Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Trots

Skrivet av StoraNs mamma
och gap och skrik...pust. Är era fyraåringar jobbiga just nu?
Eller är det febern som hon har som gör henne sån just nu.
Hon vill bestämma allt och får utbrott för minsta småsak. Det är lite slitigt..
Svar på tråden: Trots

skojar du

Skrivet av  Monica m Linnea 000317 o Linus 030529
Är det Linnea du beskriver, fniss?

Hon kan vara så där vissa dagar, hon vill jämt få som hon vill, helst alltid.

Jag är stenhård, men jag kompromissar dagligen, så jag är inte helt stenhård.
Nu är det lugnare, det går i perioder.

Febern kan ju spela in i humöret.
Försök lugna henne lite, du kanske kan låta henne välja en sagobok du läser för henne.

Jag har läst MASSOR för Linnea nu när hon haft hög feber och varit trött.
 

Oj oj oj

Skrivet av  Nettan & Evelina + lilla magen bf 25/9
här har vi en som sätter sig (eller ställer sig) och skriker ett skrik rakt ut om hon inte får som hon vill, och då får hon absolut inte som hon vill.

Jag förstår inte var hon har fått just detta beteénde ifrån, vet inte om det kan vara någon på dagis som gjort samma sak och fått mer uppmärksamhet pga detta.

Tror att det bara är att hålla på sina regler och hålla fast i vad man sagt från början för att få det att lindras. Det känns lite motigt att behöva tjata "jag sa Nej och det hjälper inte om du skriker" osv.

/Nettan
 

Kung 4-åring

Skrivet av  Sofia*
har faktiskt flyttat här ifrån! Lika snabbt som h*n kom flyttade h*n. Efter sig lämnades en alldelles underbar liten tjej som inte är liten längre!
 

Hon har varit jobbig läääänge

Skrivet av  Annika m. Robin 2år & Michelle 4 år
börjar tro att det aldrig slutar.

Hon blir totalt rasande, slåss, sparkas, ja gör allt. Slår lillebror eller illtjuter om något inte går som hon vill eller hon inte får som hon vill.
Och lillebror börjar komma in i sin trotsålder han med så det är krig här hemma för det mesta ; D

Ganska jobbigt, men ibland ser de så roliga ut när de bråkar, grinar och har sig så man kan inte göra annat än att skratta.
 

Konsekvens ja...

Skrivet av  StoraNs mamma
Det är ju viktigt att vara konsekvent och i bland orkar jag bara inte. Hon är en sån tjej som hatar att plocka upp efter sig så det diskuterar vi ju i bland, och ganska busig är hon för övrigt också. I dag öppnade hon sin pappas post som innehöll trisslotter och så satt hon i gång att skrapa..men hon hann inte så långt innan jag stoppade henne. Då blev hon Sur med stort S. Och hennes vapen att ta till för att få som hon vill är SKRIIIIKET!!
*suck*

Ja jag känner mig ganska matt just nu! Men febern har gått ner så jag hoppas hon ska bli på lite bättre humör. Vissa dagar så hinner man bara säga Hej så rusar hon in i sitt rum som den värsta tonårstjejen och SMÄLLER i dörren. Ganska sött ändå..

Var i väg och lånade lite nya böcker att läsa i dag i alla fall.

Och det är sååå skönt att höra att jag inte är ensam med en envis och bestämd fyraåring.