Allergiavdelning? |
|
Skrivet av | Ninni |
är det någon mer här inne som liksom jag arbetar i förskolan på en allergiavdelning? Lite frågor till er: Har ni läkarintyg på barnen? Har ni barn som ej har allergier? Bara lite nyfiken /Barnskötare ninni |
|
Svar på tråden: Allergiavdelning? | |
|
|
jag är förälder till ett barn som går på allergiav |
|
Skrivet av mamma till allergibarn | |
hej jag har en 2,5 årig dotter som går på allergidagis och på hennes avdelning är de nu enbart allergiska barn och astmatiska. när hon började för ett och ett halvt år sedan så hade de fyra ickeallergiska barn - varav ett utvecklade förkylningsastma. där behöver man inget läkarintyg men alla som har barn på avdelningen får skriva på ett kontrakt att man inte har pälsdjur inte röker inte använder starka dofter osv. det går nu 16 barn på avdelningen (en överinskrivning - ska gå 15). själv jobbar jag på ett "vanligt" dagis med 26 barn + 25 barn i grupperna 3-5 år och 27 barn i småbarnsgruppen..... det är rätt jobbigt och ej välskött städning... djurhår är vanligt att barnen har i kläderna liksom att föräldrar och anhöriga kommer med starka parfymer och rök i kläderna. maten till allergikerna missas ofta.... jag har själv astma och allergier och tycker stundtals att det är jobbigt med min arbetsmiljö. min lilla tjej har bara fått hälsa på på mitt jobb 3 gånger varav 2 ute. jobbar du i varberg? tyckte jag kände igen ditt namn. vi ska flytta neröver snart och har då kollat möjligheterna i västsverige - är ju liksom beroende av allergidagis. |
|
Bara en fråga! |
|
Skrivet av Starfish | |
Menar du verkligen att det är 27 barn på småbarnsavdelningen, eller menar du 17? | |
|
|
27 |
|
Skrivet av mamma till allergibarn och förskollärare | |
det är en sk. kristall metod med någon extra personal det jobbar väl 4 st samtidigt men på eftermiddagarna till mellis är det färre personal..... tycker också att barnantalet är högt!!! på syskonsidan jobbar vi likadant med alla barnen från båda två avdelningarna samtidigt utom vid maten och så hänger de kläderna på vår sida på olika ställen. |
|
Berätta mera! |
|
Skrivet av Starfish- nyfiken! | |
Har aldrig hört talas om detta förut! 27 småbarn, är dom mellan 1 & 3 då? Det låter inte som någon bra lösning, men kanske funkar bättre än det låter? Kan du inte förklara lite mer hur det fungerar? | |
fungerar bra just här men skulle aldrig sätta mitt |
|
Skrivet av mamma till allergibarn och förskollärare | |
metoden att ha stort barnantal med fler "fröknar" och lite större lokaler fungerar bra just här - enligt personalen men det är många föräldrar som är missnöjd och tycker det är bullrigt mm. själv är jag motståndare till så stora barngrupper särskilt när barnen är så små - de får så många kontakter med både andra barn , personal och många olika föräldrar..... tror att små barn behöver några trygga fasta kontakter inte massor. Jag jobbar ju som sagt på andra sidan men även där går barnen över avdelningarna - dock inte till mat och de hänger ju kläderna på två olika ställen. personalen på småbarnsavdeningen tycker att det fungerar jättebra och att det är positivt för barnen att ha fröknar att välja på..... många kompisar mm..... när de ska gå ut är det smått kaotisk.... de är ute mycket - de flesta sover ju middag mitt på dagen - det görs också ute i vagnarna. personligen skulle jag aldrig vilja att mitt barn var på en sådan avdelning även om det hade gått (har astma och allergi). |
|
|
|
I vår lokaltidning |
|
Skrivet av Sara m. Isak(0002) fsklär. | |
Västerort (Västra Stockholm) hade de ett stort reportage förra veckan. Försök nå dom. |
|