Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Svårt när föräldrar....

Skrivet av Trött lärare
Det är svårt med föräldrar som vill väl, men inte förstår pedagogik...

Tar ett exempel...en elev med stora svårigheter i skolan ligger flera årskurser efter i bla matte. Skolan har därför i samråd med föräldrarna ordnat en specialplacering, med mycket stort lärarstöd.
Pedagogisk överlämnande har skett med tidigare lärare, och eleven har sedan fått fortsätta där h*n tidigare befann sig.
Föräldern har dock kommit på att detta inte är åldersadekvat.
Ett krav har därför kommit att eleven ska få "rätt" mattebok. Detta innebär konkret att föräldern anser att en årskurs helt ska hoppas över.

Vi förstår att föräldern vill sitt barn väl, men vi kan inte trolla med knäna. Inlärningstakten är långsammare än normalt och vi måste ständigt gå tillbaka och repetera grundläggande matematikkunskaper.

Någon chans till total "upphämtning" inför nästa stadium är inte möjligt. Målet är för övrigt inte att plöja igenom matteböcker...

Vårt dilemma är förälderns envetna begäran. Föräldern säger att det är eleven som känner sig "dålig" gentemot de andra annars...något vi tycker vi lyckats arbeta bort - dessutom är samtliga elever i gruppen, barn med speciella behov och stora skolsvårigheter. Ingen ligger åldersadekvat....

Det är svårt. Nu har vi ett "krav" på oss att skicka hem "rätt" årskurs mattebok under jullovet, för föräldern tänker arbeta med eleven hemma själv istället....
Våra pedagogik inom matematiken ställs helt ur spel.
Vad göra?
Svar på tråden: Svårt när föräldrar....

En del når man inte fram till...

Skrivet av  Anna
Föräldrarna vill tro att de vill sitt barn väl, utifrån det du beskriver, men...de gör barnet en björntjänst, tycker jag. Kan bara tänka tillbaka på min egen skoltid. Hängde inte alls med i matten och för varje kapitel jag började fatta liteav, så var det dags för nytt kapitel att gå igenom - av läraren. Jag försökte stänga av öronen, för jag kunde inte ta in mer info, när jag inte fattat det förra än. Läraren kunde bli arg, för att jag inte lyssnade. Blir kallsvettig än idag av att hålla på med siffror.
Som jag ser det så har den här eleven en enorm tur att få chansen att jobba igenom allt, från den punkt han själv behöver. Visst kan föräldrarna jobba med barnet hemma, med den bok de anser att han borde ha, men jag tror inte barnet självt är redo för det och tyvärr kan det bli så att ni själva får "sopa upp" resterna sen och börja om från början. Jag antar att ni haft samtal med föräldrarna om detta, men om de väljer att inte inse, så kan ni inte göra något. Väldigt synd, när ni verkar ha gett sånt stöd.
 

se positivt på

Skrivet av  på momangen, bums ;)
att föräldern vill jobba med barnet hemma. Ge dem "rätt mattevbok att arbeta hemma med. Förhoppningsvis gör det underverk.
 

Artiklar från Familjeliv