Ang handla innan man hämtar på dagis (Pineapple) |
|
Skrivet av | Asterix |
Ang att handla innan man hämtar på dagis. (Ursprungstråden har nästan hamnat på bästa sida. Svar till de som tycker som Pineapple) Jag håller med om att dagis _INTE_ är barnpassning men jag _lovar_ att det är för barnens skull man väljer att handla innan hämtning INTE för sin egen bekvämlighet. Vi som jobbar heltid kan inte handla någon annan gång än i "rusningstid". Där jag bor är det sådan rusning vid kl. 5 tiden att små barn blir nästan nertrampade. De blir både knuffade, välta och kommer lätt bort. Har man tre barn så är det svårt att hålla ögonen på alla exakt hela tiden. I de lågprisaffärer jag handlar i kan jag inte ha barnvagn. Det är för trångt mellan hyllorna. (Så trånga affärer kan komma att förbjudas 2005 men det är långt dit.) Jag måste ha den minsta på axlarna. Handla i de dyrare affärerna kostar oss ca 2000 mer i månaden! Vi bor 5 personer i en lägenhet och kan därför INTE veckohandla. Vi har inte _utrymme_ i vårt kök att lagra varor så länge. Bara för att jag är kvinna så har jag inte ett så okvalificerat arbete att jag alltid kan räkna med att kunna gå hem en viss tid. Jag har en veckas längre semester istället för ersättning för all den övertid jag tvingas arbeta och vi blir fler och fler som har det som jag. Ibland jobbar jag natt eller har jour. Har jag jour kan jag göra lite ärenden men INTE hämta barnen ifall jag måste ta mig in till jobbet (inom 30 min). Har jag jobbat hela natten måste jag faktiskt ha barnen på dagis för att kunna få sova. Känns absurt att inte få gå och handla när jag vaknar innan jag hämtar. OBS! Pineapple och alla andra som tycker som du: DET ÄR VI SOM ARBETAR SOM DRAR IN PENGAR TILL OFFENTLIGA SEKTORN SOM BETALAR ERA LÖNER. Det gör inte arbetslösa eller studerande med dagisplats. Det skulle bli kaos om alla kvinnliga läkare, ingenjörer eller städare skulle vägra arbeta och bli hemmafruar i stället. Jag är trött på attityden att vi som arbetar förväntas vara tacksamma och "niga och bocka" för höga skatter och för att vi sliter. OBS! Pineapple och alla andra som tycker som du: Det kostar inte skattebetalarna någonting alls om vi som arbetar ibland handlar innan vi hämtar. Det tar bara ca 15 min extra (utan barn). ps. Visst skall man hålla sig till reglerna men å andra sidan håller sig inte alltid kommuner till reglerna heller. Många kommuner kan inte ordna dagisplats inom 4 mån. Många kommuner struntar i att ordna dagisplats på obekväm arbetstid (vilket de är skyldiga till) och förse handikappade med den hjälp de har rätt till. Varför skall vi enskilda föräldrar alltid slaviskt följa minsta lilla snäva regeltolkning när inte kommunerna gör det? |
|
Svar på tråden: Ang handla innan man hämtar på dagis (Pineapple) | |
|
|
Föräldrarnas bekvämlighet |
|
Skrivet av Förskol | |
I någon mån tycker jag att det är rätt att ta hänsyn till föräldrarnas bekvämlighet, såvida det inte går ut över barnen. Jag går verkligen i taket när man moraliserar över föräldrar. | |
Och jag går i taket |
|
Skrivet av Rättvist | |
när man slösar bort kommunens pengar. | |
|
|
OT annan snackgrupp. |
|
Skrivet av Asterix | |
För och emot dagis/förskola har en egen snackgrupp. Annars blir jag också arg när det slösas skattepengar på Operan, Öppna Förskolan, OS-ansökningar, glesbygdsstöd, BO-mässor, bonusar till kommunalsanställda chefer, ineffektiv missbrukarvård etc. Pengar till dagis finns men nu har vi kommit från ämnet. |
|
Nu var det inte riktigt det jag menade |
|
Skrivet av Anka-förskol | |
