Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

oj vad många som slutat med stödhjul??

Skrivet av Linda m. Tova-00, Änglen Loke-02, Viggo-
min tjej är född 4 mars och hon vågar knappt cykla MED stödhjul...hon är såååå rädd av sig pga att hon trillat några gånger. Vi får nästan gå brevid och hålla i styret hela tiden. Och hon är rädd för och cykla när det är lite grus, gupp eller nyasfalterat på vägen...brunnar vill hon heller inte cykla på...då trillar man.
Är det bara min som är sååå rädd av sig??
Hon har väl fått det från mamma sin, jag harmed alltid varit väldigt rädd och försiktig av mig :-).

Utan stödhjul kan hon säkert inte cykla förrän hon börjar skolan *s*
Svar på tråden: oj vad många som slutat med stödhjul??

Erik cyklar

Skrivet av  Joanna & Erik 000518
utan stödhjul, men vill gärna ha på sig armbågskydd och knäskydd, vilket är jättebra. För han är en liten vildhjärna av sig. =) Har Tova skydd? Kanske det skulle hjälpa lite mot rädslan att trilla?
Själv så lärde jag mig inte cykla först vid 6-7 års åldern, jag var nog också den försiktiga typen. =)
 

nej men det var ju en bra ide

Skrivet av  Linda m. Tova-00, Änglen Loke-02, Viggo-03
kanske ska prova det
 

Lucas gillar inte att cykla alls.

Skrivet av  Helena, Lucas00 & Moa03
Han har knappt suttit på sin nya fina cykel. Vill Inte Mamma!
Nähä nä, men han har inte haft bråttom med någonting alls.
Bäst är att titta på en fjäril eller att meta.....
 

ha ha ha...

Skrivet av  Linda m. Tova-00, Änglen Loke-02, Viggo-03
gillar han att meta?
Min vet nog inte ens vad meta är :-)
 

Min tjej har stödhjul

Skrivet av  StoraNs mamma
och hon är nöjd med det.

Jag tycker dagens barn är så snabba att lära sig cykla, när jag var liten så var man ju som regel 6-7 år innan man kunde cykla och stödhjul var inte så vanligt heller.

Mina egna barn då...ja tjejerna har varit runt 5-6 år och killarna mycket mindre än så, runt 3-4 år.

Jag var en superfegis när jag var barn också Linda, så du är inte ensam. Nu när jag är snart 40 så är jag lite modigare. Jag cyklar i alla fall utan stödhjul *haha* vad rolig jag är :)

I dag har N fått göra något annat jättekul, nämligen åka båt! Det gillade hon skarpt.
 

ja den var kul :-)

Skrivet av  Linda m. Tova-00, Änglen Loke-02, Viggo-03
skulle sett ut om vi kom med stödhjul *fniss*...

Kul och åka båt, det har aldrig Tova gjort.
 

Elvira cyklar knappt alls,

Skrivet av  Becka med Elvira 25maj + 2 syskon
alltså inte ens MED stödhjul. Hon fattar inte riktigt det där att man skall vara stark i benen och ta varannan gång per ben så går det framåt, hon har liksom inte kommit på det än.
 

ja det tog ett tag för Tova

Skrivet av  Linda m. Tova-00, Änglen Loke-02, Viggo-03
och förstå...vi fick putta fart i början på henne..
 

Michelle har inte ens börjat med stödhjul

Skrivet av  Annika m. Robin 2år & Michelle 4 år
än.

Vi har en cykel till henne som vi har fått av min moster (8 år)
Men vi har inte kommit iväg att köpa hjälm och stödhjul än, får göra det innan vi flyttar till torpet.
Annars så är hon också väldigt rädd av sig, vågade inte åka ner för mer än halva pulkabacken i vintras, fast Robin på 1,5 år glatt åkte högst uppifrån och i guppet med pappa.

Hon har varit modigare innan, men blivit lite rädd av sig det sista året
 

:-)...

Skrivet av  Linda m. Tova-00, Änglen Loke-02, Viggo-03
bra att de är lite försiktiga kanske så de inte bryter armar och ben...det har aldrig jag gjort...kanske beror det på att jag varit så rädd och försiktig av mig *s*.

Tova cyklar mest runt på trehjulingen här och den riktiga cyklen får stå i garaget och damma igen
 

för några veckor sen

Skrivet av  Monica m Linnea 000317 o Linus 030529
tog sambon bort stödhjulen på Linneas cykel.
Åh vad hon har tjatat om det länge.

Hon blev superglad, och cyklar lika mycket nu som med stödhjul.
Här gillar nästan alla barn att cykla, så jag måste ha stenkoll på att hon har hjälm på sig hela tiden.
 

John cyklar med stödhjul!

Skrivet av  Uschi
Han är helt enkelt för feg för att cykla utan. Vi har provat.
 

Till din tröst kan jag berätta att..

Skrivet av  Katarina m Karl 23/3/00 och Clara-97
Karl också bara cyklar med stödhjul, och hans storasyster som är 6,5 år cyklar inte heller hon utan stödhjulen... hon vill och vågar inte. Så det är inte ett dugg konstigt, även om de flesta är modigare. En dag lär de sig helt enkelt. Hon är säkert duktig på massa annat, eller hur?
 

Eskil åker bara Bobba

Skrivet av  Anna m Melker&Eskil
Bobbycar alltså. Han har fått brorsans cykel, men han blir vansinnig när han inte kan trampa framåt, så då struntar han idet. Melker som är 6 vägrar prova utan stödhjul för "Det tänker jag lära mig när jag börjar skolan". Vi har inte så bra \'cykelmiljö\' där vi bor, men backar både upp och ner, och en minder infartsväg precis utanför. De är nöjda med att leka andra lekar, och ska vi någonstans så går dom. Jag tror inte att barnen är mogna för att cykla förrens de själva vill och vågar.
 

Christian

Skrivet av  Mmaria
har nu sin andra sommar utan stödhjul och ibland önskar jag att vi inte köpt någon cykel alls..

för han ääälskar att cykla och då gärna fort och vilt! Han påminner om Ronja Rövardotter när han kommer galopperande på sin racer, han flinar så tandköttet syns lika mycket som tänderna!

Faktiskt har jag som gömt undan cykeln för honom sista veckorna..jag har inte orkat jaga efter honom med barnvagnen i högsta hugg :-)

 

Artiklar från Familjeliv