Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Pratar era 00:or mycket om döden?

Skrivet av Annika m. L02 & W00
Undrar detta eftersom Wilma är mycket intresserad av döden just nu och pratar mycket om det också.

T ex för någon vecka sedan när Wilma, Ludvig, jag och min mamma var och shoppade. Efter mycket tjat från Wilma bestämde vi oss för att vara klara och gå mot bilen. Min mamma stannade vid några skyltfönster då och då och då säger Wilma: "Åhh, hon går ju så långsamt så man kan tro att hon är död"!.

Och för någon dag sedan när hon och Ludvig lekte i hennes rum och de blev osams så sa hon: "Om du inte slutar med det där så kanske du dör på riktigt". Vet inte riktigt vad hon menade men det låter så otäckt.

Och senast igår då bestämde vi att vi skulle åka och hälsa på gammelmormor utbrast hon: "Ja, det kan vi göra för hon har ju inte dött än"!

Några fler fyraåringar som pratar (och tänker) mycket på döden?? Trodde dessa tankar skulle komma senare, typ runt 6-7-årsåldern...
Svar på tråden: Pratar era 00:or mycket om döden?

Felix också..

Skrivet av  Anna och Felix Ace 000504
Det är mycket prat om döden och om när man blir gammal och sådant. Jag märker att det är mycket sånt snack bland barnen på dagis också.."Om du inte slutar så DÖR du" osv.
Men sedan frågar Felix rätt mycket om hur länge det dröjer innan jag blir gammal och om det är så att mormor kommer att dö när hon blir gammal osv. Han verkar fundera mycket på det. Häromdagen frågade han om hur länge vår katt kommer att leva och sedan blev han jätteledsen och sa att han inte ville att katten skulle dö...
Jag trodde faktiskt också döden funderingar skulle dyka upp senare, men tyligen inte...
 

japp

Skrivet av  nini m 3
A gör det med senast för någon dag sedan sa han. "mamma när dör du?" och jag svarade att jag hoppas få leva länge till och se dina barn växa upp.
Tidigare har A frågat " hur vet man att man är död?" "ska pappa också dö"
Ingen i vår närhet har nyligen dött så det kommer inte från en sådan händelse.
 

Ja!

Skrivet av  Cilla med Simon-00 och Kevin-04
Simon pratar ofta om döden!
Igår frågade han om farmor skulle dö och hur farfar dog.
Han undrar också om han ska dö...
 

Japp...

Skrivet av  Marianne m. Sandra 0004 & Lovisa 0203
Sandra har varit fascinerad av döden sedan förra december när min farmor gick bort. Det verkade som att barnen på dagis pratade rätt mycket om det. Vi svarar så gott det går, och hon nöjer sig med enkla svar. Det gäller att inte krångla till det för sig :-)