Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag tycker att flaskor och blöjor

Skrivet av Kattis
borde vara ett avslutat kapitel för alla 00 Vårbarn..Vet en del som behandlar sina barn som bebisar för att dom inte vill inse att dom faktiskt inte alls är bebisar längre..
Svar på tråden: Jag tycker att flaskor och blöjor

AMEN!

Skrivet av  Mamma till 00:a
Så sant som det är sagt...
 

Min åsikt...

Skrivet av  Becka med Elvira maj-00 *inte anonym*
i frågan är att jag tycker nappflaskor borde vara ett avslutat kapittel, just för att det så starkt är förknippat med bebis-tiden, PLUS att det inte är bra för tandbettet heller. Vare sig med nappflaska eller napp i hög ålder. Då måst de sedan ha bettskena eller tandställning i stället, väldigt ofta blir det så.

Det kan finnas ett behov hos både mamma och barn att ha kvar nappflaskan länge av den orsaken att få sitta i famnen och gosa lite, ta om hand, bli tagen om hand. Men det kan man hitta andra sätt för, att sitta nära och gosa kan man även göra annars.

Välling är mättande och jag kan förstå att många barn inte vill sluta med det. Åtminstone tycker jag man kan övergå til pipmugg, att ge på det sättet, och att barnet får dricka själv. Om barnet dricker välling själv i en pipmugg tycker jag att det inte är nått konstigt att dricka välling ännu.

En min bekants flicka är av olika anledningar väldigt klen och liten, och där har BVC rått dem till att INTE sluta med vällingen ännu för att det är så pass mycket näring i den. Men det är ju lite av ett specialfall, om barnen gära vill äta både mackor, frukt, flingor och annat i den åldern så behövs ju inte vällingen riktigt.

Om man har på sina 4åringar blöjor nattetid behöver inte det dock vara för att man "vill behandla den som bebisar" utan för att alla barn är olika och utveckas väldigt olika fort på sådan områden som natt-torrhet, bajsa på toa, tal, grovmotorik och finmotorik m.m.
Det är inte alls jätteovanligt att en 4åring har blöja på på natten, fastän de flesta nog förstås har slutat med den.
Det är inte så lätt att "bara sluta med nattblöjan", för några går det så lätt, men inte för alla.
Det är förstås intte så att dessa föräldrar inte har försökt, inte alls har tänkt på att "ta bort blöjan", de har tänkt på det mycket och prövat en massa saker och är orolig över det. Och möts tyvärr ändå med sån här oförståelse, vilket inte gör saken bättre.
Alla barn utvecklas olika på ALLA områden, det behöver inte betyda att föräldrar absolut vill ha kvar en bebis, i några få fall kan det vara så, men inte för de flesta.
 

Vilken tur för oss

Skrivet av  Sofia*
att din åsikt bara står för dig. Jag har full kompetens att se min dotter för den hon är. Men hon använder sig fortfarande av sin älskade flaska ibland. Och om nu någon inte riktigt skulle ha hängt med i barnets utveckling så är väl detta inte ett fritt val utan något som deras omgivning borde hjälpa dem med.
 

Eller...

Skrivet av  Också mamma till 00:a
så kan föräldrar och barn själva bedömma hur de vill ha det. Att uttala sig om att hur "alla" ska göra tycker jag är förkastligt. Alla är vi olika med olika förutsättningar.

Kan bara instämma i Sofias inlägg - vilken tur att dina åsikter står för dig och att jag och mitt barn får göra som vi vill.
 

VAd menar du??

Skrivet av  Kattis
"Alla är vi olika med olika förutsättningar." Skriver du...Hmm vad menar du med det?
Att vissa inte kan sluta använda blöjja eller flaska till 5 åring??
 

Kan och kan...

Skrivet av  Också mamma till 00:a
jag har ju svårt att förstå mig på när någon utgår enbart från sig själv och gör det till "lag" för alla andra.
Vad är egentligen faran med att dricka sin välling ur flaska? Varför är_du_av den åsikten att alla barn födda våren-00 borde sluta?
Man kanske_kan_sluta med flaskan, men varför inte invänta den dagen barnet själv inte vill? Det mesta går av sig självt, men alla barn kanske inte vill sluta än. Jag tror barn är kompetenta varelser som kan avgöra mer än man tror, bara man är lyhörd för deras behov....
Jag minns själv hur mysigt det var med en flaska välling på kvällarna och kan inte se att jag tog skada. Ska bli intressant att höra din åsikt!
 

Blöj/Flask snacket....

Skrivet av  M-E
Jag anser även jag att flaksan och blöjan borde vara ett avslutat kapitel för våra snart 5 åriga barn.
Min dotter tex dricker ej i flaska..Dricker dock välling fortfarande men då i en stor mug/kopp.
Tanken på att hon skulle ha blöja NU känns fullkomligt främmande *S* Hon skulle tro att jag var galen om jag kom med förslag om en blöja *S*
Alla barn är olika..Visst! Fast jag tycker att man "borde" som förälder faktiskt tänka på att dom inte är bebisr..Dom flesta 5 åringar jag känner anser att blöjjor är för bebisar..Likaså flaska med välling..Vad tror ni kompisarna säger om dom vet att barnet har vällingflaska och suger på och även blöjja?
Om ett år hägrar 6 årsverksamheten....Det säger väl en del om hur gamla era barn är? *S* Inte kul att bli bytt på blöjan av fröken..?
 

Men...

Skrivet av  Becka med Elvira maj-00 *inte anonym*
angående det här med blöja, så blir det nog inte aktuellt för NÅN här att fröken byter, det är ju nattblöjan det handlar om!
Och det finns några få barn som har problem med att hålla sig torra nattetid, s.kl. nattvätning, långt upp i åldrarna, pojkar som kissar i sängen trots att de blivit 8 år.
Så nej, sånt är inte trevligt att säga åt kompisarna för en som är 4,5,6 år, att man måste använda blöja på natten ännu, klart att det är genant. Och det får man behålla inom familjer, varför skulle man behöva ropa ut det åt kompisarna?

MEN ännu då de är 4 år, som de är nu, finns individulla skillnader med nattblöjan som ännu ligger inom "normalspektrat", det finns många som slutar med nattblöjan just vid 4 års-ålder nångång, och det ligger helt inom det normala, också enligt BVC.
Många här skriver att "blöjan borde man ha slutat med nu, det borde vara ett avslutat kapitel, det är bara för bebisar, ni inser inte att de är stora nu" och sånt, men...det behöver ju inte alls handla om det. De som säger så halvelakt och enkelspårigt (menar inte nu direkt dig M-E!) har nog inte stött på nått problem utanför "det normala" med sina barn ännu, insett att dte finns stora olikheter på många plan, med motoriken, talet, blöjslutandet m.m.

De flesta föräldrar tänker INTE så att de vill "behålla sin bebis så länge som möjligt", bara någar få. De flesta tycker att det börjar bli ett problem vid 4 års-ålder och är lite oroliga och letar efter tips, det är ju inte så att de intetförsökt vara utan blöja, att de bar asätter på den varje varje kväll utan att ens reflektera på att testa utan - så uppfattar i varje fall jag det, de flesta som har en 4åring som ännu har nattblöja försöker ju att sluta med den och försöker hitta lösningar, det är ju inte så att de inte alls tänkt på det!
 

Artiklar från Familjeliv