Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nattblöja FORTFARANDE!

Skrivet av Anonym för dotterns skull
Min dotter har FORTFARANDE nattblöja.

HOn blev dagtorr vid tre år men nattblöjan är fortfarande full.

Kvällsvällingen är ett måste för henne.

Jag sätter henne på toa det sista jag gör.

Jag ska ringa BVC på måndag.

Kan ni råda mig?
Svar på tråden: Nattblöja FORTFARANDE!

mitt råd

Skrivet av  Monica
Sluta med kvällsvällingen, även om hon inte vill.

Men du annars är det inte så hemskt att ha nattblöja vid hennes ålder, det kommer med tiden.
Men jag vet ju att det kan hjälpa er massor om vällingen slopas, då är chansen mindre ifall hon skulle sova utan nattblöja.

Plastfrotte finns att köpa på barnens hus, lägg det i hennes säng, du kan även bädda med tjocka badhanddukar om det behövs, så inte sängen blir kissig.

Jag har bäddat rent många kissiga sängar när Linnea råkat kissa på sig i sömnen eller att hon vaknat för sent och inte hunnit på toan.

Du kan ju pröva en, två nätter utan blöja nu, ge henne ingen välling innan hon somnar, så får du se vad som händer.

Lycka till!
 

Gör det nåt då?

Skrivet av  Carola m Robban&Corrinda000514, och Novalie 030523:0) och två till..
Är det något som din dotter själv tycker är jobbigt?
Eller är det ni som föräldrar, eller kanske mest omgivningen som lägger sig i??

Jag kanske är knäpp men för min del skulle jag inte hetsa upp mig för det:0)
Om vällingen är viktig för henne så är den det, jag har haft två vällingtunnor tidigare som blivit förtvivlade om de inte fått sin flaska med sig i sängen , så jag vet hur de ser ut när de ber om den med stora ögon:0)

Fortsätt som du gör, sätt henne på toa innan hon somnar och ha kvar vällingen om den är viktig.
Kanske skulle det gå att tidigarelägga den lite, till barnprogrammen typ??
(med mina ungar hade det inte gått...*s*)

Köp billiga sämre blöjor(med det inte sagt att alla billiga är dåliga!)så att det blir kallt och läskigt när hon kissar på natten, då kanske hon slutar snart av sig själv.
Libero edyl är ju goa och mysiga även dyngsura....

Gör inget stort av det hela, jag tror att det kommer när det kommer, men att stressa skyndar nog inte på det snarare tvärtom. Låt henne ta det i sin takt.

Alternativt bädda med plastad frotte och ta av blöjan, efter att ha berättat tusen gånger att nu-inatt- ska du gå upp och kissa på toan!
Precis som på dagen.
Sen kommer hon säkert att kissa i sängen några nätter, men med plastad frotte är det smidigt att byta rent ändå...:0)

Mutor kan funka kanon!
Typ"om du inte har nattblöja utan kissar på toan så ska vi åka och köpa den där coola prylen du inte fick i julklapp,men önskar dig hett"

Så slutade mina två stora tjejer med nappen, med löfte om ett varsitt par lackskor:0)
Inte samma sak, men ändå:0)

Lycka till:0)
 

När kissar hon?

Skrivet av  Sofia*
Många barn kissar det första de gör på morgonen! Gör hon det är problemet ganska lätt, ställ en potta brevid sängen så hon kan kliva upp och kissa direkt.
Kissar hon flera gånger varje natt kan de bli svårare, men så länge hon har blöjan på finns det ju ingen anledning för henne att inte kissa på natten. Våra 00 börjar bli stora och jag tycker att du ska prata med dottern om det hela. Säg att det är dags att sluta med blöjan nu. Ställ en potta brevid sängen så hon kan gå upp och kissa utan besvär. Bädda med plastad frotte så att olyckan inte ger för mycket arbete. Skulle det efter två veckor fortfarande hända olyckor varje natt så får ni koppla in bvc.
 

Koppla in BVC

Skrivet av  mamma till son född 00
låter som ett förslag jag skulle givit.

Vi bestämde att nattblöjan skulle bort, och plastade in sängen med frotté.

Att dricka efter middagen är tabu(om maninte är sjuk förstås)

Risken att pinka i sängen är ju rätt stor om man ska dricka innan sänggåendet.
 

Jag skulle...

Skrivet av  Sandra
själv inte kunna gå och lägga mig om jag inte fick dricka något innan! Låter hemskt att vägra barnen att dricka efter middagen!!
Mina barn hade nattblöja länge, vad spelar det för roll?
 

För mig handlar det om..

Skrivet av  Sofia*
att det mina barn har möjlighet att kunna ska de kunna. Jag hjälper dem, utan att pressa till alla tänkbara kunskaper. Jag anser att de flesta 4-åringar har de kroppsliga förutsätningarna för att kunna sluta med blöja (mina slutade betydligt tidigare) och min uppgift som förälder är att leda dem till kunskap. En god muskulatur i underlivet är dessutom bra, tror jag och den tränas ju inte upp om man inte använder den.
Mina barn dricker dock innan de går och lägger sig. Ett kort tag då vi tog bort nattblöjan fick vi minska på drickandet innan nattning. Men sedan hadlkar det ju om att kunna hålla sig eller vakna och gå och kissa. Så drickstoppet handlar ju bara om någon vecka i inledningsskedet.
 

