Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

*suck*

Skrivet av *trött på snittfanatiker*
Vad himla bra det är med snitt... Okay när det är risk för barn och mammans liv, men istället för en vaginal födelse bara för att... nääää

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,356780,00.html
Svar på tråden: *suck*

Ja, likaså..

Skrivet av  Emmie *-31dgr*
tycker jag om människor med den här attityden:

Åker in så snart de fått sin första förvärk..
Röker slött ett paket ciggaretter. Inga värkar.
Vägrar åka hem trots att bm insisterar att det är tre dygn kvar..
När den första molnande värken kommer så tjatar de till sig morfin. Ligger utslagen och "hög" och njuter av morfinet.. Tar allt de får, inte för smärtlindringen skull utan för att "passa på"
(stackars barn)

(Jag har till och med läst om kvinnor som haft med sig sprit in på förlossningen i smyg..!)

Jag vill tänka på barnets bästa.
Snitt på beställning är ju inte bra för bebisen..
Andra snitt är ju en annan sak som du skrev, nödvändiga.

Likaså att var fullpumpad med droger för att "passa på".

Men smärtlidring behövs, även för barnets skull i de fall kvinna känner att hon behöver det för att få en bra förlossning.
 

Men om man har..

Skrivet av  A-G "på besök"
stor skräck för att föda vaginalt som inte går över trots alla möjliga samtal och ditten och datten, då måste man väl kunna få bestämma sig för ett planerat snitt utan andra klandrar dem? Självklart så är det ju upp till var och en själv att bestämma hur man vill ha sin förlossning och stå på sig så att man får den förlossning man har tänkt sig. Lite svammel från A-G på besök.
 

DÅ har man ju anledning!

Skrivet av  Emmie *-30dgr*
Naturligtvis!
För kvinnan och barnets bästa, menar jag ju!
Förlossningsrädsla är ju en bra anledning, tycker jag iaf.

Du svammlar inte..
 

Men hallå!

Skrivet av  Manna bf 26/4
Inte tror jag (eller ens dusjälv, egentligen?) att det finns speciellt många människor som beter sig som du skrev, Emmie? I så fall, var har du sett/hört/läst om dem?


Om nån väljer smärtlindring tycker jag inte man ska tycka illa om det, bara för att man själv säger nej. Jag tror nämligen att de flesta är ganska rädda och tar allt det får (naturligtvis!) i smärtlindringsväg.

Men vet du vad, jag tror det är få som i första hand har en har en passiv/ointresserad/drog-orgie-attityd till förlossningar! Och som beter sig som du skrev... Men detta kanske var ett skämt som jag inte förstod?

Jag tror också att skälet till varför många säger Ja tack! till bedövningar är för att de famlar vilt efter något slags stöd under den påfrestande aktivitet dom en förlossning ju är. MEN istället för mänskligt stöd får de droger. Och det har de blivit förberedda på. För det är så det fungerar i vården (jobbar själv i vården) att mänsklig kontakt o värme betalar sig inte - tror dom som håller i pengarna. Mediciner däremot, det har bevisligen verkan.

Så det vanliga inom förlossningar blir ju att fråga efter bedövning, inte att be om en hand att hålla i, tyvärr... Även om det vore allra bäst för alla! Inte minst för bäbisarna!

Tycker vi ska kritisera systemet, inte de stackars födande kvinnorna som blir vilsna av all omänskliget och sterlia sjukhusrockar! Egentligen vill de nog allra helst ha en fast hand att hålla i och en bekräftelse på att allt är normalt, och att de själva är OK. De anpassar sig bara väldigt bra till sjukhuskraven genom att snällt be om bedövning i stället!

kramar!
 

Det finns

Skrivet av  Plutt
faktiskt människor som inte tål smärta speciellt bra oavsett om det är under en förlossning (där belöningen är fantastisk) eller under andra omständigheter. Jag har svårt att tänka mig att det verkligen finns såna människor som du skrev.
 

Va?

Skrivet av  Cecilia
Några sådana har jag då aldrig stött på!

Tror att det går en sån på miljonen! Kanske om man är missbrukare, men inte vanliga mammor!

Däremor är det många som är rädda för att föda, mycket smärträdda har dålig kunskap om födande och därför ser det som diffust och hotfullt och kanske inte vågar läsa på mer just därför -> ond cirkel. Jag tror att många kvinnor idag har en dålig tilltro till sin kropp och förmågan att föda idag. Tror att det hänger ihop med vår kultur där vi lever ganska långt från vårt ursprung, vi har en kropp snarare än ÄR en kropp.

Vi litar mer på teknik än biologi och känsla, därför är det inte så konstigt att sjukhusen övertagit födande och vi intar en patientroll, är lydiga och tar alla bedövningar man kan få. Den stressiga förlossningsvården är väl också ett skäl att välja snitt, jag skulle inte heller känna mig trygg med att föda på ett storstadssjukhus! OM jag överhuvudtaget fick någon plats, alltså! *s*

Jag väljer att hellre föda hemma eller på en alternativ enhet. Men man kan ju ändå ha förståelse för att andra kvinnor gör andra val utifrån andra sätt att tänka och känna?
 

förlåt slarvfelen , men ammar bäbis *s* imt

Skrivet av  Cecilia
klunk klunk
 

Jag trodde artikeln skulle handla om

Skrivet av  Amelie
någon som valt snitt för att slippa smärtan eller för att behålla sin "vackra" kropp, men istället ser jag en artikel om några människor som var tvungna att föda med snitt för att deras bebis låg fel. Och sedan gör läkaren misstag på misstag. Menade du att det var läkaren som är snittfanatiker?

Jag håller med de senaste inläggen om att det är sjukvården, och inte människorna som utsätts för den, som bär den största skulden, oftast!
 

Nja...

Skrivet av  *trött på snittfanatiker*
mer än att jag funderade på hur man kan välja att utsätta sitt barn för den onödiga risken att bli skuren samtidigt som det ska ta sitt första andetag... Föräldrarna i artikeln hade ju inget att välja på eftersom barnet låg fel, men det finns många andra som tror att det är säkrare och tryggare med snitt...
 

Måste tillägga..

Skrivet av  Emmie *-30dgr*
att många kvinnor (tyvärr) utsätts för, det ni skrev, övergrepp av sjukvården i en sådan utsatt situation man är i när man är på väg att föda ett barn..

Det var ju inte min avsikt att på något sätt hänvisa till kvinnor som har förlossningsrädsla som BEHÖVER det ena eller andra för sig och sitt barns bästa! Inget dåligt i det - alls!

Det jag tycker är störande är kvinnor som riskerar sitt barns bästa genom att kräva snitt/droger för SKOJS skull..

Natti natti!
Nu ska jag drömma om att snusa bebis..
 

Jag tror verkligen inte...

Skrivet av  moa
att någon väljer snitt eller droger för "skojs skull", iaf hör det nog inte till vanligheterna.
Bara för att kanske du och jag inte kan förstå någons anledning till att vilja ha snitt istället för att föda vaginalt eller att använda sig utav kemisk smärtlindring, betyder det inte att den personen har en mycket stark anledning till sitt val.

Tror inte att en kvinna som väljer snitt av någon anledning eller smärtlindring ser det som att hon riskerar sitt barns bästa. Lika lite som jag anser att man kan säga att en kvinna som väljer att föda sitt barn hemma utsätter sitt barn för onödiga risker.
Vad jag vill ha sagt är alltså att det finns en orsak till allt, även om vi inte kan förstå den.
 

operationer är inte riksfria

Skrivet av  Nemi
Först av allt: jag förespråkar inte kejsarsnitt.

Jag tror att många som väljer planerat snitt isf att föda på vanligt sätt, paradoxalt nog, inte litar på förlossningsvården. När man inte kan vara säker på var eller när man ska föda sitt barn, eller vem (om någon alls) som kommer att finnas där för ditt stöd, så förstår jag till viss del att en planerad operation kan te sig som ett lockande alternativ. Du vet var, när och hur (iallafall ungefär) ditt barn kommer till världen. Du har träffat och pratat med läkaren som ska utföra kejsarsnitt. Du har säkerligen diskuterat noga med en BM. Du får detaljerad information om proceduren på sjukhuset.

Om det var annorlunda att föda på sjukhus eller om det var mera accepterat att föda hemma, tror jag att antalet kejsarsnitt skulle minska.

 

Artiklar från Familjeliv