Jag menar attityden till föräldrar som tyvärr är rådande inom kulturen. De kan inte vara nog duktiga. De kan inte sätta gränser och de har för långa dagar. Vad vet man om dem? Det är som om personalen behöver syndabockar. Det är inte lätt att få vardagen att gå ihop. Och det är första gången för alla. Vårt samhälle förändras. Tagga ner lite. Döm inte. Kom ihåg att en stor del av vårt uppdrag handlar om att samarbeta med föräldrar. | |
Tycker du på fullt.. |
|
Skrivet av Pineapple *förskollärare* | |
..allvar att det är okej att bryta mot regler för att kommunen gör det, så go ahead. Nu bor jag i en kommun där det är barnomsorg under arbetstid+restid som gäller - end of story. Det är villkoren som föräldrarna i den här kommunen har att rätta sig efter, hur det är i andra kommuner lägger jag mig inte i! Vår kommun bryter heller inte mot regeln att ordna barnomsorg inom 4 månader, de är experter på att knö in barnen i grupperna (bra för de föräldrar som behöver plats, mindre bra för de som redan har plats eftersom det resulterar i överfulla barngrupper). Vi är också en "handikappskommun" med större del av LSS-personer än riksgenomsnittet och det prioriteras bra här, så några "kan dom så kan jag"-ursäkter funkar inte här - hur det är där du bor vet jag inte. Sedan var det _väldigt_ mycket ursäkter för hur jobbigt det var för dig att handla, ungefär som när du diskuterade lämna/inte lämna sjuka barn på dagis. Men det ändrar ju inte saken i sig, det _är_ inte därför du erbjuds barnomsorg (inte här, det är kanske annorlunda på andra håll i landet). Och självklart ska du ha barnomsorg om du har jour eller sover efter nattpass, det är väl ingen som sagt något annat. Jag har aldrig påstått att du ska vara tacksam och niga och bocka, bara följa uppställda regler. Och angående din kommentar om att du och andra dra in pengar till oss som arbetar i det offentliga: jag är jäkligt trött på att höra det och det innebär inte att man har rätt att sätta sig över de regler som finns! Ps tillbaka: i min kommun kostar det en väldans massa extrapengar om alla föräldrar ska handla utöver sin barnomsorgstid eftersom de lämnat schema utgående från sin arbetstid + restid. Vi beräknar personalbehovet och lägger våra scheman utifrån det. Skulle då alla föräldrar hämta senare än beräknat så får personal jobba över vilket innebär övertidsersättning=dyrt för kommunen! Räkna själv en kvart per familj, vi har 23 barn = 17 familjer. För att inte tala om de som tar mer än en kvart på sig för att handla. Jag _vill_ verkligen inte vara någon regelpolis, tro mig det är urtrist! I den bästa av världar skulle det väl vara bra att kunna erbjuda barnomsorg med generösa villkor, men nu är det inte så att det regnar pengar inom barnomsorgen! Dessutom tycker jag nog inte att det är barnomsorgens fel att det är trångt och stressigt i affärerna eller att det på vissa arbetsplatser inte är "tillåtet" att vara hemma med sjukt barn. |
|
|
|
OK |
|
Skrivet av Asterix | |
OK det var dumt av mig att skriva sista stycket. Jag anser inte heller att man skall sätta sig över reglerna. Jag tycker att varje medborgare har rättighet/skyldighet att påverka den kommunala servicen så att den passar verkligheten. Här där jag bor har jag aldrig hört talas om att man inte får handla innan man hämtar. Många har det som jag så ingen säger något. Men jag hävdar fortfarande att handlandet inte kostar skattebetalarna något extra. Om några föräldrar hämtar sina barn några minuter tidigare ska du tvinga en personal att gå ner på deltid då??? Nej så går det inte till. Möjligen kan det tvinga fram att en person får hoppa mellan olika dagis. Möjligen kan det också på sikt innebära att yrket blir ännu mera oattraktivt eftersom heltidtjänsterna försvinner. (Övertidsersättning inom barnomsorgen har jag aldrig varit med om.) Vill man spara skattepengar finns det mycket bättre och effektivare sätt att göra det på. |