Min son också...

Skrivet av  Kakum
Hej!

Jag har inte trott att det är något problem med nattblöja men nu när jag läser här börjar jag undra! Vi har pratat med sonen om att ta bort blöjan innan femårsdagen och det tycker han är en bra idé. Kan du skriva och berätta vad de sa på BVC. Är det nått vi måsta ta tag i????
 

Vaknar hon för nattvälling?

Skrivet av  Pernilla m. Hanna
Hej

Min dotter dricker också nattvälling (och kvällsvälling, och... kan bli 3, även fyra ibland) men det fungerar utan blöja. Har gjort det ganska länge.
Det var hennes egen ide, att vara utan blöja på natten. Och då var den verkligen FULL varje morgon, typ knähäng, men hon ville sova utan... (hade börjat vara utan på dagarna)

Vi kom då överens om att skulle man få välling på natten ar man tvugen att kissa innan.
Visst har det hänt olyckor i sängen men inte alls så mycket som jag trodde.
Precis i början så försökte vi att få henne kissa när vi gick och la oss (eftersom hon drack en flaska vid läggdags) men det fungerade inte eftersom hon var så svår att väcka.

Så mitt råd är om ni inte provat, du skriver inte om det, att prova om dottern vill.

Lycka till
/Pernilla
 

Ett lite jobbigt råd från mig..

Skrivet av  Millan m Linus -00 Victor 27/10-04
Sluta med Vällingen Linus va likadan men vi tog den jobbiga kampen vid 3 års åldern.

Mycket tårar och skrik men på en vecka blev allt bättre.
Jag minskade vällingen med 50 ml varje dag sen byttes det mot vatten och då va inte Linus intresserad längre.

Försök stå i mot JÄTTE jobbigt men det kan funka

Kram från mig till dig
 

Va? Fortfarande?

Skrivet av  Linda med Tuva
Min dotter som blir 5 år i April skulle ALDRIG gå med på att ha BLÖJA NU!
Låter befängt!
Uppsök BVC.. Min dotter var 2½ år när vi tog bort nattblöjjan..Funkade direkt!
Prata med henne! Jag tycker DEFINITIVT INTE att man skall förbjuda dricka på något vis!

Ta upp henne på kvällen innan du går och lägger dig så hon får kissa! Gud gör något!

 

Varför en så fördömande ton?

Skrivet av  Anonym för dotterns skull   
Varför inte acceptera att alla barn är olika?

"Gud gör något!"

Vad är det för kommentar?

Kissar innan jag lägger mig, det gör hon redan.

Min dotter fyller 5 år sent i maj och innan dess finns det ingen anledning till panik sade BVC.

Jag ställde frågn här i förhoppning om få STÖD, inte om bli dömd av dig.

 

Hoppas

Skrivet av  Besökare
du ich dottern löser detta, och att dottern mår bra!
Det är viktigast, inte vad en del skriver här på AFF.

Kram
 

Hej hallå!

Skrivet av  Becka med Elvira maj-00 *inte anonym*
Vilken ton du har... Bara för att din dotter var 2½ då ni "tog bort nattblöjjan och det funkade direkt" behöver det ju inte bli så för andra.
Det finns ju även typ 8åriga pojkar som kissar i sängen mot sin egen vilja mitt på natten, "fördömmer" du dem lika hårt...?

Jag tror det finns fler 4åringar än vi tror som har nattblöjan kvar faktsikt, av många olika orsaker. Försök ha lite förståelse i att alla barn utvecklas olika fort på ALLA områden, alla är inte stöpta i en och samma form. Om nattblöjan är kvar vid 4 år är hon nog inte ensam i världen om det precis. Men visst kan dom rådfråga på BVC om dom vill.

Mitt starka tips är att ändå trots allt sluta med kvällsvällingen, ge en macka eller ett äpple istället som kvällsmat, inte så psss mycket vätska just före läggdags.
Ha henne att försöka kissa precis före läggdags (t.ex. med rinnande vattenkran i toa), och min äldsta väckte jag också mitt på natten kl.05 ungefär där ett tag vid 4 år, och satte honom på BabyBjörn-pottan som vi satte in i hans tum under natten. Liksom för att göra honom mer medveten om kissandet nattetid.

Elvira hade nattblöja tills hon var 3½ år, ja närmare 4 faktiskt, och det är nog inget ovanligt med det. Hon var inte mogen för att ta bort den före det. Alla barn är olika.
 

OM du är orolig

Skrivet av  älskar stavningspoliser
kontakta BVC.

Annars så går det säkert över av sig självt i sinom tid!
 

Enligt vad...

Skrivet av  Becka med Elvira maj-00 *inte anonym*
frågaren skrev till Linda med Tuva här ovan hade hon redan rådfrågat BVC, och de sa att det inte ännu finns någon oro förrän 5-års åldern, vilket jag även starkt tror dom skulle svara här där vi bor.
 

Lugn och fin

Skrivet av  Också mamma till 00:a
Jag tycker Carola verkar ha en skön inställning.
Visst kanske det är längre än genomsnittet, men en del behöver mer tid.
Annars har du ju fått en del råd som att dra ner på vällingen och kissa på natten. Kram och lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv