Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

10 i topp ?

Skrivet av Elisa
Hej!

Jag har tänkt att skriva en tio-i-topp-lista på saker som är ovärderliga och ett absoult måste när man föder hemma.

Tanken är att det ska bli en kort och trevlig mini-artikel.

Nu behöver jag vet vilka saker ni placerar på listan.

Jag skulle bli så glad om ni vill mejla mig en topplista och gärna lite förklaring till varför osv.

Med hopp om många svar!

Elisabeth Heike

mejl: [email protected]
Svar på tråden: 10 i topp ?

Svar här

Skrivet av  Tina & Angelina 020512
Om det är ok?

1. Min man - hans främsta uppgift var att hålla min hand vid varje värk.
2. Min syster - blev snabbinkallad som doula när jag insåg att jag behövde massvis med skön massage. Både min man & min syster peppade mig och påminde mig om att slappna av, i pannan, i ansiktet, runt munnen etc.
3. Varma handdukar - helt ovärderligt att bli baddad med på ryggen vid krystvärkarna.
4. Kalla handdukar - bästa lindringen på pannan.
5. Erfaren akupunktör - i mitt fall min utmärkta barnmorska. Jag hade nog inte kunnat sova en blund under förlossningen utan hennes "whiskey-pinnar".
6. Sugrör - enda sättet för mig att få i mig vätska. Konstigt nog kändes dricksglas som ett oöverstigligt hinder.
7. Dryck - jag gick runt på växelvis vatten, nyponsoppa och vid ett tillfälle, Red bull.
8. Tvättlappar - för resten av dagen efter förlossningen. Använde för att trycka mot underlivet när jag skulle gå på toa
9. Stoooora bindor - att lägga i trosorna efteråt
10. Gott fika - att bjuda alla på efter ett väl utfört arbete. Vid Angelinas förlossning var det strålande solsken ute och vi satt med öppen altandörr och fikade flera timmar i vardagsrummet.
 

Svar här

Skrivet av  mariita bf 22/9
Jag skulle tycka det vore intressant att se folks svar här inne också.

Min egen planering har inte kommit så långt än men detta kan jag ta med.

1. Mannen nära.

2. Sacco-säck eller massor med kuddar att luta sig mot i värkarna.

3 Olika juicer att dricka, har tänkt skaffa små tetrapack med sugrör.

4.Plast till sängen. Jag har varit med om att vattnet gått i sängen.

5. Gott om plats.

6.Fullt kylskåp av mat som vi alla kan ta av, barnmorskorna också. Frukt.

7. En pålitlig barnvakt och barnen på nära håll. Jag har själv känslan av att de inte ska vara med, men vill helst att de kommer direkt efteråt.

Ja så vet jag inte riktigt. Vi diskuterade detta med barnmorskan, men hon säger bara att hon har allt med sig.

Längtar!
 

mera svar..

Skrivet av  Erika m. 4 ungar
Mina barnmorskor har haft med sig mycket saker som är bra att ha men som inte behövts som tur är, så dem tar jag inte med.
1. sambo, att stödja mig med glada tillrop, ringa BM, serva med dricka och mat och naturligtvis dela glädjen med.
2. glass och dextrosol till energidrinkar
3. plastad frotte att ha under sig och rädda soffan om det är där man väljer att föda. Senare oxå om man blöder mycket.
4. mjuka filtar till bebisen.
5. tygblöjor i drivor, är bra till det mesta.
6. vackra blommor och tända ljus.
7. sugrör till glassdrinkarna.
8. god mat att äta efteråt, det är så underbart gott och mysigt att fika tillsammans med den lilla nyfödda brevid sig.
9.barnvakter som tar hand om barnen eller som med kort varsel kan göra det.
10.pasta som man proppar i sig när det är på "g" så man orkar att föda.
 

Mer en fråga än svar:

Skrivet av  Nadja
Under min förlossning på sjukhus så kändes gåstolen som ovärderlig! Hemma hängde jag mest på en byrå, men den är egentligen lite för låg.
Så nu undrar jag, finns det möjlighet att hyra/låna en gåstol nånstans inför en hemförlossning? Eller har ni tips på nånting annat man skulle kunna använda?

Tacksam för svar!
 

Skötbordet

Skrivet av  Tina & Angelina 020512
Stod jag vid när Angelina valde att komma ut. Hade också velat haft en gåstol eller förlossningspall, men skötbordet var helt ok.
 

Tack för tipset...

Skrivet av  Nadja
men nuvarande skötbord är en anordning som ställs uppepå badkaret... det känns inte så säkert!
Men förhoppningsvis har vi ändrat både möblering och boende tills nästa gång(jag är inte gravid ännu ;), så då ska jag tänka på ditt tips!
Tack!
 

Bara 9 i topp...

Skrivet av  Aila
Jag kom bara på nio måsten.. hoppas att det går bra.

1. Saccosäck och stora kuddar att hänga över.
1. En varm plats att vara på.Jag behöver mycket värme är jag föder,skulle nog kunna tänka mig en bastu att föda i:o).
1. En kunnig människa som följeslagare och hjälpare.(Gärna en som landstinget betalt för.)
1.Maken -han är väldigt serviceminded.
1.Ett stort badkar med varmt vatten.
6.Något att svepa in den lille i.
7.Många handdukar att torka av med.
8.En go säng att vila ut i.
9.Något gott att äta och dricka efteråt.

Kanske kan några tända ljus få komma in på 10:e platsen...

Kommer artikeln i nästa Födsel och Föräldraskap, eller är det någon annan tidning du siktar på?
 

svar

Skrivet av  helena
1. pool att föda i
2. sambo
3. frukt
4. dricka
5. mörker
6. levande ljus
7. lugn och ro
8. musik
9. positiv energi: stöd och uppmuntran
10. champagne att skåla i när underverket är här
 

Artiklar från Familjeliv