Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Undran!

Skrivet av Emil, grundskollärare
Jag är grundskollärare och verksam som klasslärare i en årskurs 5. Börjar tröttna på allt tjas med mellanstadieungarna och trivs inte alls med "kärringarna" i arbetslaget. Haft starka funderingar på att söka jobb på högstadiet, men finns inga tjänster att söka i min kommun.

Så idag slog det mig! Söka jobb som förskollärare, kanske! Nu menar jag inte att jobba i förskoleklass, utan med mindre barn, 1-5 år. Efter att ha fått en egen liten tjej och en till på väg har jag träffat en del barn i den åldern. Tycker de är jättemysiga! Har lite funderingar till er som jobbar på "dagis".

Tror ni att jag kan få jobb som förskollärare, trots att jag är grundskollärare 4-9? En annan sak jag undrar över är just det där med "kärringmentalitet". Hur ska det gå på ett dagis....:=) Sen lönen. Just nu tjänar jag 20300 kr och vill inte gärna gå ner i lön. Ok, om jag inte kan få upp den, men vill i alla fall inte sänka. Det är ju brist på pedagoger i förskolan numera, så jag tänkte att man kanske kunde söka ett halvårsvikariat eller så.

Vad tror ni?
Svar på tråden: Undran!

?

Skrivet av  Kärring -?-
Du får nog utveckla det där med "kärringmentalitet". Vad menar du då?
 

Jo visst, men

Skrivet av  FrökenS
du får nog vara beredd att gå ner i lön....
 

Här är det inte brist på förskollärare,

Skrivet av  Anna
inte i vår kommun i alla fall..tvärtom. Och du, innan du ska söka jobb så kan jag tipsa dig om att det heter "förskola" numera, inte dagis. ;) Själv anser jag inte att du har de kunskaper som krävs att jobba med så små barn, inte om du studerat till lärare. Det räcker inte med att tycka att de är "mysiga". Men sök, fler manliga förskollärare behövs alltid!
 

Hej!

Skrivet av  Mia.fskl
Härligt med en kille som vill in i förskolan!
Tyvärr så kan det vara hög "kärinng mentalitet " i förskolan också.
Men försök att söka där det redan finns manlig personal , då brukar det vara bättre.
jag vet inte vilken kommun du jobbar i men i stockholm skulle du säkert kunna behålla lönen.
Begrunna också att förskolan skiljer sig mycket till skolan.
Lärandet sker på en annat plan som du säkert vet och
myckat är det i de dagliga rutinerna som man bygger lärandet som att klä på ta mat själv men också i att måla arbeta med lera och vara ute i skogen.
Gör ett försök och se om du trivs Lycka till!
 

har kompisar

Skrivet av  Nina
som pga att de inte fått jobb som lärare sökt tjänster som förskollärare istället. De har fått jobb, men till samma löner som outbildad personal. Detta pga att de inte har behörighet för fsk, utan tex åk 1-7. De behandlas alltså som vilka outbildade vikarier som helst... Så ser reglerna ut i vår kommun i alla fall.
 

Tack för svaren!

Skrivet av  Emil
Det där med kärringmentalitet. Med det menar jag just den där aviga inställningen som vissa visat i sina svar!:=) Fattar inte varför många som jobbar inom förskolan (framförallt barnskötare) ska ha såna fruktansvärda mindervärdeskomplex. Jag har aldrig påstått att de som jobbar inom förskolan inte har kompetens.

För det andra så tycker jag det var rätt löjligt att påpeka för mig att det heter förskola och inte dagis. Varför skrev jag "dagis" med citationstecken?:=) Ville bara inte blanda ihop det med förskoleklass!

Jag vet att det är stor skillnad på den vanliga skolan och förskolan. Det är väl lite därför jag tänkt på det. Skulle vara kul att pröva på det där med att de ska lära sig äta, klä på sig, lära sig veckodagar, fungera i grupp osv.

Tack ni övriga som lämnat trevliga svar!
 

Aha! Du menar gubbmentalitet!!

Skrivet av  Kärring -?-
Jag har jobbat som enda tjej bland en massa gubbar och det var också en upplevelse för sig!

Jag tror nog inte att det är så stor skillnad mellan gubbar och kärringar utan att det blir en viss jargong i en en-könad arbetsplats. Jobbigt för den som sticker ut.

Det är bara att anpassa sig och försöka bete sig schysst själv. Tycker mest att din benämning var trist...
 

Ursäkta...

Skrivet av  Emil
Ursäkta, det var inte meningen att någon skulle ta illa vid sig. Självklart ska man försöka bete sig juste, men det är just det som jag tycker verkar spela mindre roll där det råder "kärringmentalitet". Vill de hacka på en så gör de det. Sen är det en annan sak som lärare (kvinnliga) verkar vara experter på. Det gäller att göra en massa jobb utanför själva arbetsuppgifterna de har betalt för. Sen sitter de och gnäller över hur mycket de måste göra. Ja, men skit i det då!!! Detta kan gälla till exempel putsning av fönster som kommunen inte betalar osv...
 

Sök jobb i förskolan...

Skrivet av  Mia.fskl
Du behövs där.
God Jul
 

Tycker du har helt rätt!

Skrivet av  Lena m.3
Det är väldigt kvinnodominerat i såväl skolor som förskolor, och det blir en väldigt speciell mentalitet på dessa arbetsplatser.. Sök jobb, du! Fler män i förskolan är alltid bra!!! :-)
 

Vågar du ta upp det här med...

Skrivet av  Mamma J
...era olika förväntningar på ett fint sätt-utan att det blir "gubbigt" och du kör över deras känslor med:
"Ja, men skyll dig själv"

Jag har jobbat både på dagis, fritids, lågstadie och högstadie...dock inte som lärare utan förskollärare...

Jag tycker inte att personalen på en "åldersgrupp" är på ett speciellt sätt...utan att det är STÄLLET som sådant och den mentalitet som finns i "väggarna" som avgör för HUR personalen är...
Ett dagis kan ha utpräglad "kärringmentalitet" som du beskriver det (fast personalen är ung) och klaga högt på föräldrarnas "slapphet" och nästa dagis kan var precis tvärtom...
På vissa ställen lyfter man varandra och andra trampar man...jag tror det har med personalgruppen och framförallt otydlig ledarskap...då blir många kvinnor
"småchefer" när inte chefen fungerar...

Vad gäller kvinnliga lärare kan jag hålla med om att de ibland kan vara lite jobbiga, just för att de ÄR så duktiga och VET så bra...har en fått i uppgift att fixa någonting så är gärna kvinnorna där och petar och vill vara med att bestämma ändå....karlarna litar fullt och fast på att "det där ska Fia fixa-det behöver jag inte bry mig i"...annars tycker jag mest det låter som om ni har kommunikationsproblem på din arbetsplats-hellre än att det är "kärringar" i allmänhet som stör dig...de finns överallt-är halva befolkningen faktiskt...så du får träna på att kommunicera bättre med kvinnor i allmänhet, så kanske "kärringarna" blir snällare....