|
Börjar känna mig tjatig, men... |
|
Skrivet av Pineapple | |
...beroende på kommunens regler så kostar det om föräldrar hämtar senare än de ska. Inte i din kommun, där man tydligen betalar för heltidsplats oavsett vad man gör - helt ok för mig om man nu bestämt att det ska vara så. Men i min kommun uppger föräldrarna sin arbetstid+restid vilket resulterar i barnets vistelsetid på förskolan. Man räknar sedan samman alla barnens timmar i förskolan (barnen på avdelningen) och utifrån det sätts personalresurser. Börjar då föräldrarna att komma senare än de uppgett pga att de handlar innan, så blir det tid som inte är beräknat. Det resulterar ganska ofta i att vi är för få personal på barnen, eftersom våra scheman spräcks. Antingen får någon då stanna kvar extra=övertid eller så blir det en situation där man kanske till och med är ensam med för många barn=säkerhetsrisk. Nej, någon går inte ner på deltid för att en förälder hämtar några minuter tidigare, men går föräldrarna ner i tid (kanske blir arbetslösa eller f-lediga tex) kan det hända att vi får för lite barntimmar på avdelningen, vilket innebär indragning av tjänster, något som troligen kommer att hända på min avdelning efter nyår. Aldrig hört talas om övertidsersättning inm barnomsorgen skriver du? Undrar mer och mer över dina "erfarenheter" av barnomsorg. Om jag jobbar mer än min arbetstid blir det såklart övertid, det är väl rätt självklart? Nu är vi så snälla inom barnomsorgen att vi oftast sätter upp det som tid, men det innebär att man dras med en jäkla massa komptid som bara kan tas ut när det är lite barn på stället eftersom man inte får vikariesätta vid uttag av komp. Då tas kompen ut i mellandagarna och det vet vi från debatter här att det gnälls på det också! Svårt att vända sig utan att ha rumpan bak!! ;-) |
|
Ok, ok |
|
Skrivet av Asterix | |
Ok. Jag tycker inte heller att man skall komma senare än man angett men jag har som många andra _FLEXTID_. Om jag tex. arbetar in tid på min lunch för att hinna handla innan jag hämtar tycker jag inte dagispersonalen skall ha några synpunkter på det. OK. Om man ser det på _lång_ sikt har du till viss del helt rätt när det gäller antalet tjänster men OBS bara för att en tjänst försvinner på en viss förskola så avskedas inte den personen. Den personen omplaceras inom kommun. ((OK, ok inom _privata_ förskolor avskedas anställda lättare.)) När jag jobbade fick vi bara ta ut övertiden som komptid. Jag tycker inte man skall kritisera föräldrar som vill ha barnomsorg på klämdagar. Oftast var det mycket mindre barn då så de som ville vara lediga kunde vara det. Inga problem. (Jag har arbetat på ett "privat" dagis men även på en kommunal skola.)) |
|
|
|
ursäkta men den där affären |
|
Skrivet av butiksinspektören | |
skulle jag vilja se innan jag tror på. Hur handlar folk där om man inte kan komma fram i gångarna? I dyra små innerstadsaffärer kan det vara trångt, men i en lågprisbutik??Folk ska ju handla mycket, folk ska ju komma fram med varuvagnar, folk ska t o m mötas med vagnar i gångarna. Vad i hela fridens namn har du för barnvagn?? Femlingar sidlänges?? | |
Åja |
|
Skrivet av Anna J, fskl | |
jag svär minsann ofta inombords när jag försöker ta mig fram i affärer, med barnvagn eller köpvagn spelar ingen roll. I vår stora fina Ica-butik får jag ofta gå omvägar för att man inte kommer fram på flera ställen. Likaså i andra matbutiker (Coop Forum t.ex), barnklädesaffärer (!) m.m. Det knös in så mycket varor och pallar som möjligt på så liten yta som möjligt, antar att det beror på att lokaler är dyra. Det irriterar mig dock, det får mig som kund att inte känna mig viktig och jag som mamma gillar inte att behöva ställa ifrån mig vagnen med barn i för att kunna ta mig fram till de varor jag behöver. Undrar vilka affärer du handlar i? Jag är avundsjuk! | |
