13 barn 1-3 år på 2 personal |
|
Skrivet av | Trött |
Jag orkar snart inte längre! Tycker att det bara blir förvaring och ingen kvalitet alls. Är det för många barn eller är jag en dålig pedagog som inte klarar detta?? | |
Svar på tråden: 13 barn 1-3 år på 2 personal | |
|
|
Det är för mycket! |
|
Skrivet av Mia | |
Hej! Det är på tok för mycket! Ändå är det inget ovanligt idag.... Detta är orsaken till att jag inte jobbar ute på dagis som förskollärare längre utan har valt att öppna eget som dagmamma istället. Nu är har jag 3 barn mellan 1-3 år. Det är precis lagom...och precis vad jag egentligen förmår...om jag ska klara att hålla de höga krav jag sätter på mig själv som förskollärare. Jag tycker du ska prata med ditt skyddsombud på dagis. Det är omöjligt att kunna garantera en säker miljö om det är 13 barn på 2 vuxna. Du som anställd kan bli åtald om något händer i barngruppen.... Slå därför larm nu, så att detta registerars och du har ryggen fri om något händer! Själv upplevde jag på 2 år, att min småbarnsavdelning på 7 barn utökades till 12....fast vi fortfarande bara var 2 st som jobbade 75% båda två.... För att inte tappa sig själv, och svika sig själv så krävs det tillslut att man tar ställning. Det finns gott om jobb idag....och det finns dagis som satsar annorlunda. Hur mycket solidaritet man än känner med barnen i "sin" barngrupp...så blir det inte bra om man tappar sina egna värderingar. Att ställa upp och jobba under de omständigheter du nu gör....det är att ställa upp på ett system som inte fungerar. Du sticker huvudet i sanden....och tar inte ditt ansvar över de barn du ska jobba med....även om du står och räknar dem aldrig så många gånger på dagisgården varje dag.... Anmäl din arbetsplats till facket...och till skyddsombudet! Kram Mia |
|
Det är jag... |
|
Skrivet av trött | |
som är skyddsombud! Har nyligen blivit det och vet inte så himla mycket vad jag ska eller får göra. Föreståndaren anser att man ska klara så många barn. Dessutom diskar vi lunchdisken själva och nu påstår föreståndaren att en av oss ska dokumentera när barnen sover (vilket inte går) eller när barnen är ute på fm. Eftersom vi är 2 småbarnsavd. skulle det betyda att 3 pers är ute med 27 barn 1-3 år. Hon tycker det är okey men det är för mycket tycker jag. Nu i helgen hade vi kurs om kvalitet!!! Idag var jag själv på morgonen mellan 9 och 9.30 med 20 barn och skulle ta emot barn och föräldrar,pinsamt! Då kommer föreståndaren in och frågar varför jag var ensam och jag berättar varför,jaha säger hon och släpper ut hälften av barnet i ett angränsande rum där dom häller ut pärlor och kritor över hela golvet! Man kan ju bli trött av mindre. Du skriver att det finns gott om jobb men jag är barnskötare och fasta tjänster växer inte på träd. Dessutom har jag bara jobbat här sen feb. Sa upp en fast tjänst i kommunen för att ta det här jobbet som är på en privat förskola. Jag trodde det var mycket bättre!! Vill inte flytta igen utan förändra,framför allt för barnens skull. Men hur??? |
|
|
|
Herregud! |
|
Skrivet av Annika | |
Du är inte en dålig pedagog om allt du kan åstadkomma är förvaring med de siffrorna. | |