Ang kos och hälsa på förskolan |
|
Skrivet av | Föräldralediga L |
En mycket intressant läsning här ang barns mathälsa relaterat till DAMP,hyperaktivitet osv http://www.ehdin.com/Barnens_halsa.html Jag undrar hur ni förskollärare upplever resurserna eller möjligheterna till bra mat i förskolan. Många jag känner upplever att deras barn serveras för mycket sokcermat i förskolan. Krämer, nypo-blåbärssoppa( som innehåller socker på första plats i ingredienserlistan), vitt bröd ,kex, sylt och saft. Hur mycket kan ni personal påverka själva vilken mat ni vill att barnen ska serveras? Själv kommer jag att kolla upp noggrant hur kosten ser ut på den förskola jag kommer använda mig av i framtiden. Hur är det på era förskolor? |
|
Svar på tråden: Ang kos och hälsa på förskolan | |
|
|
På förskolan |
|
Skrivet av Sockertoppen | |
jag arbetar utarbetar vi matsedeln tillsammans med kokerskan. Det blir ju lätt att man fastnar i gamla fotspår, och kör på med samma mat som vanligt. Vi har ändrat vår matsedel ganska mycket, just med tanke på för mycket socker i maten. När jag började arbeta där fick barnen Oboy och rostad franska med marmelad VARJE morgon till frukost. Rubbat va? Nu har vi det en gång i veckan och övrga mornar gröt eller fil. + att vi har grovt bröd. Man märker att barnen står sig längre på den frukosten och blir inte lika sprittiga. Ska försöka ändra på mellanmålen också som ofta består av just nyponsoppa och olika krämer. Men får ta det lite lugnt till en början. Arbetar f.ö i ett invandrartätt område och där verkar det vara vanligare med sockerproppad kost. Typ godis och kex till frukost hemma. |
|
Hos oss... |
|
Skrivet av VeronikaP | |
har vi en tradition att inte ha så mycket "sockerkost" till barnen. Till frukost har vi varje dag gröt och fil och fruktsallad till detta. Ibland äppelmos eller sylt, men det är mer sällan. Hembakat grovt bröd aldrig marmelad. På eftermiddagen serverar vi mellanmål ganska sent, kl 16:00. Då är det inte meningen att det ska vara för bastant, eftersom vi räknar med att barnen ska hem och äte kvällsmat. Så till mellanmål, har vi en frukt, morotsstavar od. Ytterst sällan nyponsoppa, krämer etc. Ska läsa artikeln du skickade länk på, det ska bli spännande! |
|
|
|
Där jag arbetar |
|
Skrivet av waldorfpedagog | |
ser man kost och näring för barn som en viktig del av pedagogiken. Vi äter god, näringsrik och nyttig mat gjord på endast KRAV-produkter.Dessa barn är van med rågbröd:-) Det hör ihop med livet och att barnet skall ha bästa möjlighet till att få god mat. De behöver det för att växa och utvecklas och för att få leva i barndomslandet där de kan leka och ta till sig pedagogiken. | |