Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Barnobservation inför utv.samtal

Skrivet av nyfiken förskollärare
Vad brukar ni titta på ?
Har ni några övningar ni brukar göra ?
Någon mall ni fyller i ?
Vilka punkter tycker ni är viktiga att ta upp ?
Andra tips ?
Svar på tråden: Barnobservation inför utv.samtal

barnintervjuer (långt och svammligt)

Skrivet av  marie fsk umeå
Det är roligt att göra barnintervjuer. Föräldrarna tycker det är mycket intressant att lyssna på. Använd bandspelare så blir det lättare att sammanställa efteråt. Videofilm är också roligt och upplysande. Välj något som du vill fokusera på tex. sociala kontakter. Vilka leker barnet med, turtagande konfliktlösning mm var försiktig med att lägga barnet i något "åldersfack" alla barn är olika. Om barnet har blivit observerat förr titta i gamla papper och se om det skett någon utveckling. frågor i intervjun kan vara; vem leker du helst med? varför? hur ska en bra kompis vara? varför tycker du det? Är du en bra kompis? osv.
 

Och med yngre barn

Skrivet av  Helena, fsk
gör vi ungefär samma sak, fast kontinuerligt. De som kan prata intervjuar vi, men ffa använder vi oss av vår dokumentation och vår portfolio som ju visar barnets läroprocesser.
 

Vad sparar ni i barnets portfolio ?

Skrivet av  nyfiken förskollärare
För att kunna visa läroprocessen, menar jag ?
Sparar ni en teckning i början av terminen och en av samma motiv i slutet, eller blir det mer på måfå.
Berätta gärna. Det lät intressant !
Vi har startat med mappar i höstas till alla barn där vi sparar det mesta som de gör. Även fotografier och beskrivningar över projekt vi genomfört finns där.
 

Det svåraste är

Skrivet av  Helena, fsk
att sålla och hitta just de exemplen som visar barnets lärande. Det är mycket lättare att stoppa för mycket än för lite i portfolion!

Eftersom varje barn är unikt är också varje portfolio unik men vi har några fasta saker som vi gemensamt har bestämt ska finnas i alla barns portfolio då de lämnar småbarns avdelningen på vår förskola, dit hör inskolningsdagbok, foto på barnet då det börjar, hand- och fotavtryck och våra egna beskrivningar över teckningsutvecklingen.

Vi har rubriker som Jag, matematiskt tänkande, språk och kommunikation, intresseområde, skapande tex.
Vi sätter in vår pedagogiska dokumentation över de projekt barnet deltagit i, teckningar där man ser att barnet har tagit ett kliv framåt, enkla intervjuer, självporträtt mm,mm. Målet är att avrje portfolio ska spegla det individuella barnets lek, lust och lärande på förskolan.

Hoppas det var lite svar på frågan!
 

Montessori...

Skrivet av  Montessoritjej
jag jobbar på montessoriförskola, och har ingen erfarenhet av traditionella förskolor. Vi jobbar iaf med observationer hela tiden. Så allt som görs hos oss måste utvärderas och kontinuerligt fyllas i bland barnens papper. Vi har kartotek där vi skriver in så gott som allt de gör varje dag. Dessutom har vi lappar i fickan som vi antecknar på om det är något särskilt som ska noteras.(ofta kan man ju inte avbryta för att gå och skriva, utan då glömmer man istället bort det...)
Låter kanske lite överambitiöst, men man har väldigt mycket kött på benen då det är utv.samtal.