Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Årets julpyssel

Skrivet av Zingorina
Vad har ni som arbetar med 1-5 års grupper eller 3-5 års grupper gjort för julpyssel i år?

Plockade just hem sonen (5,5år) med en påse julpyssel och undrar om vi på mitt jobb är överambitiösa.

Han kom hem med följande:
En ljustake i gips gjuten i en mjölkartong, målad och glittrad.
samt en tomte gjord av en träknapp och två glasspinnat.
(Han älskar att pyssla så jag tor inte att det är så att alla andra har pysslat och han låtit bli.)

Vi har med de stora barnen på min avdelning gjort följande:
smällkaramell
stämpeltryk på papperspåsar och vykort
glasburk med decopage
glasburk med bomull och filt som ser ut som en tomte
små lertomtar
ljuslykta med socker på

Hur ser det ut på andra förskolor?

Linda
Svar på tråden: Årets julpyssel

Vi har....

Skrivet av  U!
Få se. Jag jobbar med 3-5-åringar.

*Tomte av toarulle. Med vitt silkespapperskägg (veckat som en smällkaramell) + röd silkespappersluva.
*Servetthållartomte av en mjölkkartong. (+filttyg och bomull)
*Ljusstake. Klippt i papper och för att sättas upp på ett fönster.
*Julgranskulor/hjärtan i glitterpapper.

5åringarna har dessutom gjort
*adventsljusstake i gips
*Ängel av papptallrikar

Tror att det är allt!
 

Vi har visat..

Skrivet av  Lena m.3
..hur man kan göra jultomtar, lucior, ljusstakar och julbockar av nabbipärlor. Vi har visat hur man flätar korgar av papper.
Vi har gjort värmeljusstakar av lera som de målat i röda och gröna nyanser. Vi har visat hur man kan göra egna julkulor av flirtkulor med lim och glitter.
Vi har visat på sätt att göra fina julkort.
Utöver detta har vi försett barnen med massa material och de har själva gjort gudomliga tomtar och hela luciatåg i allsköns former.
 

2-5år

Skrivet av  Linda också fröken
Jag jobbar i en grupp med 14 barn som är mellan 2 och 4½ år.
Vi har gjort följande:

-tavla med ängel klippt i tyg och träknapp till huvud samt garn till hår.
-klippt dubbla stjärnor i gult papper som vi sytt ihop att hänga i granen
-klippt julgranar och stansat ut stjärnor att ha på fönstret
-lagat tomtar på äggfack som vi klippt så det blev två "kroppar" , målat dessa , limmat huvud och mössa på
-gjutit klockor i gips som vi målat lackat och glittrat (blev superfina!!)
-klippt en trekantig tomte som kan stå på bordet som har "skruttor" till näsa osv.

en hel del blev det trots allt men inte har vi på något sätt stressat, men vi är 1 heltid barnskötare, 1 förskollärare deltid, 2 barnskötare deltid samt en personlig assistent. Små barn behöver ju rätt mycket hjälp med pyssel också(under 4 år)

Kan tillägga att jag bor inte i sverige utan i annat nordiskt land (där vi har mer personal tror jag än i sverige).
 

Pyssel hos oss

Skrivet av  Irmelin fskl
har varit med 3-5 åringar följande:
* Duk som barnen stämplat med textilfärg och som vi sedan fixerat med strykjärn.
* Tomte av toarulle
* Skidåkare gjord av papp och tandpetare
* Våffeldukar
* Doftpåsar i tyll
* Julkort av papper och filtyg

Föregående år har vi dessutom gjort krukänglar men det hann vi inte i år.

Vi slår även in varje sak med julpapper och snöre tillsammans med barnen. Vi hjälper också de som behöver hjälp att skriva vem julkapppen är till.

Barnen har varsin namnad plastpåse som hänger på väggen där de lägger julklapparna vartefter de är färdiga. Slutligen slår vi in varje julklapp i ett stort silkespapper och binder snöre om. Dessa läggs sedan på barnens hyllor sista dagen innan de går på julledigt.
 

Artiklar från Familjeliv