ALLA PEDAGOGER - hjälp en kollega, tack! :-) |
|
Skrivet av | behöver nya infallsvinklar! |
Hur har ni lagt upp arbetet för att få ner stressnivån i vardagen, med många krav och större barngrupper? Vill alltså veta hur personalen mår på Er förskola och vad det iså fall beror på! Mår man bra för att det ordnas planeringstid och iså fall hur ordnas detta t ex? Gör förskolechefen något extra, hur ser samarbetet ut på avdelningen t ex. Vill gärna ha MÅNGA erfarenheter & TIPS! Hur kan man skapa en harmonisk personalgrupp? TACK på förhand!! |
|
Svar på tråden: ALLA PEDAGOGER - hjälp en kollega, tack! :-) | |
|
|
ööhhh |
|
Skrivet av skorpan | |
har inget bra svar men fick mig en tankeställare! Vad görs egentligen hos oss och har chefen nån del i det hela? Måste tänka på det här.. Hmm.. |
|
Bra, tänk efter |
|
Skrivet av ... | |
och skriv sedan vad du kom fram till. Spännande!! | |
|
|
Ingen som har det bra på jobbet? |
|
Skrivet av ...nya infallsvinklar! | |
...och vill dela med sig om det? | |
Nja, snarare |
|
Skrivet av snorkfröken | |
så att jag blev upprörd igen när jag kom att tänka på planeringstid... Hos oss har de använt de 2 stackars barnfria timmarna, schemalagt dem så vi skall sitta på jobbet och planera. Detta har inneburit i praktiken att vi arbetar 2 timmar mer i veckan eftersom vi aldrig kan gå ifrån. Sen sitter man ju hemma och planerar ialla fall... Det var bara ett tips på hur du INTE skall göra.. | |
Hmm, tja jag vet |
|
Skrivet av ...nya infallsvinklar - verkar inte finnas... | |
hur det är på många förskolor/skolor. Förstår att du blir upprörd. Därför hade det varit så uppfriskande att se om det finns BRA arb.platser, BRA chefer, BRA metoder o s v. Men det ser ju verkligen dystert ut... | |
|
|
Planering & organisation! |
|
Skrivet av Helena, fsk | |
Jag är förskollärare och arbetar med småbarn 1-3 år. På avdelningen finns en pojke med autism + 13 andra barn. Vi är sammanlagt 4 pedagoger. Vi arbetar nästan bara i smågrupper. Vi har en struktur över varje dag där allas grupper finns med så att vi vet att vi inte "krockar". De större barnen har projekt varje förmiddag två veckor åt gången , de yngre har lek & forska grupper på eftermiddagen. Det är 3 - 4 barn/ per grupp och de veckor man inte har projekt har man ansvar för c:a 6 barn (dvs 1½ grupp). Låter krångligt, jag hör det själv, men är enkelt och fungerar väldigt väl bara man vill jobba ensam nästan jämt. I sin egen grupp sköter man planering och upplägg och efter varje pass har vi egen tid för reflektion. Sedan har vi gemensam reflektionstid så att man kan få feedback inför nästa projektperiod. Vi har 10% av vår arbetstid i planerings/reflektionstid och den ligger utanför schemat. Det innebär att man kan lägga den när och var man vill och slipper "gå i från". Mycket bra!! För trivseln har vi många glada kvällar med god mat och en del vin, vi åker på spa 1 g/år och så får vi gå rätt mycket kurser och utbildningar som stimulerar och utmanar oss. Vi trivs väldigt bar! |
|
Ok, men hur gör |
|
Skrivet av nya infallsvinklar | |
ni med barnen efter varje grupp? Då man har sin enskilda reflektionstid? Låter jättebra, undrar bara rent praktiskt. Den gemensamma reflektionstiden - ingår den i de där 10% utanför arb.tid, uppfattade jag dig rätt då? Utnyttjar ni varje f.m till er egen avdelning eller behövs ni för de övriga avdelningarna också? Jag ser att ni utnyttjar e.m också. Hur lång tid har ni grupperna på f.m? Många frågor - men tack för att du svarade och ville dela med dig. Det kanske inte är så intressant ppå denna sida att ventilera det som fungerar bra i verksamheterna eller så är det illa ställt på våra förskolor...KUL att du svarade! |
|
Jo, så här |
|
- när f.m. gruppen är klar (den håller på mellan 10 - 11) byter vi blöja och ger barnen frukt. Sedan kommer en annan pedagog och tar med min grupp tillsammans med sin grupp in på vilan och då går jag direkt och sätter mig med min dokumentation (som består av snabba anteckningar, digitalbilder, bandinspelning och/eller videofilm). - Och ja, den gemensamma reflektionstiden finns med både schemalagt en gång i veckan, samt att den sker spontant då tid ges (t.ex. vid vilan) men oftast är det på våra 10%, dvs utanför arbetstid. Telefonmöten är bra till det om man har barn och inte vill vara på jobbet varje kväll. - Vi är främst på vår egen avdelning men hjälps förstås åt om det är kris någon stans. dock inte denb som har projektet. - Eftermiddags grupperna är mellan 14 och 15. Vi har ett något annorlunda dagsschema som ger oss tid till det. 9.00 samling 9.10 gemensam frukost 10 - 11 aktivitetspass 11 blöjbyte och frukt 11.10 - 13 vila 13 samling 13.15 lunch 14 - 15 aktivitetspass 16 frukt Hoppas det blev klarare. Det är svårt att beskriva i en löpande text märker jag. Fråga gärna mer! Hoppas du kan använda något av detta som har gett oss en otrolig arbetsglädje... |
|
|
|
Aha, ser att ni har |
|
Skrivet av nya infallsvinklar | |