*hrmmm* |
|
Skrivet av Ulrica | |
Du skriver att du inte kan veckohandla-köp ett större kyl/frysskåp så är den saken löst-lägg det inte på förskolan att lösa!!!! (det är inget barnpassningsställe) Och vad gör barnens far-kan inte han åka och handla på kvällen när barnen sover tex??? Det gör vi-och vi får ihop tillvaron trots 3 barn och ingen släkt!! |
|
|
|
Måste få skriva att ditt försvar |
|
Skrivet av Ulrica | |
till att få gå och handla utan barn nästan är skrattretande. Jag skrattar inte som förskoleanställd, utan som mamma-helt otroligt att ni inte kan få ihop tillvaron bättre med tre barn utan att ni måsta låta förskolan passa era barn så att stackars heltidsarbetande ni kan få gå och handla...Affärerna är öppna rätt så länge på kvällarna-tänk på det! Vi jobbar också heltid båda två och har tre barn-jag skulle inte DRÖMMA om att utnyttja förskolan till det ni gör-vi planerar vår tid bättre än så... |
|
Dessutom- |
|
Skrivet av Ulrica | |
du skriver att det kostar ingenting extra om du går och handlar på 15 min-men tänk om alla barnens föräldrar tänker som du? Då kommer det att kosta en hel del! | |
Där jag bor gör de det. *IMT* |
|
Skrivet av Asterix | |
// | |
|
|
Precis |
|
Skrivet av Asterix | |
Mammor som mästrar andra mammor. Precis det jag menar med moralism. Om jag inte betalade så mycket av min lön i skatt till bl.a. dagis skulle jag ha råd att vara hemmafru eller ha en aupair. Ska det vara så här mycker moraliserande över oss som arbetar tycker jag det är bättre att helt lägga ner det. |
|
Men det du inte fattat |
|
Skrivet av Ulrica | |
ÄR ATT JAG OCKSÅ ÄR ARBETANDE MAMMA??? Jag har tre barn och arbetar själv heltid (på förskola) och orkar du inte höra den krassa sanningen att man kan få ihop vardagen ändå (som för oss, utan att utnyttja förskolans tid och utan föräldrar släkt i närheten som kan barnvakta) så måste du ju kanske inse att DET ÄR INTE OSS DET ÄR FEL PÅ, UTAN DU SJÄLV???? Det är en sån oerhört liten del av skatten som går åt till förskolan, (det är därför det ser ut som det gör i grupperna)så att jag får inte ihop din ekvation? Jag kan inte heller förstå hur du kan lägga dig in debatten om att du vill gå och handla och utnyttja förskolan innan du hämtar barnen, SAMTIDIGT som du pratar för föräldrars rätt att bestämma själva över sin barnomsorg? (dvs skippa förskolan)Det rimmar illa med varandra!! (eftersom du tydligen ändå gillar förskolan så pass mycket att det passar att ha dem 15 minuter längre varje dag när du ska gå och handla) Tycker ärligt talat att dina åsikter stinker. Jag är också YRKESARBETANDE och gäller inte min arbetsmiljö också då i såna fall? |
|
Arbetsgivaren |
|
Skrivet av Asterix | |
Det du inte verkar förstå är att arbetsmiljö skall du ta upp med DIN arbetsgivare INTE med andra mammor. Även om vi bägge två är heltidsarbetande mammor så kan våra livssituationer se väldigt olika ut. Bara för att du själv är mamma har du ingen rätt att moralisera över andra mammor. Min åsikt är att antingen skall dagis anpassas så att det passar arbetandes föräldrars behov eller också så skall verksamheten läggas ner. Det finns ingen motsättning i det. Den senaste siffran jag hörde var att en dagisplats kostar ca 5000 i månaden per barn (lite beroende på ålder). Med 3 barn blir det 15000 kr/mån. Det tycker inte jag är lite pengar. |
|
|
|
Men hallå! |
|
Du klarar ditt liv, men alla är inte lika. Måste alla leva som du? Är det bäst? | |
