Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Specialpedagog?

Skrivet av fskl
Någon som arbetar som det?
Jag är förskollärare och funderar på att vidareutbilda mig till det.
Hur är utbildningen?
Svar på tråden: Specialpedagog?

Jag tror....

Skrivet av  Emil, grundskollärare
Jag är inte säker, men jag har pratat med ganska nyutbildade spec. pedagoger om deras utbildning. Det verkar som deras utbildning väldigt mycket går ut på att de ska handleda verksamma lärare. De arbetar alltså sällan med barnen själva. De kan ge tips och förslag på hur barnets lärare ska arbeta med barnet i dess vanliga klassrum. Sen har de annan kompetens än vanliga lärare. Ibland gör de speciella tester på elever. Det kan vara läs- och skrivtester och sånt. Vet inte om denna utbildning är utformad så över hela Sverige, men jag tror att den har den här inriktning för det mesta.
 

Specialpedagogerna

Skrivet av  Tigermamman
hos oss jobbar uteslutande med de barn som behöver extrastöd. De fungerar INTE som extra stöd till lärarna.
Det är tydligen olika på olika skolor.
 

Utbildningen

Skrivet av  FrökenS
är numera så utformad att specielpedagoger ska handleda lärarna i deras arbete. Detta enligt min kollega som gick ut i våras. Hon handleder mest och har lite tid direkt med elever.
 

Vilket är så KASST!!

Skrivet av  Sliten lärare
Jag tycker att det är så värdelöst att få "handledning" när man har många barn med speciella behov. Jag behöver ju avlastning av en kunnig specialpedagog och inte en massa j-la goda råd. I regel så vet jag redan det de kommer och tipsar mig om, problemet är bara att jag är EN person och eleverna MÅNGA.

Jag tycker att syftet med specialpedagogsutbildningen är skit. De behövs personligen ute bland eleverna, inte till att dela ut små tips, goda råd och CD-ROMspel till klasslärarna.
 

Tvärt om - skitbra

Skrivet av  FrökenS
Jag har arbetat på arbetsplatser med den gamla typen av speciallärare och arbetar nu på en arbetsplats med en ny specialpedagog. Min erfarenhet är att helheten blir mycket bättre för barnen med specialpedagogen. Hon är spindeln i nätet och har kolla på vad alla behöver och är bollplank för oss hela tiden. Hon lägger näsan i blöt och undrar hur vi tänkt göra så att si och så ska få ut så mycket som möjligt. Hon deltar i åtgärdsprogram och gör suveräna kartläggningar.
Mina erfarenheter från de tidigare arbetsplatserna var att de kom och hämtade en elev en halvtimme i veckan - jag hade ingen koll på vad de gjorde och hon (för det var en hon i alla tre fallen) hade ingen aning om vad som skedde i mitt klassrum.

Naturligtvis kan det snarare bero på vilka personer man träffat. Men när mina barn börjar skolan hoppas jag VERKLIGEN att det finns en specialpedagog av den nya typen på skolan.
 

Inte i vår skola

Skrivet av  Sliten lärare
Vår förra speciallärare (en sådan som "hämtade") hade vi en god kommunikation med. Vi utarbetade handlingsplaner tillsammans, planerade hur vi skulle gå vidare med eleverna. Hon använde sitt specialkunnande och hade god hjälp av att kunna sitta ensam tillsammans med eleverna som ofta behövde lugn och ro och kontakt "man mot man" för att kunna koncentrera sig.

Nu har vi nån människa som kommer med små tips som jag redan använder mig av, och pedagogiska program som vi redan provat och befunnit usla. Barnen med koncentrationssvårigheter får aldrig en lugn stund tillsammans med en kunnig speciallärare utan måste fungera i klassrumsmiljö hela tiden. Visst kan de gå ut i grupprum, men jag hinner ju faktiskt inte sitta med dem ensamma mer än några minuter då och då eftersom jag har en hel klass som också behöver hjälp.

Jag tycker att det är en SKITbesparing på barnens bekostnad, och på personalens bekostnad. Nu ska vi ansvara för ännu mer, till samma lön, med samma planeringstid. Förstår inte att en del faller i den grävda gropen så lätt. Ser ni inte att det bara är besparingar?
Varför kan inte speciallärarna BÅDE coacha klassläraren OCH få tid att arbeta med barnen direkt? Hur ska de hålla kontakt med verkligheten som råder när de bara pratar och råder vuxna hela tiden?
Ren skit.
 

Specialpedagoger och speciallärare

Skrivet av  Sofia*
Förr blev man speciallärare, den utbildningen var inriktad på direkt arbete med barnen och krävde att man hade en lärarutbildning. Numer blir man specialpedagog, som sådan kan man vara lärare, förskolärare eller fritidspedagog och har till uppgift att handleda förskole och skolpersonal ia hanterandet av barn med speciella behov. Det är alltså två helt olika yrken och jag anser att båda behövs, det gör tyvärr inte regeringen.
 

Artiklar från Familjeliv