annorlunda schema. Intressant! Och det betyder att du då kan ha tid att sammanställa dokumentation mellan 11 och 13 i stort sett? Hur klarar de andra två vilan på egen hand? Jag inser ju att planering & organisation är A och O och det verkar ni ha lyckas med. Bara det är ju upplyftande att läsa. Hur går det när någon är borta - faller allt eller kämpar ni andra på, blir det sura miner? Eftersom du varit så generös och svarat undrar jag vidare, hur er förskolechef är? Gör "den" något som sporrar er till trivsel, bra arbete etc? | |
Okej, fler svar! |
|
Ja, just det vi kan dokumentera mellan 11 och 13 och att ha vilan på två är absolut inga problem (efter inskolningarnas avslutande förstås!) Vi får faktiskt nästan alltid vikarie om någon är borta, vi är en rätt stor enhet som det finns ett antal fasta vikarier på att tillgå. Dessutom försöker vi vara generösa över lag och dela med oss de dagar vi har få barn. Vår chef är en otrolig människa som alla känner stort förtroende för. Hennes främsta fördel är nog hennes förmåga att trolla med pengarna och lägga dem på så mycket personal som möjligt. Dessutom är hon omtänksam och engagerad i det hon gör. Hon vill alltid barnens bästa och ser den bästa vägen dit som att ge pedagogerna en arbetsplats där de får stimulans och utmaningar regelbundet. Hoppas detta var till någon hjälp! |
|
Låter jättebra. |
|
Skrivet av Förskol | |
Roligt att höra. Har de små barnen lek och forska varje dag? Hur är det upplagt? Vilken tid? Är det samma barn? Har ni ansvarsbarn? Är det två grupper med större barn? Vilken stad bor du i? Många frågor. | |
|
|
Några svar |
|
De små barnen har lek och forska i sin grupp varje dag i två veckors pass och de är uppdelade i två grupper med 3 barn i varje. Lek och forska är upplagt på samma tema som våra äldre barns projekt och innehåller i princip samma saker men på deras nivå. Vi dokumenterar deras lärandeprocesser och samspel med varandra som är fantastiskt trots att ingen av dem ännu besitter ett verbalt språk. Tiden är mellan 14 och 15 då de har sovit och ätit (se svaret ovan). Vi har samma barn än så länge men strävar efter större inflyatnde för barnen när arbetssättet har blivit etablerat hos dem. De barn som vi har i våra grupper nu, det är våra ansvars barn. Såväl de stora som de små barnen är indelade i två grupper. De stora (2 & 3 åringarna) är 4 barn i varje grupp och de små är 3. Jag arbetar i Stockholm. Kul att du uppskattade tankesättet! |
|
Hej igen! |
|
Skrivet av Förskol | |
Jag är så imponerad. Hur många ansvarsbarn har varje pedagog? Är det både stora och små? Undrar också om vilan. Är de trötta så tidigt? Hur länge har ni haft det här arbetssättet? Är ni privata? Jag arbetar också i Stockholm. Om du vill berätta så är jag väldigt nyfiken på i vilken stadsdel du jobbar. | |
Vad kul det är |
|
att få så positiv respons på sitt arbetssätt! Vi har barnen uppdelade efter vem de har bäst och närmaste kontakt med, det brukar fördela sig jämt. Två av oss har 5 barn var, en har 4 och så har barnet med autism en "helt egen" pedagog. Åldrana är blandade bland ansvarbarnen. Din fråga om vilan är väldigt vanlig och svaret är att ja, de är väldigt trötta! Vi skicka naturligtvis ut information om det här på våren till nya familjer så att de hinner "ställa om barnen" om de har haft andra tider hemma. Andra vinster med de här tiderna är t.ex. att barnen inte somnar i maten utan är pigga och sällskapliga vid maten så att man kan uttnyttja den pedagogiska aspekten på måltiden maximalt. Dessutom somnar barnen lättare på kvällen om de sovit relativt tidigt vilket gör att vi inte behöver väcka så många. Vi har arbeta med de här tiderna i 8,9 år nu och vi är kommunala och ligger i Katarina-Sofia. Mvh |
|
|
|
Frågor igen om ansvarsbarn |
|
Skrivet av Förskol | |
Kan det bli så att barn som man har ansvarat för under inskolningen senare blir någon annas ansvarsbarn pga personkemi. Har ni blandade ansvarsbarn i de här projektgrupperna då? Jag trodde att jag hade rätt bra koll på vilka förskolor som fanns som arbetade reggioinspireret, men tydligen hade jag inte fattat att det fanns så här bra förskolor på söder. | |
Svarar |
|
att vi är oftast minst två pedagoger med under inskolningen och bestämmer alltså inte vem som har ansvar för vilka barn förrän den är avslutad då det har visat sig, sas. Och tack för fint beröm! Vi är reggioinspirerade men också fritänkare, jag vill aldrig någonsin missa de underbara måltiderna med max fem barn, t.ex. Ha det gott! | |
Tillägg om projektgrupper |
|
Just nu har vi ju fasta projektgrupper, mest för att etablera arbetssättet. Vi strävar mot att kunna fånga ögonblicket även gruppvis men hittills behöver vi vår planering & organisation att luta oss mot. I dessa projektgrupper är det mest våra egna ansvarsbarn, men lite blandat är det för optimal sammansättning. Eftersom vi reflekterar gemensamt i arbetslaget får vi ändå en god bild av barnets lärande. Hur arbetar du? Jag vill gärna ha fler idéer och tips för att utvecklas ännu mer! |
|