Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad gör ni om ni har en familj som inte vill

Skrivet av Linda & Oliver
komma på utv. samtal?
O när de "VILL" komma så vill de helst komma NU PÅ EN GÅNG.... vilket förståss inte alls funkade då jag var ensam på avd.
Fam. har inte haft samtal på över 1½ år o nu när jag tagit över så vill jag ialla fall ha det EN gång detta läsår då barnet slutar hos oss till sommaren.

Samtalet är inte helt "smärtfritt" men det är inte något "farligt" heller. Vill berättahur det går för barnet o var h*n gör på dagarna o om vår storabarns grupp etc. Ja ni vet...

Blev smått tagen på sängen då alla andra föräldrar sagt typ: "Åh vad roligt" o så säger denna föräldern:
"Men ska DET va nödvändigt?"

Svar på tråden: Vad gör ni om ni har en familj som inte vill

Jag har haft

Skrivet av  ElZa
en familj som inte var så intresserad av samtal men jag lät det bero eftersom jag inte tyckte att det fanns något som _måste_ tas upp. Självklart är det tråkigt att de inte verkade mer intresserade men finns det inget att tala om mer än vad barnet leker med, vilka kompisar det har och vad det verkar tycka är roligt så orkar jag inte tjata på dem. Synd men sant, vissa är inte intresserade av att veta mer än att om dom har det bra då är allt bra. Sen såg jag till att tydligt tala om att skulle det vara något så skulle de inte tveka till att be om ett samtal så planerar vi in ett men naturligtvis går det kanske inte direkt på en gång...
 

På min sons skola

Skrivet av  maisy
Så ser de utvecklingssamtalet som ett erbjudande till föräldrarna. Vill familjen inte komma så slipper de. Naturligtvis vill skolan att alla ska komma, men de håller inte på och jagar föräldrar som inte dyker upp eller som inte vill.

Jag vet inte riktigt hur de hanterar de familjer som har problem och verkligen skulle BEHÖVA ett samtal.
 

Samma här.

Skrivet av  ~VeronikaP, fskl~
Det är ett erbjudande till de som är intresserade.
 

Artiklar från Familjeliv