Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ang mellanmålets vara eller icke vara på 1-3 avd.

Skrivet av Linda m Oliver 18/10-01
Hur har ni det där ni jobbar. Tänker då främst på 1-3 avd.
Flyttar sonen från dagbarnvårdare (hon slutar) till förskola i höst. Dagbarnvårdarenhar följt de Kostråd de fått från Dietist som de gått kurs hos.
Dessa kostråd ska gälla hela barnomsorgen tydligen och saken är den att det ska som jag förstått det se ut ungefär så här:

8 Frukost
10 Fruktstund
11.30 Lunch
14.30 Mellanmål (yoghurt,smörgås,pannkakor,frukt edyl)
16.30 Fruktstund
-----------------------

På den förskolan sonen börjar i sept. har man så här:

8.30 Frukost
11.30 Lunch
14.30 Fruktstund
16.30 en liten macka +glas mjölk för sena barn.

Jag tycker att det låter som om detär VÄL lite.

Nu ar jag ju inte ens bäörjat där än så jag ska inte ge mig in i disk. än men jag kommer i morgon att få en broschyr av dagbarnvårdaren så att jag har stabilt på fötterna OM jag känner att detär ohållbart.
Vi har lite strul med maten när detgälelr vår son. Han tycker inte om att äta på kvällen s¨å om han får förlite mat på förskolan så vet jag itne om han orkar med vardagen.
Han är lite längre än snittet men ligger precis under snitt på vikten så han har ju inga reserver heller.

Nu kanske jag är fånig men Vi har aldrig gjort så här på ngn av de förskolor jag jobbat på. Vi har haft liknande sätt som beskrivsi dena kostrekomendation jag läst hos DBV.

Hur har ni det?
Svar på tråden: ang mellanmålets vara eller icke vara på 1-3 avd.

jag tycker

Skrivet av  ella
inte att det är så stor skillnad. eftersom frukosten äts senare så blir tiden mellan måltiderna ointe mer än 3 timmar.

Skulle min dotter äta enligt det första alternativet så skulle hon äta dåligt med lunch och ännu sämre middag.

Jag tycker ofta att mellanmålet är alldeles för kraftigt, många barn äter sig mätta på då och äter sedan ingen lagad mat hemma senare på em.

Jag tycker det är svårt att generellt säga vad som är bäst eftersom alla är olika, men att ha 3 timmar mellan målen kan knappast vara för mycket.

Jag har varit med om exakt samma sak!

Skrivet av  Irmelin
Mina barn var alltid superhungriga vid 16-tiden då jag hämtade dem.

Jag fick alltid slänga mig på spisen när jag kom hem.

Jag frågade personalen på förskolan vad de fick att äta under dagen och fick detta till svar:

8.30 frukost
ca.9.30 en bit frukt
11.45 lunch
14.30 en bit frukt
ca16.30-17.00 en liten smörgås till de sena barnen

Jag frågade varför de inte serverade matigare mellis och fick till svar att det berodde på att både frukost och lunch serverades senare än vanligt så man ansåg att barnen klarade sig på endast frukt.

Jag godtog inte detta utan tog reda på vad min BVC-sköterska tyckte om.
Hon tyckte att barn ska serveras fyra mål mat om dagen och att frukt INTE räknades som ett eget mål.
Det var alldeles för torftigt enligt henne.

Jag tog då kontakt med föreståndaren och fick återigen samma svar som tidigare.

Jag sa då att jag tänkte sätta upp en förfrågan till de övriga föräldrarna om de ville ha ett matigare mellanmål.
Hon sa inget om det varpå jag gjorde detta.

Det visade sig att jag fick hur många namnunderskrifter som helst och att jag långt ifrån var ensam om att ha slängt mig på spisen vid hemkomsten.
De andra föräldrarna hade heller inte blivit upplysta om att mellanmålet endast bestod av frukt och var helt bestörta.

När listan var full av namn så lämnade jag den till föreståndaren som tog emot den utan ett ord och efter det fick barnen något matigare mellanmål, typ smörgås och nyponsoppa.

Föreståndaren pratar än idag inte med mig utan nöjer sig med att bara hälsa.
Då jag själv är förståndare tycker jag att det är fruktansvärt oproffsigt av henne att bete sig så, men jag orkar inte ödsla energi på henne.
Den övriga personalen höll ju faktiskt med mig i denna fråga!

Jag tycker att du ska stå på dig, frukt är banne mig inget mellis utan snarare något barnen ska serveras under förmiddagen eller direkt efter lunchen.

Lycka till! och berätta gärna om hur det går. :o)

Hos oss äter de endast

Skrivet av  ella
frukt, de hade innan de tog beslutet pratat med en dietist som ansåg att frukt var fullt tillräckligt.
Dvs att barnen fick äta så mycket frukt de ville. Jag tycker att det är helt tillräckligt med frukt, på vintern får de varm dryck till.

Jag har även varit med om motsatsen, på flera ställen jag varit har föräldrar tyckt att mellanmålet varit för mastigt, barnen har sedan inte ätit middag hemma (vilket visserligen uppskattats av vissa eftersom de då sluppit lagat mat hema!)

Jag tror att det är svårt att göra alla föräldrar till lags.

hos oss

Skrivet av  Sara fsklär
har vi som i ditt första ex. Vad jag lade märke på hos din nya f.s.k. är förmiddagen. Barnen måste få i sig en frukt eller liknande. Der får inte gå mer är 2 timmar mellan målen. Tänk de barn som går hemmifrån när frukosten servaras på förskolan, de har ju ätit ännu tidigare än de som äter på fsk.

Men ifrågsätta måste du tycker jag.

tänkte att jag ska läsa in mig på

Skrivet av  Linda & Oliver
kostråden ordentligt och sedan ta upp det med deras chef. Det står i råden att det är chefens ansvar etc.
så det är ju till henne jag ska vända mig.
Tar det när vi börjat i September.

Tack för ditt och alla andras svar!!!

Måste???

Skrivet av  sara
min dotter äter ingenting mellan målen, erbjuder jag frukt så vill hon inte ha! Jag trodde ochså att det var sååå noga med detta, kanske för en ettåring men sen varierar det väldigt huruvida de vill ha mer mellanmål.

nja..

Skrivet av  Sara fsklär
..jag menar nog mer "erbjudas" någonting. Klart de inte måste. Vi är ju alla olika, både jag och min son blir otroligt "åga" om vi inte får i oss lite mellan varven.

fel av mig...f-låt

Vi har....

Skrivet av  far till fyra
Frukost 8, frukt och vatten (varn dryck på vintern) kl 9.30-10, lunch 11.15 (ca), mellis 14-1430 (ungefär)
och någon frukt eller så vid 16-tiden.

Kan tillägga att jag jobbar på småbarnsverksamhet som är ute ca 90% av tiden, året om.

Det alternativ du erbjuds är enligt min mening för dåligt; om man kommer med argumentet att måltiderna trasar sönder verksamheten, är det bara att säga till att det går att vara flexibel med klockslagen.