Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Specialpedagog?

Skrivet av fskl
Någon som arbetar som det?
Jag är förskollärare och funderar på att vidareutbilda mig till det.
Hur är utbildningen?
Svar på tråden: Specialpedagog?

Jag tror....

Skrivet av  Emil, grundskollärare
Jag är inte säker, men jag har pratat med ganska nyutbildade spec. pedagoger om deras utbildning. Det verkar som deras utbildning väldigt mycket går ut på att de ska handleda verksamma lärare. De arbetar alltså sällan med barnen själva. De kan ge tips och förslag på hur barnets lärare ska arbeta med barnet i dess vanliga klassrum. Sen har de annan kompetens än vanliga lärare. Ibland gör de speciella tester på elever. Det kan vara läs- och skrivtester och sånt. Vet inte om denna utbildning är utformad så över hela Sverige, men jag tror att den har den här inriktning för det mesta.
 

Specialpedagogerna

Skrivet av  Tigermamman
hos oss jobbar uteslutande med de barn som behöver extrastöd. De fungerar INTE som extra stöd till lärarna.
Det är tydligen olika på olika skolor.
 

Utbildningen

Skrivet av  FrökenS
är numera så utformad att specielpedagoger ska handleda lärarna i deras arbete. Detta enligt min kollega som gick ut i våras. Hon handleder mest och har lite tid direkt med elever.
 

Vilket är så KASST!!

Skrivet av  Sliten lärare
Jag tycker att det är så värdelöst att få "handledning" när man har många barn med speciella behov. Jag behöver ju avlastning av en kunnig specialpedagog och inte en massa j-la goda råd. I regel så vet jag redan det de kommer och tipsar mig om, problemet är bara att jag är EN person och eleverna MÅNGA.

Jag tycker att syftet med specialpedagogsutbildningen är skit. De behövs personligen ute bland eleverna, inte till att dela ut små tips, goda råd och CD-ROMspel till klasslärarna.
 

Tvärt om - skitbra

Skrivet av  FrökenS