
7. Vi arbetar mycket med barns språk, använder mycket språkpåsar. De flesta av våra barn har annat modersmål än svenska.
8. Vi är 18 barn 1-5 år, vi är två heltid bsk, en 7 timmars fskl.
9. Måste erkänna att jag faktiskt inte vet hur stor yta vi har, kan bero på att jag finner den tillräklig!
Vi har ett stort rum där vi äter det fungerar även som pussel, pyssel, ler, spel, och ritrum. Vi har även lyckats få plats med en soffa som fungerar som läsvrå.
Vi har ett målarrum. Två mindre rum ett är "dockrum" det andra bygglek. Sedan delar vi ett stort rörelserum med grannavd. Sedan givetvis toa, hall, kök.
10. Jag tycker att barngruppen är för stor, 15 barn hade varit bra!!
11. Ja.

Gissar på bsk.(imt)

Skrivet av  var det rätt
dddddddd

FEL !!

Skrivet av  Gissa om jag är bsk. el. fskl. ??
;o)

Du är barnskötare ! IMT

Skrivet av  En förskollärare
g

egna svar

Skrivet av  fia
1. 1-3-åringar sover oftast, några 3-åringar har lässtund. 3-5 åringar vilar på madrass och lyssnar på saga hösten och halva vårterminen sen går vi ut direkt efter lunch.
2. ja minst 1 timme. småbarn lite kortare.
3. nej
4. samma arbete. Ingen speciellt för fskl.
5. nej
6. Enbart leksaker av naturmaterial. Klossar,träbilar,tygbollar,trädjur,tygdockor,trävagnar.
7. nej inte direkt.
8. 25 barn 3-5 år(några har fyllt6) 3 heltid bsk en halvtid fskl.
9. för litet! 2 stora rum. Ett matrum där vi oxå pysslar, spelar spel m.m. Och ett byggrum där vi oxå vilar och har samling, sagoläsning. sen hall och toalett.
10. Barngruppen är helt klart för stor. Till hösten hoppas vi på 20-22 barn.
11. Nej inte direkt men många har kortare sjukfrånvaro ganska ofta sista tiden. Kankse beror på stress?

Varför vill ingen svara!?8imt)

Skrivet av  fia
dddddd

Svar från mellansverige

Skrivet av  Lotte
1. Nej, våra barn vilar inte efter maten om de inte sover. (vi läser bok före maten)Sover gör de barn som föräldrarna tycker att de bör, dvs många på småbarnsavd (men inte alla!)och just nu inga på de andra avd.

2.Vi (på avd med 3-5 år)är ute varje dag oavsett väder, med väldigt få undantag! Oftast mellan 45 min-1½ timme någonstans.

3. Ja, minst en fskl på varje avd, oftast fler. En avd har endast fskl (3 st).

4. Fskl och barnskötare gör faktiskt samma jobb hos oss, vi har lika många ansvarsbarn, planerar tillsammans osv.

5. Nej, vi har ingen arbetsbeskivning, endast en sorts handlingsplan hur vi i personalen ska vara mot varandra, för att skapa och behålla en god arbetsmiljö.

6. Leksaker: Ja, lego är jättepopulärt nu! Andra byggleksaker, tex kaplastavar, jätteklossar, "lazy". Plastdjur,dinosaurier."Micromaschinebilar,arbetsfordon,stora plastbilar, vanliga småbilar. Dockor, vagnar, mat-kaffeservissaker (ganska dåligt faktiskt), utklädningskläder (ärvda eller egensydda av roligt tyg). Vi har inte allt framme på en gång, byter ut emellanåt för nyhetens behag.

7. Nej, vi har ingen profil, men det är väl tänkt att vi ska vara miljövänliga, så vi sopsorterar och komposterar osv.

8. småbarnsavd 17 barn/3,75% personal, storavd 22 barn/ 2,75 % personal.

9. Ytan vet jag inte, men den är iaf för liten! Vi har "tysta rummet" (för pyssel/spelaktivitet), byggrum, kuddrum, liiiten lekhall (ribbstol+madrass), dockvrå, målarrum, snickarvrå, bokrum.

8.Barngruppen är för stor, det är många gånger frustrerande. Vi har en fin barngrupp, men oj vad mycket skönare de dagar många är lediga och sjuka, tyvärr! Vi jobbar på, men med många barn måste man styra barnen hårdare för att det inte ska bli kaos.

11. Det är flera st hos oss som är sjukskrivna av stress och liknande problem, tyvärr...

svar från skövde

Skrivet av  Pebbles
1. Vilar era barn oavsett ålder? Hur länge?
Nej, alla vilar inte, varvar ner och lyssnar på en saga en stund efter maten, men de sitter då brevid i soffan.
2. Är ni ute i alla väder? Hur länge?
fm 1,5 timme om vädret är ok på em. så är vi ute då oxå
3. Finns det minst 1 fskl på varje avd.Ja
4. Vad gör fskl resp, bsk på avd. ? Ingen större skillnad förutom att fsk är ytterst ansvarig för att allt fungerar.
5. Har ni någon arbetsbeskrivning. ????
6. Vad har ni för leksaler på avd? Lego? dockor?utklädningskläder? plastleksaker? m.mLego, duplo, playmobil, bilar, Fischer pricegarage, fisherprice bondgård, dockor, dockvagnar, briojärnväg, dinosaurier,
7. Har ni någon profil? språk, rörelse, eq
8. Hur många barn/personal har ni per avd.17barn, 3,75 % tjänst 75% resurs
9. Hur stor yta/många rum har ni per avd ca?
10. Känner du att du kan arbeta som du vill el. är barngruppen för stor? Vill väl alltid ha färre barn..
11. Finns det personal hos er som är sjukskriven pga stress? nej

fia