Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ny här på snacket

Skrivet av Angelina
Har läst men ej skrivit ngt ännu.
Jag har lite fundering som jag inte kunde få svar av min svärmor så är rel. duktig på det andliga.

Nu till frågan När kommer själen till kroppen?
Har för mig att jag hört att den inte kommer på en gång i graviditeten?
Hur snart kan man återfödas?

Hoppas ngn kan svara

I övrigt är jag mamma till 6 barn. 5 på jorden och en ngn annanstans........
Svar på tråden: Ny här på snacket

Instruktionsböcker är bra ibland...

Skrivet av  Vind
Särskillt om man ska byta cykeldäck eller laga ett kylskåp.
Däremot tycker jag de är mindre bra när vi kommer till saker som gudsbilder och verklighetsuppfattning.

För att svara på dina frågor:
Själen kommer till kroppen på åttacellsstadiet eller i fjortonde graviditetsveckan eller vid sjunde fullmånen efter födelsen såvida man inte är av kvinnligt kön och bor norr om ekvatorn då kommer den först efter första menstruationen och då endast om man dansat naken på sin balkong i tretton minusgrader.

Svaret på din fråga är mer allvarligt talat att det inte finns ett enda entydigt och klart svar, det beror på vem du är och hur du själv bestämmer att det ska vara. Samt naturligtvis på hur du definierar "själ".

Jag personligen anser att själen hos en människa är summan av medvetandet och psyket, själen är vår egna skapelse i en ogreppbar värld.
 

När jag var nygravid,

Skrivet av  Anonym pga ämnet
i 8:e veckan eller så (jag visste genast att jag skulle bli gravid den gången så jag hade koll) gick jag till ett medium. Inte för graviditetens skull visserligen, men klart jag frågade om den. Hon sa att det redan nu fanns en själ som "gick in" i fostret och "bekantade sig". Låter väl hur flummigt som helst, men poängen var att hon sa att det var "ovanligt tidigt" och att det oftare skedde senare. Det har med själen att göra hur tidigt det blir. Så det finns väl inget entydigt svar på din fråga, tyvärr... om det nu spelar någon roll.
Däremot så gissar jag ju på att det naturligtvis finns en själ till varje foster, även om det inte alltid befinner sig i fostret varenda minut under graviditeten.
 

Hej och Välkommen!

Skrivet av  LoLA
Kul att du hittat hit.

Tyvärr kan jag inte svara rent ut på din fråga, utan jag kan bara spekulera
. Jag tror att själen kommer relativt tidigt in i kroppen. I alla fall så är det nog åtminstone bestämt redan vi befruktningstillfället vilken själ som tar plats där.

Jag tror att allt liv har en själ och har därför svårt att tro att just livet i magen skulle vara utan en sådan. Men däremot kan säkert själen gå in och ut lite som den vill. Jag tror att ju äldre man är desto mer stänger man in själen i kroppen...

Gott Nytt År!
 

Vad är själen?

Skrivet av  Lina
Vad är medvetande? Mind? Ande? Vad är kroppen och hur spelar allt detta samman?

Jag minns från antropologin ett folk i Afrika som ansåg att själen tog plats i kroppen först när barnet fyllt tre år. Jag minns också att vissa eskimåer ansåg att barnets kropp och själ tog plats redan när föräldrarna såg varandra i ögonen för första gången.

Jag tror att själva essensen av själ, kropp, ande, medvetande och mind är sådan att den inte låter sig beskrivas av det begränsade ordet. De sinsemellan mycket olika riter och trossystem som antropologer observerar över hela världen har istället det gemensamt att de alla ger en symbolisk bild över detta obeskrivbara. Det är vårt sätt att berätta om vår gudomlighet.

Jag tror alltså inte att du kan få något absolut svar på din fråga. Inte bara pga att den inte går att besvara intellektuellt, utan också därför att den är ut-och-in vänd. Jag tror nämligen inte att själen finns i kroppen, utan att kroppen finns i själen. Pröva den tanken och se vart den leder, om du har lust.
 

Kroppen finns i själen...

Skrivet av  Izno
ja, så kanske man också kan tänka... Tack för en ny tanke, den ska jag ägna lite tid åt nu!
 

Svarar efter bästa förmåga

Skrivet av  Missmu
Nu till frågan När kommer själen till kroppen?
Jag tror att själen bestämmer sig för ett föräldrapar och att själen sedan håller koll på sina föräldrar men att själen inte flyttar in förrän ganska sent i graviditeten. Tänk dig själv hur det skulle kännas att stå på huvudet i mörker i nio månader.

Hur snart kan man återfödas?
Jag tror man kan återfödas så snart man är redo för det, vissa tidigare än andra. Jag tror att om man blivit riktigt gammal behöver man längre tid på sig för att gå igenom och tänka igenom sitt liv så att det då kanske tar lite längre tid innan det är dags att komma hit igen.

I övrigt vill jag önska dig välkommen hit.
 

Artiklar från Familjeliv