Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lucia!

Skrivet av Anna och Felix Ace 000504
Snart närmar sig lucia (jag som tyckte det var sommar nyss??), vad ska era små troll göra, blir det lucitåg på dagis eller kanske hemma? Och vad ska dom vara, tomtar, tärnor, eller något annat? Köper ni luciakläder, eller är någon superduktig och syr upp det?

Ha det bra!!
Svar på tråden: Lucia!

Dagis!

Skrivet av  Nettis m. Evelina & Kajsa 17/9.
Här blir det lussning på dagis. De stora barnen brukar lussa för småbarnsavdelningarna och dom blir så stolta. Förra året gick barnen vidare o skulle lussa för de äldre någonstans också men Evelina ville inte vara kvar på dagis då vi gick hem efter så hon fick gå med. Får se om hon vill följa med de andra i år eller om hon följer med mig då jag ska hälsa på min fd chef just den dagen.

Evelina kommer vara Lucia som alla andra flickor kan jag tänka mig.
Vi köper lusselinne, inhandlat det på GeKås redan. Ska bara prova o kolla så att det passar bra o kolla batterier till kronan och tärnljuset.

/Nettan
 

Firande på dagis

Skrivet av  Heidi m Linus 000504 & Lova 030507
Dom kommer att ha luciafirande på Linus o Lovas dagis på måndag 13e på eftermiddagen. Luciatåget startar kl 16.00 utomhus.

Linus vill ha samma dräkt på sig som förra året, alltså blir han tomte. Hoppas han fortfarande kan ha den över overallen bara. Förra året var det iaf inga problem.... Får nog ta o prova i helgen...Annars får jag köpa en ny. Lova har fått en begagnad tomteklänning i samma modell som Linus tomtedräkt är. Den är lite stor just nu men tror nog att det funklar bra eftersom man ju måste ha overall på sig under som sagt... Får testa det oxå i helgen.. :)

Och som sagt vi köper luciakläder. Försökte få Linus o ändra sig o ev ha nån pepparkaksdräckt eller nåt men nej, han SKA vara tomte.... så det var bara o ge med sig... Han har en stark egen vilja.

Hur blir det hos er då??

Du, kanske ni kunde komma o hälsa på den helgen innan där? Dom har julmarknad uppe på Torekällberget den 12e.
 

Ja...

Skrivet av  Anna och Felix Ace 000504
..det kanske vi ska göra? det lät ju mysigt! Vi kan höras lite bättre i nästa vecka och bestämma hur vi gör!!
Felix blir nog tomte i år igen...men jag måste nog fixa en lite större tomtedräkt, han växer ju så det knakar!!! Dom har dagisfirande utomhus på måndagen, då är det hela dagis som röjer runt :)
 

Ja det gör vi!

Skrivet av  Heidi m Linus 000504 & Lova 030507
Hörs nästa vecka alltså. Enda kvällen när jag inte är hemma är på onsdag då vi ska iväg o käka middag med Viking Line som bjuder. :)

Men då hörs vi nästa vecka!!!

Kram
 

Pepparkaksgubbe!

Skrivet av  Uschi
Det vill Jompa vara detta år. Han har varit tomte och stjärngosse. Nu vill han vara pepparkaksgubbe. Nästa år kommer vi väl till lucia ;-)
7.30 på luciamorgon får vi se hans förskolas luciatåg.

Måste bara berätta. Det är så gulligt. Jag jobbar som förskollärare på en annan förskola. Vi har som vanligt lucior, tärnor, tomtar, stjärngossar och pepparkaksgummor/gubbar. Men detta året har vi en 4-årig tjej som vill vara spis och ugn. (till pepparkakorna) Det återstår att se hur föräldrarna löser det hela :-)
 

Åhh..

Skrivet av  Nettis m. Evelina & Kajsa 17/9.
dessa underbara barn.

Du måste återkomma o berätta hur det går/gick med spisen.

