Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Undran!

Skrivet av Emil, grundskollärare
Jag är grundskollärare och verksam som klasslärare i en årskurs 5. Börjar tröttna på allt tjas med mellanstadieungarna och trivs inte alls med "kärringarna" i arbetslaget. Haft starka funderingar på att söka jobb på högstadiet, men finns inga tjänster att söka i min kommun.

Så idag slog det mig! Söka jobb som förskollärare, kanske! Nu menar jag inte att jobba i förskoleklass, utan med mindre barn, 1-5 år. Efter att ha fått en egen liten tjej och en till på väg har jag träffat en del barn i den åldern. Tycker de är jättemysiga! Har lite funderingar till er som jobbar på "dagis".

Tror ni att jag kan få jobb som förskollärare, trots att jag är grundskollärare 4-9? En annan sak jag undrar över är just det där med "kärringmentalitet". Hur ska det gå på ett dagis....:=) Sen lönen. Just nu tjänar jag 20300 kr och vill inte gärna gå ner i lön. Ok, om jag inte kan få upp den, men vill i alla fall inte sänka. Det är ju brist på pedagoger i förskolan numera, så jag tänkte att man kanske kunde söka ett halvårsvikariat eller så.

Vad tror ni?
Svar på tråden: Undran!

?

Skrivet av  Kärring -?-
Du får nog utveckla det där med "kärringmentalitet". Vad menar du då?
 

Jo visst, men

Skrivet av  FrökenS
du får nog vara beredd att gå ner i lön....
 

Här är det inte brist på förskollärare,

Skrivet av  Anna
inte i vår kommun i alla fall..tvärtom. Och du, innan du ska söka jobb så kan jag tipsa dig om att det heter "förskola" numera, inte dagis. ;) Själv anser jag inte att du har de kunskaper som krävs att jobba med så små barn, inte om du studerat till lärare. Det räcker inte med att tycka att de är "mysiga". Men sök, fler manliga förskollärare behövs alltid!
 

Hej!

Skrivet av  Mia.fskl
Härligt med en kille som vill in i förskolan!
Tyvärr så kan det vara hög "kärinng mentalitet " i förskolan också.
Men försök att söka där det redan finns manlig personal , då brukar det vara bättre.