Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur känns det..

Skrivet av :°Hannanon & de 4 barnen + BP 13/9°:
Att föda hemma & varje dag bli påmind om att "just här födde jag barn"..
Jag är så känslig av mig & skulle förmodligen böla så fort jag närmar mig födelseplatsen:-)

Jobbigt om det skulle vara i badrummet, då skulle jag aldrig kunna gå på toa utan att bli sentimental..

Fast man kanske vänjer sig??

Vet nämligen att jag fortfarande efter 4 år kan få tårar i ögonen, då vi åker förbi platsen där min son föddes..
(På en busshållplats)..
Svar på tråden: Hur känns det..

Har faktiskt..

Skrivet av  Lisen med Alexander-03+v.22
inte ens tänkt tanken så jag log och tänkte att: Just det, hur kommer det att kännas???

Jag är oxå väldigt sentimental så jag kommer säkerligen gråta var gång jag kommer in i rummet :-)
Får väl se sen när liten är ute om det blir så..
Kul att det kommer folk med nya funderingar som man själv inte haft!
Får se vad de som redan fött hemma svarar *väntar med spänning*
 

Jag...

Skrivet av  Venus med Ida -02 & Wilma 040612
blir sentimental och tänker tillbaka på när Wilma föddes varje gång jag är i stora badrummet! Det blir ju rätt ofta eftersom vi har tvättmsakin och tumlare därinne ofta... Dessutom kan man fortfarande ana lukten av nyfödd (blod och fostervatten antar jag *garvar*)

Men nu är det ju bara en vecka sen, så man kanske vänjer sig... Men visst är det otroligt häftigt att tänka tillbaka på!
 

Tur att jag inte gråter

Skrivet av  hondjuret
varje gång jag är i rummet Alfred föddes i, vi bor nämligen i en enrummare, så det skulle bli ett fasligt bölande.......; )
Annars är jag en mycket lättrörd person som har nära till tårarna.
Men visst har vårt kärva hem blivit mycket vackrare sen det underbara skedde här!
 

Vi har flyttat..

Skrivet av  Åsa
från lägenheten där Iselin föddes på golvet i vardagsrummet. Känns på ett sätt lite trist att inte kunna peka och säga just där är du född. Men vi bor i ett stort härligt hus nu och vill inte byta tillbaka. Men jag känner lite extra för den lägenheten trots att den är rätt trist :-)
 

Njae

Skrivet av  Ika m Samuel +BF 10/9
Men vi har precis flyttat från vår gamla lägenhet och jag kände ett fasligt motstånd mot att flytta. Efter ett tag insåg jag att det var för att det var så mycket känslor knutna till lägenheten. Det var min och min mans första gemensamma bostad och där föddea Samuel i sovrummet.

Men nu hoppas jag på att lillasyster kan få födas här i vårt nya sovrum så jag får nya fina emotionella lägenhetsminnen!
 

Känns nog...

Skrivet av  Manna - med Skruttet 8 v
...jobbigt om/när vi flyttar från den här lägenheten, tror jag!

Just nu känns det som om att vardagsrummet känns lite mysigare och mer "varmt" att vara i än förrut... Det är välsignat med en födelse, sas! :) Men bölar gör jag inte när jag kryper upp i soffan, den känns bara lite mer mjuk o mysig än förrut!
 

Visst finns det

Skrivet av  Elisa m. sonen 5dagar
en speciell energi i vår hus och särskild på den plats där våra två hemmafödda är födda. De är faktiskt födda på samma plats, i vårt sovrum.

Ibland kommer det över mig och jag känner mig varm och stolt och en inre glädje över att jag fick följa mitt hjärta och föda som jag ville och förtjänade.

Men bölar det gör jag inte - utan det blir mer som en extra kraft jag får av att vara där och känna att här skedde något mycket speciellt som förändrade mitt liv för alltid. Det är en plats fylld av liv och av livets stora mysterium.

Just nu så nära in på den senaste födsel så känner jag oxå en stor tacksamhet över att vi fick uppleva detta mirakel ännu en gång och att det var min man som fick ta emot sonen när han kom. Det är något vi tänker på hela dagarna och som vi nog alltid kommer att kunna oss starka av att tänka på.
 

Det känns kul att bli påmind

Skrivet av  trebarnsmamman
första barnet föddes på sjukhus och det känns alltid kul att åka förbi det huset (bb där är för längesedan nedlagt). Döttrarna föddes i badrummet resp vardagsrummet här hemma och där är vi ju rätt ofta. Tycker det känns tryggt att de startade livet här i vårt hus! Men gråtmild blir jag inte längre, det har blivit för mycket vardag sedan tjejerna kom till världen!!
 

Artiklar från Familjeliv