Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

öroninflammation

Skrivet av Monica m Linnea 000317 o Linus 030529
Linnea fick helt plötsligt så ont i örat sent i eftermiddags, precis innan vi skulle äta mat. Hon grät och grät, och ville ligga ner. Så somnade hon ett litet tag.
Sen vaknade hon och var hungrig så jag fick mata henne för hon orkade inte.
Hon ville inte ta flytande alvedon mot det onda, det är jättesvårt att få henne till.

Men sen ville hon lägga sig före 19, låge ett tag men kom uppp oh hade mer ont i örat, jag tror hon har feber med.
Då fick jag ge henne alvedon men bara lite (för 10 kg, hon väger 18 kg)Sen somnade hon som en stock, hon var så trött.

Bör man alltid ringa vc vid öroninflammation eller öronont?
Jag ringer i morgon, för idag är ingen ide, de gör ändå inget.
Svar på tråden: öroninflammation

Du kan...

Skrivet av  Carola m Robban&Corrinda000514, och Novalie 030523:0) och två till..
..i bästa fall häva öif med vitlök:0)
Hacka den fint och vik in den i en kompress, lägg mot det onda örat och fixera på nåt bra sätt.(jag brukar ha en liten babyhjälmmössa,eller på senare tid ett huvudförband - bra att jobba på sjukhus ibland:0))
Det onda går över på några minuter!!

I bästa fall, går inflammationen tillbaka helt, om inte så lindras den iaf, och de slipper smärtan!

Jag har fått höra att man inte behöver kontakta vc vid öif, men gärna be att få kolla upp öronen några veckor efteråt så att allt ser bra ut.

Mina ungar haf hittills varit rätt förskonade från sånt, Robban hade en dryg rackarns öif när han var 11 månader, det tog fem pc-kurer och massa spolningar i öronen innan det gav sig:0(
Patricia hade en som tvååring, där praktiserade vi vitlöksmedicinen och när vi sen kom in till vc några timmar senare(mest för att vi inte ville ha en skrikande unge hela natten...) så konstaterade jourhavande läkare förvånat att det varit en inflammation på G, men att den verkade vara på återgång:0)
Nån gång har de klagat över ont i örat, men de säger att vitlöken tar bort smärtan..:0)

Prova, ni kanske får sova inatt och vaknar friska imorgon:0)

Krya på henne!
 

tack Carola

Skrivet av  Monica m Linus 030529
Jag var på vc med henne i dag, hon har öif och fick kåvepenin fruktsmak. Hon är tveksam till allt i medicinväg, flytande alvedon tar ca 5 minuters övertalning innan hon tar det. Vi köör med doseringspruta på henne, fast hon är över 4 år. Hon vill inte dricka själv.

Natten blev jobbig. Hon låg hos mig. Jag tror hon vaknade minst 1 gång i timmen och skrek, grät eller ville gå och kissa. Hon var kokhet, hade 39 i feber.
Vid 4 fick jag i henne flytande alvedon och då fick vi båda sova lite mer sammanhängande.
Linus tutade igång före halv 8, det var bara att le och försöka peta upp mina trötta ögon.

Nu måste jag snart skriva en lapp med medicin de ska ta snart, innan jag blandar ihop vem som ska ha vad och hur mkt.
Annars får väl Linus kåvepeninet och Linnea tavegyl.

Nu ser vi snart om hon åker på vattkoppor. Linus håller på att torka ut, han är kliigare såg jag idag.

Tack för tipset med vitlök, det läste jag för sent i går, då sov hon gott(för tillfället)

kram

 

Du kan ju..

Skrivet av  Carola m Robban&Corrinda000514, och Novalie 030523:0) och två till..
,,ge Linnea´ suppar åxå.
Det har mina fått länge.
Speciellt Janelle har kräkts av hög feber så då är det ju absolut smidigast att ge suppar.

Jag förstår de små liven, har du smakat på den flytande alvedonen?
Eller kåvepeninet?
Det smakar ta mig tusan fruktansvärt!

Hoppas att det ger sig snart, så ni får friska barn i huset!!
 

jo

Skrivet av  Monica m Linnea 000317 o Linus 030529
jag har smakat på det flytande alvedonet och det är ju ingen hitt. Men ack så bra ändå.

Jag tänkte ge henne supp en gång, men det blev inte av.

Jag köpte nånting nytt jag inte sett förut, på apoteket idag.
Det är alvedontabletter 250 mg "sönderfallande tablett" som det stod på, som man lägger på en sked med lite vatten så den löses upp, sen ger man den. Fanns med jordgubbsmak.
Hon fick en förut ikväll, då hon hade nästan 39 i feber.

Smakar även fruktkåvepeninet hemskt?
Det luktade sådär.
Ja det är tur hon varit så frisk innan, det är första gången hon har öif.
 

Usch

Skrivet av  StoraNs mamma
stackars er.
Vi har ofta problem med N:s öron.

Nu har hon sedan 1a juni haft feber som kommer ena dan och går nästa. Hon klagar över ont i öronen varje förkylning i stort sett. Och besöken på VC har blivit många. Jag tycker inte man behöver gå direkt, man ser ju om det inte släpper med smärtan eller om febern inte gått ned.

Men jag tycker att läkarna är mer sparsamma att skriva ut penicillin nu, om jag jämför med mitt äldre "öronbarn" David som är född -94.

Hoppas tjejen mår bättre nu iaf. Jag vet hur det är med störd nattsömn, nätterna är jobbiga för öronbarnen och deras arma föräldrar....
 

Artiklar från Familjeliv