Alun i play-dooh? |
|
Skrivet av | Tack på förhand |
På vår sons dagis gör de sin egen play-dooh, i vilken de använder alun. Nyss läste jag i en annan snackgrupp att det finns rekommendationer om att det INTE skall användas. Jag har själv sett en gång vid hämtning hur min son stoppade i sig en klick i munnen, men jag var förstås säker på att de använde ofarliga saker. Kan någon av er "proffs" förklara hur det ligger till? | |
Svar på tråden: Alun i play-dooh? | |
|
|
allternativ finns... |
|
Skrivet av Kattis, fsk | |
Själv använder jag alltid citronsyra istället för alun. Har också för mig att alun inte är så bra att få i sig. Jag arbetar på förskola med 3-5 åringar och det är klart att något barn ibland provar att smaka på leran, därför har vi slutat att använda alun. | |
Jag anv. oxå citronsyra |
|
Skrivet av Victoria (Fsk) | |
Jag vet inte nåt om hur farligt alun skulle kunna vara men jag tycker det är lättare att få tag på citronsyra. Här har du receptet med citroncyra, skriv ut det och ge till personalen! PlayDoh 2 ½ dl vetemjöl 1 dl salt 2 ½ dl kokhett vatten 1 msk olja 1 msk citronsyra (istället för alun) Ev. karamellfärg, kakao, gurkmeja för färg. Blanda de torra ingredienserna, häll över vätskan (Jag blandar allltid i karamellfärgen i det kokande vattnet för att få en jämn färg.) Knåda samman till en jämn deg. Leran håller sig ett par veckor i kylskåpet. |
|
|
|
Jag använder både och |
|
Skrivet av 1rmelin fskl | |
Förut använde jag bara citronsyra då jag också hade hört att det var giftigt, men efter att ha pratat med en apotekare som sa att man behöver få i sig en msk alun så blev jag lugnare. Det skulle innebära att ett barn måste få i sig en hel play doh deg själv... Jag använder citronsyra till de små (1-3 år)barnens degar för säkerhets skull och alun i degen till de större (3-5 år)barnens. Varför man brukar använda alun överhuvudtaget är för att degen håller dubbelt så länge. |
|
Saltet är nog farligare :) *imt* |
|
Skrivet av Git | |
ö | |
Giftigt, men man ska |
|
Skrivet av Kemist | |
äta stora mängder för att det ska bli riktigt farligt. Därmed inte sagt att små mängder är nyttigt... Man kan bl.a få kontakteksem av alun, därför skulle jag inte rekommendera alun i barndeg. Prova att söka på alun på nätet för mer info. Om Alun på Apotekets sida om giftinformation: RISK: I koncentrerad form kraftigt irriterande, eventuellt frätande. Kan ingå i TROLLDEG se denna rubrik. ÅTGÄRD: Ge ett glas dryck. Kontrollera risken hos Giftinformationscentralen. |
|