Men vilken aggresion! |
|
Asterix har aldrig påstått att hon bryter mot reglerna. Hon handlar på 15 min utan sina barn. Vad är det ni vill ha sagt? | |
Att man borde kanske hämta |
|
Skrivet av Ulrica | |
sina barn först-det var väl inte så svårt att förstå. Med de stora barngrupperna som är idag kan jag inte se det som bättre för barnet att vara kvar än att bli hämtad av sin mamma så tidigt som möjligt-I´m sorry-men det är fakta. |
|
|
|
Var jobbar du? |
|
Skrivet av Asterix | |
Om du tycker att det är bättre för barn att stå i en Konsumkö än att vara på dagis kan ni inte ha någon vidare bra pedagogik där du jobbar. I´m sorry men DET är fakta. |
|
Jag har fortfarande inte skrivit |
|
Skrivet av Ulrica | |
att jag tycker det är bättre att de får stå i en Konsumkö! Jag tror ärligt talat att de då har det bättre med mig, på förskolan. Men det jag reagerar över är att så många i Sverige idag inte kan ta ansvar över sin egen bit också, att man lägger det så mycket i andras händer. Jag säger inte att du gör det-sorry om jag överreagerar-men det finns andra som gör det. Jag har gått igenom mycket i mitt liv och har lärt mig att klara mig själv-har en stolthet i det. Vill inte moralisera och knäppa andra på näsan-snarare ge dem styrka att orka fixa sin vardag själva, utan att ta hjälp av andra. Det tycker jag är styrka!!=) Som sagt-skulle jag BEHÖVA välja mellan förskola och Konsumkö för mitt barn, självklart skulle det bli förskolan. Fast å andra sidan så hamnar jag inte där, och tycker väl inte att andra ska behöva göra det heller, det är så enkelt avklarat på andra sätt. |
|
OK fast JAG ser det inte så. |
|
Skrivet av Asterix | |
OK fast jag ser det inte så. För mig är dagis en del av skolan. Lika självklart som att jag inte förbjuder mina barn att gå till skolan om jag råkar vara hemma en dag lika självklart är det för mig att de skall ha sin tid på dagis oavsett vad jag gör. Det är MIN åsikt och jag ogillar att en del moraliserar över det. Jag anser inte att jag är en bättre mamma om jag förbjuder mina barn att gå i skolan och undervisar dem själv. Av samma anledning vill jag kunna ha dem på dagis så att det blir bra för dem. Det är att prioritera barnen först för MIG. Jag anser inte att någon kan säga att det ena är rätt eller fel. Jag ogillar också att så många mammor moraliserar över andra mammor men inte har några synpunkter på hur mycket skattepengar som går åt till annat. Idrottsevenemang, underliga kulturevenemang, politikers resor, företagsstöd etc kostar massor med skattepengar men man hör sällan mammor som kritiserar det. Har politikerna råd att ens tänka tanken OS 2006 så har vi råd med dagis också. Ja jag vet att det heter förskola egentligen, sorry, men jag tänker fortsätta att använda ordet dagis för det är kortare. |
|
|
|
Asterix |
|
Skrivet av Ulrica | |
Jag förstår någonstans ändå vart du vill komma!=) Ibland bör man verkligen ta sig tid att försöka förstå någon annans inlägg innan man kastar iväg ett inlägg....=) Jag kan inte säga att jag direkt håller med dig, vägen till att förskolan ska kunna se ut som skolan är väldigt lång och avlägsen. Jag kan nog också tycka att tanken att det ska fungera på samma sätt ändå är rätt ok, men man undrar varför det då inte är så? En sak har jag kommit på; det är för att det handlar om YNGRE barn. Jag kan tänka mig att det är därför det inte är så? Så pass små barn kanske inte är tänkta att klara dagarna på samma sätt som en 6-åring? Jag vet inte-har inte direkt kunskaperna om detta, men jag tillhör dem som tycker att barn ändå ska få vara på förskolan så lite som möjligt, iom dessa barngrupper som det är idag. Men å andra sidan så har