Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mening?

Skrivet av Bubba
Kan man se nån mening med detta som händer oss nu? Jag vill gärna tro att dennna katastrof för oss närmare varann, att människan ser sig som en helhet där naturen är det verkliga hotet (och förutsättning för liv givetvis) som vi måste ena oss emot, inte varandra.
Svar på tråden: Mening?

Den mening man vill se

Skrivet av  EMJ
Förmodligen får du olika svar beroende av vem du frågar!
För att hantera kriser och katastrofer tror jag att man gärna söker efter dels orsaker, dels meningar. faran är ju förstås att det görs alla möjliga och omöjliga övertolkningar, och att det används i s a s fel syften: kan väl tänka mej att diverse domedagsprofeter väljer att profitera nu.
SJälv vill jag gärna söka ljuspunkter, t ex de du anger, eller det faktum att det just nu är vapenstillestånd i Acehprovinsen, eller att så många människor visar en sån oerhörd godhet mot andra - men det går ju också att ta fram allt lågt och vidrigt...

Jag vet inte. Vissa dagar vet man inget alls, förutom att livet är så skört, så skört, och att vi borde leva det ett ögonblick i sänder.
 

Ja,

Skrivet av  Bubba
ett ögonblick i sänder- det är verkligen den allra svåraste konsten.
 

Man försöker

Skrivet av  Missmu
Det ÄR svårt att se en mening i det som hänt men bra mycket lättare att säga "varför?". Varför sände man inte ut en varning?

Kanske är meningen att vi ska lära oss solidaritet, att vi ska sluta strida (tänker på Aceh-provinsen), att vi ska föras närmare varann. Svårt att se meningen just nu men jag ber för alla som på något sätt personligen drabbats av katastrofen.
 

Känner tvärtom

Skrivet av  Sofia
För mig är det en trygghet att det inte finns en mening i sådant här. Det kan inträffa närsomhelst, hursomhelst. Vem som helst kan drabbas. Jag tycker det skulle vara jobbigt om det fanns en mening bakom allt otäckt som händer. Det finns en förtröstan i att det inte går att skydda sig. Om vi ändå lever för evigt finns det ingen mening med en mening.
 

meningen finns i

Skrivet av  Anonym
hur vi ser på det, jag tror att det finns en helig kraft i allt som finns och händer. Det finns ingen plats på jorden där Spirit/Gud/All mäktige/"Kalla den vad du vill" inte finns. Av (A spiritual philosophy for the new world) (John Randolph Price).
 

Det finns

Skrivet av  Achillea
en mening med precis allt tror jag...men ju större sak som händer, desto svårare kan det vara att se meningen. Det blir som att stå inne i en labyrint och bara se höga häckar torna upp sig åt all håll. För att se (det kanske vackra och perfekta)mönstret måste man få ett annat perspektiv. Kanske får man acceptera att det perspektivet inte är möjligt för oss just nu...vi kanske behöver känna sorg och vrede över detta som känns så meniningslöst och grymt.
För mig känns det väldigt konstigt att någon kan se naturen som ett hot som vi måste ena oss mot. Jag tror snarare att vi måste inse att vi är *en del* av naturen, och börja samarbeta med henne, om vi vill fortsätta leva här på jorden.
 

Artiklar från Familjeliv