15 barn till mellanmålet |
|
Skrivet av | ny fsklärare |
Jag är ganska ny som förskollärare, just nu är många av fröknarna sjuka. I två dagar har jag varit helt själv på em med 15 barn till mellanmålet. Det finns inga vikarier att få tag på. Föräldrarna blir småsura, med all rätt, det enda jag kan göra är att se till att bråken inte blir alltför stora helt enkelt. Ska det vara såhär?? | |
Svar på tråden: 15 barn till mellanmålet | |
|
|
Oj! |
|
Skrivet av Elin | |
Att själv ha hand om 15 barn till mellanmålet låter verkligen inte som någon rolig situation. Går det verkligen inte få tag på en enda vikarie? Så där ska det ju inte behöva vara. Inte rätt för vare sig dig eller barnen. Hur gamla är barnen förresten? | |
nej, tydligen |
|
Skrivet av ny fsklärare | |
finns det inte någon vikarie att få tag på. Barnen är stora, 3-5 år..så det går ganska bra ändå. Men att sitta ner och pussla med barnen är det ju knappast frågan om. :) Man känner sig verkligen otillräcklig, och att man gör ett dåligt jobb fast man gör sitt bästa. | |
|
|
Hos oss... |
|
Skrivet av Nickan | |
fattas det personal och man blir ensam med så många barn försöker vi hjälpa varandra över avdelningarna, och går inte det så får vi ringa efter föräldrarna. jag undrar va facket säger om den arbetssituationen.? Din chef kan ju också beordra övertid så du slipper bli ensam över mellanmålet, kanske inte så populärt men det handlar ju faktiskt om barnens säkerhet. |
|
Håller med, prata med arbetsgivaren |
|
Skrivet av c | |
för i en sådan situation är det ett måste med samarbete över avdelningarna eller att beordra övertid även om det inte är kul att vara den som ber om det. | |
Absolut fel att sättas i den situationen! |
|
Skrivet av Artepa | |
Du ska inte behöva arbeta i den situationen. Om ni inte kan få tag i vikarier eller om det inte går att hjälpas åt över avdelningsgränserna så måste du få chefens stöd att ringa dit föräldrarna. Ja helst hjälp med telefonsamtalen också. För att sätta sig i telefonen med 15 barn omkring sig är ingen drömsituation direkt. För att undvika en sådan situation igen kan du be din chaf att utarbeta handlingsplaner för situationer som den du beskrivit. I den får hon skriva hur ni ska bete er i en situation som denna. Lycka till! |
|
|
|
Håller med föregående talare... |
|
Skrivet av Helena, fsk | |
Det är extra fräckt att sätta en ny förskollärare i den sitsen eftersom man kanske ännu inte vet vad man kan kräva och hur man gör det. Hoppas det löser sig snarast. |
|
jag skulle |
|
Skrivet av skorpan dag23/ca30 | |
aldrig tillåta mig själv att hamna i den sitsen.. Det ska INTE vara så! Inte med 15! barn.. Man måste kunna känna att man kan garantera barnens säkerhet! Vissa att det är lite äldre barn men det ska inte spela någon roll. Vad händer om en gör sig illa och du måste gå ifrån? Vad händer om någon bajsar på sig och du måste gå ifrån? Vad händer om NÅGONTING gör så att du måste gå ifrån? Som någon tidigare frågat, kan ni inte hjälpas åt över avdelnigarna, slå ihop er eller nåt? Förstår att föräldrarna blir sura på lösningen (som inte är bra) och det är lika mycket upp till dom att protestera som det är att DU måste säga ifrån! Du kan inte ha så många barn själv! Det är ohållbart! |
|