Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Angående grammatikkunskaper

Skrivet av FrökenS
Här nedan pratas om att man inte läser någon grammatik innan högstadiet.

Jag känner verkligen inte igen mig - vi undervisar ganska mycket grammatik på mellanstadiet också. Dessutom har jag inte sett en enda lärobok i Svenska som INTE tar upp det redan i fyran.

Varifrån kommer dessa märkliga påståenden?
Svar på tråden: Angående grammatikkunskaper

Ingen aning!

Skrivet av  Lärare
Mina elever får också läsa grammatik hela mellanstadiet. Vilka gör inte det?
 

okej tala då om för mig vad

Skrivet av  Jämställd pappa
ni läser. Min son har hållt på med adjektiv, substantiv och verb i ett och ett halvt år nu.
 

Mer än ordklasser

Skrivet av  FrökenS
grammatik är mycket mer än bara ordklasser. Grammatikens grundkomponenter är Fonem, Morfem, Ord, fraser, satser och mening (om jag inte glömt något nu).
Att lära sig hur man kan kombinera olika grafem till fonem som saknar egna grafem är en vanlig uppgift på mellanstadiet (där jag jobbar). Vi jobbar också med specis- och kaususändelser, affix (prefix och sufix). Och meningsbyggnad ska vi inte glömma.
 

Okej vad gör man då med

Skrivet av  Jämställd pappa
ett barn på 10 år (min son), som har lätt för abstraktioner. Han har klart för sig Fonem, Morfem osv. och han har örnkoll på huvudsatser och bisatser. Skriver och talar korrekt svenska, stavning är inget problem och kommatering använder han alltid. Vad man möjligen kan beskylla honom för är bisatssjuka. Meningsbyggnaden är det inget fel på. Han klarar att skirva och tala i olika tempus.

Han upplever inte att han lär sig någon svenska i skolan utöver vad han redan kan. Fröken säger sig inte ha tid att ge honom mer egen definierade uppgifter. Han har inga problem med engelskan men börjar fårga varför meningsbyggnaden är annorlunda på engelska jämfört med svenska.
 

Alla elever

Skrivet av  FrökenS
har rätt att få möjlighet att utvecklas maximalt i skolan. Om läraren säger att hon INTE tänker göra det tycker jag du ska ta upp saken med rektor.
 

Tack för svar

Skrivet av  Jämställd pappa
dilemmat med sonen är att han har fruktansvärt lätt för det mesta. Vi har samma problem med matten men där skall han få träffa matteläraren på högstadiet för att se om man kan ta fram ett mer indivualliserat program för honom. Han läser alltid på tio extra glosor i engelska varje vecka för att i vart fall lägga ner mer än 2-5 minuter på läxan.

Rektorn är sjukskriven (för hög arbetsbelastning och en enligt mitt förmenande dålig skolchef). Vikarierande rektorn är tyvärr fullt upptagen att fixa resten (tyvärr har jag personligen väldigt lite tillit till hans förmåga baserat på erfarenhet).

Vad man då står inför är att byta skola men samtidigt är det viktigt att sonen får "behålla" sina kompisar. Han är en i gänget spelar fotboll mm. Han är själv medveten om "situationen" och umgås många gånger med sina klasskamraters äldre bröder.

Vi (hans mor och jag) har väldigt långa samtal om detta med varandra och honom.
 

Vad?

Skrivet av  Mimm 1-7
I svenskan och framför allt, i engelskan: ordklasser, subjekt-predikat, singular-plural, bestämd/obestämd artikel, böja verb, komparera adjektiv, pronomen, prepositioner etc.

I mellanstadiet vill jag att eleverna främst ska ha den allra viktigaste och mest grundläggande begreppen klara för sig. Jag ställer inte högre krav än så, för grammatik är väldigt abstrakt. Du har allt från en del (inte så många) elever som snabbt förstår hur de kan ha nytta av grammatik, till de som får traggla och traggla för att ens komma ihåg benämningarna.
Min erfarenhet är att förståelse för grammatik i stor utsträckning är en mognadsfråga. Att fila för mycket i för tidig ålder ger helt enkelt för dålig utdelning på tiden som tas i anspråk. Då finns det annat språkligt att jobba med som ger bättre avkastning.
Att ha den insikten, är kanske anledningen till att det finns lärare som sköter undervisningen och som styr oavsett vad föräldrar tycker.

Kort sagt: det är så lätt att tycka och anse, men det är en annan sak att utföra jobbet. Viss grammatik i tidig ålder är OK, men att gneta för mycket är slöseri med tid. Insikten och förståelsen kommer när eleverna blir äldre och de har större abstrakt förmåga. Bra att ha hört orden och ha ett hum innan dess, men inte mycket mer.
 

Praktisk grammatik

Skrivet av  Sofia*
Jag försöker arbeta praktiskt med grammatik genom att låta barnen sortera ord, bygga om meningar, klippa isär stavelser osv. Den teoretsika grammtiken blir lättare om den kan bygga på praktiskt arbete. Jag har massor av ideer och delar gärna med mig om du vill ha.
 

Tack

Skrivet av  Mimmi 1-7
Jag förstår hur du menar.
Det jag menar, är att de givetvis kan jobba praktiskt med stavelser mm, men när det gäller att komma ihåg orden fonem, prefix, suffix etc så är det svårt. De betyder det ingenting för dem. De jobbar med praktiska uppgifter "här&nu" och klarar det bra, men när man tar upp samma sak i ett annat sammanhang och åter benämner det med korrekt grammatiskt namn så ser de ut som levande frågetecken. Att generalisera användningsområdet kommer med mognad och är svårt att driva igenom i tidig ålder.
Det är iallafall vad jag kommit fram till under mina år som lärare. Om föräldrarna till dessa barn frågar sina barn om grammatik så är jag säker på att de svarar "Vad?? Grammatik har vi aldrig hållt på med - vad är det??"

Ska jag tala för mig själv så var grammatik en fullständigt vit fläck på min karta ända tills gymnasiet även om jag rent mekaniskt kunde rapa ur mig stavningsregler. Då är jag ändå snart 40 så jag tillhör inte den "nya förlorade" generationen. Jag tyckte helt enkelt att det var lätt att förstå språkens uppbyggnad ändå. Sedan började jag förstå vitsen med att beskriva språk med hjälp av grammatiken. Innan dess: bortslängd tid.

Med det menar jag inte att man ska strunta i att undervisa i grammatik fram tills gymnasiet, man kan gott börja tidigt, men inte DRILLA grammatik och inte förvänta sig att alla ska *förstå* under de första åren även fast några ändå gör det. Jag är övertygad att det krävs en ganska rejält utvecklat sinne för abstraktion för att verkligen ta till sig grammatik.
 

Visst läser man litet gramatik

Skrivet av  Jämställd pappa
men det är allt väldigt litet.
 

Ingen aning..

Skrivet av  Sofia*
..jag undervisar i grammatik redan från början. Kanske beror det på vad man lägger i begreppet grammatik.
 

Artiklar från Familjeliv