Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En del funderingar..

Skrivet av Lisen med Alexander-03+v.25
Börjar med att fråga hur långt ni tycker det är OK att ha till närmaste sjukhus när man föder hemma?
Har börjat tvivla på att jag vill föda hemma om vi bor kvar här när bäbisen ska ut, har 6 mil till USÖ och det känns lite för långt OM nåt skulle gå snett..
Vi letar nytt hus för fullt och har det vi bor i nu ute på annons så med lite tur hinner vi flytta.

Så är vi i valet och kvalet när det gäller de barnmorskor som ev. kommer när det är dags, Alexander föddes v.34+3 så jag har inte så stora förhoppningar om att gå tiden ut den här gången heller.
När jag pratade med en av barnmorskorna sa hon att det är helt OK att vi träffas när jag gått 37 fulla veckor och betalar handpenningen då för att vi ska slippa betala den först och sedan kommer bäbisen för tidigt och vi har kastat 5000 i sjön..
Nu tänker jag på ett annat sätt: tänk om barnmorskorna inte känns "rätt", då har jag VÄLDIGT lite tid på mig att hitta nya, OM jag ens skulle få tag på någon som är villig att åka hit..
Hur skulle ni ha gjort?

kramar till er alla!
Svar på tråden: En del funderingar..

Tycker att du ska prata med bm

Skrivet av  gullet o E 0307, Grodan bf 12/11
om dina funderingar. Hade det varit jag hade jag fött barnet hemma om bm hade tyckt att det var ok men det är ju jag för jag skulle vara trygg med det. Jag tycker att det handlar mer om tid än om avstånd och sen så handlar det om hur rutinerade och bra bm man har hos sig.

Hur mår du och magen i övrigt?

Kram
 

Har pratat..

Skrivet av  Lisen med Alexander-03+v.25
lite med dom om det men vi måste ju själva bestämma, barnmorskorna kan ju inte välja åt oss, tyvärr..
Vad gäller avståndet till sjukhuset så har jag inte oroat mig för det tidigare, när jag väntade Alexander tyckte jag inte att det var något problem alls så jag förstår inte varför det kom upp nu.
Får fundera lite till och hoppas på att vi blir av med huset för då blir det ju en helt annan sak.

Med oss är det ganska bra, vet inte om du läste inlägget jag skrev i ank.oktober om att jag blev misshandlad av min pappa?
Nu väntar vi bara på rättegång, ska bli skönt att få den biten avklarad men sedan är det ju en hel del att bearbeta ändå.

Bäbisen i magen är en riktig vilde så den behöver jag iaf inte oroa mig för, den håller sig lugn i max tio minuter och sedan är det full fart igen :-)
Jag tyckte att Alexander var livlig i magen men den här tar verkligen priset, den rör sig fast jag är i farten och det var inget jag märkte när jag väntade A.

Var in till sjukhuset en vända för två veckor sedan pga sammandragningar, allt var bra som tur var men jag ska vila mera och ta brikanyl så fort det börjar.
Barnmorskan jag var hos då satte sig ner och sa att hon ville läsa min journal.. när hon kom till "paret planerar hemfödsel" stannade hon upp och sa MEN DET ÄR VÄL ÄNDÅ INGEN BRA IDE?! Jag började koka, blev vansinnig!
Förklarade snällt för henne att jo, det ska jag visste!
Till slut, när jag hade lagt fram mina argument så sa hon bara att jaja, det behöver vi inte diskutera(???!!)
VARFÖR ska folk lägga sig i?
Jag säger ju inte till henne att jag tycker att hon har fula kläder bara för att jag tycker det!
Nää, sånt gör mig verkligen arg, folk som inte är pålästa och inte är villiga att diskutera efter att man lagt fram sina argument, usch!

Var hos min vanliga BM förra veckan, mitt HB hade sjunkit jättefort så hon sa: ditt HB har sjunkit, du äter väl järntabletter?
Nej, jag tar inga tabletter som jag inte är säker på att jag behöver svarade jag, hon bara skakade på huvudet och log :-)
Henne gillar jag verkligen, vi kan prata om ALLT utan att hon försöker övertala mig om något, sånna skulle alla barnmorskor vara!