det ju inte lett till några speciella förändringar, snarare tvärtom. Det har väl aldrig varit så många tonåringar som springer vind för våg som det är idag. Men å andra sidan kan man ju ställa sig frågan-är det för att de INTE fått vara på dagis så att deras föräldrar kunnat få tid för sig själva, därigenom blivit bättre föräldrar-eller är det för att de FÅTT vara på dagis när föräldrarna inte orkat ta hand om dem? Nu retas jag, jag vet. Man ska inte hårddra varken det ena eller det andra. Men vem vet vad som är rätt? Det visar sig i slutändan och det härliga i detta är att alla vi som föräldrar tror att just VI gör rätt...=) Det blir nog folk av våra barn också till slut! Hursomhaver. Och du-måste nog erkänna att sidan fått lite mer fart sen du kom hit ändå. Och tackar för din ödmjukhet och respekt. Ciao |
|
Självklart handlar |
|
Skrivet av grundskollärare | |
vi innan vi hämtar på fritids! Varför?, jo barnen tycker att det är roligare att vara på fritids än att handla! Vi brukar fredagshandla (storhandla) och sedan hämta barnen. | |
Ja, och då har man förlorat |
|
Skrivet av Ulrica | |
allt det som förskolan står för. Min yrkesroll degraderas till något så enkelt som "barnvakt". Jag skulle aldrig i världen utnyttja mina barns fröknar så, jag skaffar annan barnvakt och åker och veckohandlar. Skrämmande vilken dubbelmoral det finns hos människor!!!! (barn har det ALLTID det bättre hos sina föräldrar, inser man inte det så har man också förlorat något väsentligt) |
|
|
|
DU degraderar dig själv. |
|
Skrivet av Asterix | |
Det är DU som degraderar DIG SJÄLV till "barnvakt"! Vadå dubbelmoral? Om du anser att barn alltid har det bäst hos sina föräldrar varför arbetar du då på dagis??? |
|
För det första: |
|
Skrivet av Ulrica | |
det heter inte "dagis" längre, utan förskola. ;0)Jag anser att förskolan ska vara ett komplement till hemmet, och inte att vi ska ta över barnens "uppfostran". Jag arbetar på förskola för att jag älskar barn, tycker att det är det viktigaste vi har, och för att jag tycker att jag har en viktig roll att ta "över" NÄR DERAS FÖRÄLDRAR INTE ÄR DÄR. Jag vill att förskolan ska vara en plats där barnen får komma och och kombinera avancerat teoretiskt arbete med en levande praktik. Jag tror på människans möjligheter (se inläggen ovan under Ankas inlägg) har en djup respekt för barnet och har en övertygelse om att alla barn föds rika och intelligenta. Som pedagog MÅSTE jag alltid utgå från att barnet har det bäst hos sina föräldrar, annars blir jag inte bra på det jag gör. Detta innebär ju inte att jag inte behöver göra förskolan till en trivsam plats för barnet, för det! =) |
|
Du VET att det inte är sant! |
|
Skrivet av Asterix | |
Självklart är dagis bara ett komplement till föräldrarna. Ingen har påstått något annat. Jag tycker du är lite fräck som indirekt påstår det. Ingen har bett dig ta över uppfostran från föräldrarna. Jag tycker INTE du skall "ta över" när föräldrarna inte är där. Trist inställning. Jag som förälder behåller ansvaret genom att välja ett dagis som har en pedagogik som passar just mitt barn. . Jag som förälder behåller ansvaret genom att sätta mig in i vad som händer på dagis INTE nödvändigtvis genom att låta barnet vara där så lite som möjligt. Däremot finns det saker som jag som förälder kan ha svårt att ge mitt barn. Det är den sociala gemenskapen med jämngamla barn av olika kön och ursprung. Dagis är tex. en viktig del av integrationen av personer med invandrarbakrund. Varför MÅSTE du som pedagog utgå från att barnet alltid har det bäst hos sina föräldrar när du VET att det inte är sant? Jag tycker de föräldrar som inser sina begränsningar är BRA föräldrar. |
|