Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad är barnskötarens arbetsuppgifter?

Skrivet av Amnam
NU i dessa strejktider har det varit mycket prat om att inte förskollärare ska göra barnskötares arbetsuppgifter under strejken, och jag undrar vilka det är?

det är ju ganska enkelt att inse att förskollärarna med sinpedagogiska utbildning och sin lagstadgade barnfria tid ska ha det övergripande ansvaret för att planera, genomföra och utvärdera den pedagogiska verksamheten, men vad är då specifikt barnskötarnas arbetsuppgifter?

På min arbetsplats är det ingenting som barnskötarna gör som inte förskollärarna gör, men omvänt är det ju mycket som skiljer vad gäller pedagogiskt ansvar.

Hjälp mig att bli lite klokare!
Svar på tråden: Vad är barnskötarens arbetsuppgifter?

Ingen aning...

Skrivet av  Linda
... hos oss gör vi precis samma jobb oavsett om vi är barnskötare eller förskolelärare. Ingen skillnad åt vare sig det ena eller andra hållet.
 

Sammasak

Skrivet av  Anonym
En barnskötare har samma arbete som en förskollärare....
 

knappast........

Skrivet av  Anno
en barnskötare har inte samma kunskap som en förskollärare....även om vi ofta får höra om alla "duktiga" barnskötare som minsann gör mer än förskolläraren!

De förskollärare som sliter med mindra bra barnskötare "skitpratar" inte lika mycket som avundsjuka barnskötare!
 

Kritisk

Skrivet av  Anonym
En barnskötare med 10 års erfarenhet har väl lika mycket om än mer erfarenhet än en förskollärare med tex 3 års erfarenhet! Däremot har säkert en 10 års erfaren barnskötare samma kunskap som en 10 års erfaren förskollärare Vad menar du! Är inte En arbetslivserfarenhet mer givande än en utbildning! Ganska kritisk till ditt svar där! Handlar INTE om avundsjuka däremot tycker jag att arbetslivserfarenhet är mer värt än några år i skolbänken!!! Allt handlar om personlighet! Verkar som om du har ganska dåliga erfareheter! i grunden är vi alla barn!!!
 

Nej

Skrivet av  Anno
en barnskötare med 10års erfarenhet har inte samma kompetens som en förskollärare med 10 års erfarenhet. Där ligger förskolääraren långt högre!!!!

Med ditt resonemang är det helt oviktigt att utbilda sig! eftersom man efter några år i yrket iallfall har samma kmpetens som de med lägre utbildning eller ingen utbildning alls!

 

Precis!

Skrivet av  Annonym
Jag TROR stenhårt att arbetslivserfarehet är mer värt än några år i skolbänken! Det är väl de vi förskollärare kämpar för hos barnen, det praktiska lärandet det är det viktigaste av allt! Men det ä ju olika som man ser på saken. På min förskola har vi förskollärare precis samma uppgifter som barnskötarna, planerar, pedagogiskt ansvar, föräldra samtal osv varken mer ellr mindre, men så är det ju överallt, det är ju inte en utbildning som gör en människa, utan en personlighet. MEN då säger jag inte att de som har pluggat ska ha lika lön, för det är trots allt en utb och den kostar pengar.......
 

nej..

Skrivet av  Anno
jag tycker inte att enbart arbetslivserfarenhet är jämförbart med BÅDE utbildning och erfarenhet, långt därifrån!

Där jag har mina barn är det skillnad på bsk och fsk i ansvarsnivå och det tycker jag är toppen, att det finns förskolor som faktiskt vågar stå för att det är STOR skilnad i kunskap mellan en 20v-utbildad BSK och en 3-årigt utbildad fsk!
 

Resurser!

Skrivet av  Annonym
Det är ju tur att dina barn har det så bra på sin förskola att dom har resurser till att ha så många förskollärare. Men på de flesta ställen i Sverige så finns det inte tillräkligt med förskollärare för att dom skall kunna bär upp det pedagogiska ansvaret själva! DET FINNS INTE!!!! Det handlar inte om att skolan ska STÅ för något, det handlar om att dagens förskolor med 20 barn på 1 heltid barnskötare 1 75% Förskollärare och 1 35% barnskötare Inte kan lämpa över det fulla pedagogiska ansvar som frskl har blitt utbildade att ta på en stackars frskl bara för att hon är utb. Tack och lov för det för annars hade vi förskolärare inte orkat med arbetet i förskolan. Så du får tro det du vill, men jag VET att våra barnskötare har precis samma kunskap som oss frskl efter 10 år, dom har bara fått jobba lite tyngre i början för att dom inte haft en utb att luta sig tillbaka på!
 

Vilka är dessa

Skrivet av  Anno
"flesta ställen"??
Kan du visa någon typ av statistik som visar på att det är som du beskriver det på de "flesta ställen"?

För att det är så i din omgivning behöver det inte vara så i övriga Sverige!!
 

Men snälla!

Skrivet av  Annonym
DEt är brist på Lärare, förskollärare, personal innom vård och omsorg! Ni har det fint! BRA!!!! Men det har större delen av Sverige inte Förskollärare och barnskötare, vårdyrken är de yrken som är mest utsatta för sjukskrivningar pga ÖVERBELASTNING OCH STRESSIG VARDAG !!!!! Jag har min fakta och statistik i mitt jobb, erfarenheten, i sammhällets dokumentation. Jag har inte bara arbetat i en stad!!!!! Så jag kan säga att det är inte bara i min omgivning. förskolor har sammarbeten landet runt, så jag vet att det inte bara är mina närmsta kolegor och jag som har det så utan även övriga! Men jag säger att det är toppen att ni har det bra, jag önskar inget annat än att alla barn och fröknar runt om skall få ha det så: Tack för mig!
 

Varför tvista!

Skrivet av  Annonym!
Detta är ganska tråkigt att se! Att det blir en tvist mellan frskl och barnsk! Vem är mest värd? Vem har störst ansvar! I dagens samhälle där vi har brist på resurser så är det väl ingen idé och sitta å tjaffsa om vem som har si och sån utb! Arbetslivserfarenhet, sammarbete är väl det gällande! Alla vet ju att i dag när det är brist på frskl så har barnskötaren och förskolläraren precis samma uppgifter, det finns inte tid och pengar att sitta å tjaffsa om en sån grej! På en förskola har alla samma ansvar och uppgift! GE BARNEN EN BRA GRUND!
 

Artiklar från Familjeliv