Nu blev det här långt men jag sitter här ensam och väntar på sambon så det känns bra att få skriva.

Hoppas allt är bra med dig/er!
*kram*
 

Du får fundera ett tag till och sen

Skrivet av  gullet o E 0307, Grodan bf 12/11
känna efter vad du tycker. Vad tycker pappan till barnen?

Jo, jag läste nog om misshandeln och det är väl skönt att få bearbeta det ordentligt och att det blir ett avslut på det genom rättegången. Det måste ju bli ett slut på det för att du ska kunna orka gå vidare i din graviditet.

Sammandragningar kan ju knappast vara roligt. Usch vad otrevligt det låter. Trist att alltid behöva diskutera sitt val om att föda barnet hemma. Borde inte det vara lika självklart som att föda på sjukhuset? WHO säger i alla fall att varje kvinna ska föda barn där hon känner sig trygg. Jag håller på dem!! Jag är glad att jag sluppit diskutera mitt val att föda hemma än så länge förutom med svärmor då men jag ids inte engagera mig i vad hon tycker. Inget elakt menat men från hennes sida är det alltid en massa åsikter och hon bryr sig inte i fakta, sanningar, eller annat bara hon får ha sina åsikter. Fast jag är heltokig i hon *ler*

Det tråkiga med lågt HB är att man blir så trött så jag äter Niferex för att orka med hemma. Annars blir jag ett monster och sambon skulle inte ha en möjlighet att jobba för jag skulle behöva få sova JÄMT.

Sköt om dig och magen nu och vila ordentligt så att du inte får så mycket sammandragningar.

Kram
 

Måste få fråga....

Skrivet av  terez m lill* Fem
har du hittat hemförlösande bm i Närke?
Trodde inte det fanns några här så jag har ev. ställt in mig på oassisterad förl.
 

Nja..

Skrivet av  Lisen med Alexander-03+v.25
Jag bor ju inte i Närke men nästan, strax utanför Lindesberg bor vi.
"Mina" barnmorskor åker från Stockholm, här i närheten finns det ingen så vitt jag vet.
Har du haft snabba förlossningar förut?
Om inte kan det ju vara idé att kontakta barnmorskor fast de har en bit att åka.
Får jag fråga vart du bor? *nyfiken*
 

hej :)

Skrivet av  terez m lill* Fem
bor utanför Fjugesta. 3,5 mil från örebro. Jag har ju haft rätt snabba förl. så det kanske inte är ngn idé. Iof vet man ju aldrig hur det blir denna gång.
7, 8, 4,5 och 2,5 timmar har mina tagit.

Hur lång tid tar det cirkus till dig fr. stockholm?
Trodde inte att bm reste iväg så långt.

Tycker att det är lite dåligt att det inte finns här, måste ju finnas fler som har önskan om hemförl.
 

Hej igen :-)

Skrivet av  Lisen med Alexander-03+v.25
Vi har 2½-3 timmar till stockholm, hinner dom så hinner dom, annars går det säkert bra ändå, OM det nu skulle gå så fort.

Kanske inte så mycket mening att kontakta barnmorskor när du haft så pass snabba förlossningar innan..

Tyvärr finns det INGEN här omkring som assisterar vid hemfödslar, det fanns en äldre kvinna för några år sedan men hon är för gammal nu.

En kompis till mig födde hemma för snart 2 år sedan, hon bor i Kopparberg och barnmorskorna åkte från Stockholm, det var inte samma barnmorskor som jag tänkt ha den här gången så det finns några stycken som är villiga att åka så pass långt.

Om du vill ha tips på BM kan du maila mig, adressen finns i min info.

 

Hejhej

Skrivet av  terez m lill* Fem
Har inte sett att du svarat. Graviditetshjärna får jag väl skylla på :).

Nej jag tror nog att jag struntar i att kontakta några bm, nu vet man ju aldrig hur det blir, men iallafall.
Visst kostar det en rätt rejäl summa? Kan man söka hem.förl.bidrag över hela sverige?

Var ngn som sa att man i vissa landsting fick en liten "kurs" i hemförl. om man har snabba förlopp och det kanske vore ngt inför en ev. oassisterad hem.förl.? Om de nu har det hos oss.

Spännande är det iallafall, det börjar närma sig så smått :).

kramar therese