/Nettan
 

Tjenare!!

Skrivet av  Therése med Alva och Dante
Det var verkligen skitlänge sedan jag var här. Kul att se att det är några trogna kvar här och skriver.

Alva och Dante har sagt att de vill vara tärna respektive pepparkaksgubbe. Men nu när jag frågade igen så sa Dante att han ville vara tomte. Och sekunden senare ändrade han sig igen. Nu vill han vara haj... Snyggt luciatåg!! :)

Det blir iallafall Luciafirande på dagis. Alla föräldrar är inbjudna till dagis. Det blir fika och sång med tåg. Både små-barns avdelningen och storbarnsavdelningen lussar tillsammans. De har övat julsånger flera veckor och nästa vecka ska de öva själva tåget.

Det ska bli jättekul!





 

hihihihi

Skrivet av  Anna och Felix Ace 000504
haj?!?! Så himla underbart, jag tycker helt klart man ska köra på det! Felix sa igår att han ångrat sig, han vill inte vara tomte...han vill vara batman.....så ja....jag vette 17?!
Va kul att se att du kikar in förresten!! Är allt bra med er i övrigt?
 

Elvira skall i dagis...

Skrivet av  Becka med Elvira maj-00 + 2 syskon
vara en tomte tror jag på lucia"tåget", men det ser vi först den 19 Dec. då det är dagisets Julfest.
 

Först var det pepparkaksgubbe

Skrivet av  AmMoE
sedan var det tomte, och just nu är det "Santa Lucia" som gäller för Eskil!!! Han är mycket bestämd: han ska vara Lucia på dagis när de lussar! Såklart ska han få vara det om han vill då (det är ju en vecka kvar, så han hinner säkert ändra sig 100 ggr till ;-))
Kl 7 är det lusse på dagis, och kl 18 är det lusse på storebrorsans 6-årsgrupp. Vi har lussedräkter av alla de slag till Eskil, men till Melker måste vi köpa nytt - här sys inget själv inte *s*
 

Erik ska vara pepparkaksgubbe

Skrivet av  Joanna & Erik 000518 *på besök*
precis som förra året. Med en stooor hatt till. =)
 

Lucia

Skrivet av  Åsa m Love-00 & Tea 5/12-03
ska Love vara i sitt dagis-luciatåg. Det bestämde han för säkert en månad sedan. Han är ute efter att ha fina ljus på huvudet!! :)

Så jag har köpt en luciakrona och häromdan blev det ett nytt stjärngosselinne också (men sy eget, näe det vågar jag mig inte på).
 

Vi har luciaklänning sen förra året

Skrivet av  ~Linda~ -2 av 25-30 kg
den passar även i år...Tova har fått ärva av sina kusiner som är några år äldre. Ingen ide och köpa nytt ju när det bara används en gång om året.

Det blir lucia på dagis på måndag kl 17.00....bara föräldrar och syskon får komma.
På Viggos dagis blir det bara luciafika kl 15...de är för små där,1-4 år...på Tovas dagis är de mellan 4 och 6 år...

Tova vill nog vara lucia...kan jag tänka ;-)
 

Hej Linda!!!

Skrivet av  AmMoE
För visst är det väl Linda m Tova, Loke & Viggo? Det var jättelängesedan jag såg ditt nick, och vill bara säga att jag saknat dina inlägg både här o där! Välkommen tebax!!! / Anna m Melker & Eskil
 

Dagis

Skrivet av  Annika med Maria&Sofia 26/9 -03
(Vad gör jag i den här gruppen hela tiden! ;-)
Min bästa kompis har en liten flicka född april -00, och jag är lite som en extramamma till henne.)
Jag ska se när hon och hennes lillasyster sjunger på dagis imorgon. Det ska bli jättekul. De ska båda vara lucior! Annars blir det slagsmål...
Min mamma tar hand om mina smånosar under tiden. Det räcker nog med barn som det är...
 

Artiklar från Familjeliv