Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En fråga--

Skrivet av naturnära
Hur vet man om man blödit 2 dl eller 1 hel liter?
Ätter man sig på en kopp och mäter upp det som kommer eller hur har ni gjort? Man pratar så mycket om det här med att förblöda när efterbörden föttsfram. Man pratar om dessa deciliter, men man förklarar aldrig hur man kommer fram till att det är si och så mycket man blöder eller blödde.
Alltså, vad är mycket och vad är lite blod? När ska jag känna mig orolig? När ska jag söka hjälp?

Jag fattar inte heller detta med blödningarna.
Man säger att när det går riktigt illa så förblöder man på nolltid. Men sen har jag hört fall av missfall där man blödit och blödit i flera timmar, såpass mycket att barnblöjor inte äns räckt så värst länge före man måste byta. Sen när kvinnan kommit till sjukhuset tillslut har de varit helt snurriga och dåsiga men ändå inte riktigt såpass illa däran att man skulle behövt blödtrasfution.
Så vad är mycket? Nån som kans tipsa...

Svar på tråden: En fråga--

Svarar så..

Skrivet av  Lisen med Alexander-03+v.26
gott jag kan.
När Alexander föddes (på sjukhus) frågade jag hur DOM kunde veta hur mycket jag hade blödit när de inte ens tittade efter, jag menar, hur skulle de veta hur mycket blod som var i bindorna efter födseln?
De sa att de har lärt sig uppskatta hur mycket blod det är och i mitt fall skrev dom 300 ml, jag tycker att det låter mycket för det som dom såg var det som rann längs mina ben när jag reste mig upp och det var max 100 ml..
Hur man ska veta själv har jag ingen aning om men mellan en dl och en liter är det ju stor skillnad, det märker man ju.
Skillnad om de vill veta om det är 1 eller 2 dl, då är det ju lite värre.
Jag lovar dig, du kommer tro att nåt är galet efter att moderkakan är ute och det bara forsar fram blod men så länge det slutar rinna och inte bara fortsätter är det ingen fara.
Svårt att veta vad som är mycket men du och din man märker nog om dte är något som är helgalet.

Du har väl inte så långt kvar nu?
Hoppas att allt går som det ska när det väl är dags!
 

Tack för ditt svar...

Skrivet av  naturnära
Nej det är inte så långt kvar. Lillen borde komma i slutet av augusti eller början av september...Kom på nu efter att jag svarat på Jeanettes inlägg att man kan ju ta en handduk, ta en kanna vatten, hälla på en deciliter vatten åt gången och se hur mycket det blir.
Sen måste man har i åtanken att blod är rött och sen farligare ut än vanligt vatten..
Gör det ni andra också så behöver man inte fundera sen. Man kan göra det flera gånger så lär man sig att uppskatta. Jag tycker de borde lära ut sånt där på mvc
för blodet kan ju rinna till när som hälst under graviditeten av olika anledningar. Att de måste hålla inne med sånna här "hemligheter".
Kanske detta med blod anses så obehagligt ämne att man
undviker att förklara närmre för att ínte skr´ämmas.
Men för mig skapar information trygghet. Har svårt att lugna ner mig om jag funderar på nått och inte får veta sanningen.

Allt ordnar sig nog tillslut.
Nu har vi fått tag på ett hus som vi får hyra tillsvidare. Som det ser ut nu så kommer vi flytta precis före bäbin kommer. Detta var ju inte tanken från början, men det verkar som vi precis hinner instalera oss i det nya mysiga föra bäbben gör entre så känner mig inte stressad det minsta. Sen är det också trågånger närmare till sjukhuset om det skulle tillstöta nått konstigt, så känns ganska tryggt och skönt att få flytta före det STORA!!!

 

Läste någonstans att

Skrivet av  Jeanette
man blöder normalt ca 2-300 ml och att blödningen bör ej överstiga 600 ml, och att det är vanligare att man blöder mer efter användning av smärtlindring eller oxytocin.
Men hur man ser hur mycket man blöder vet jag inte säkert. Jag har ju inte fött hemma ännu, men vid min senaste förlossning har jag för mig att bm la något under mig när moderkakan hade lossnat. Ingen kopp eller så, utan snarare något plastigt papper som samlade upp blodet och sen så såg hon på det hur mycket jag blödde. Jag vet att min sambo frågade om det just det då, hur hon kunde se hur mycket jag blödde...men jag minns inte exakt svaret, var så upptagen med bebisen då ju =)

Viktigt är ju att du ser till att du har bra hb. Vid lågt hb kan man ju bli snurrig bara man blöder väldigt lite. Blutsaft har jag druckit båda mina grav. och har haft kanonbra hb då!

Inte så mycket till svar kanske..Någon annan som fött hemma kan säkert ge dig ett bättre svar.
 

Tack för svaren...

Skrivet av  naturnära
Jag dricker också blutsaft och det har hjälpt. Har inte varit och kollat den nu på ett tag men känner mig ok.

Jag minns när jag var med på en operation under min uska utbildning. Där vägde de trasorna som hade blivit blodiga. Kanska man skulle kunna ta trasan/annant som man sitten på och väga den när den blivit en del blodig. (man måste ju väga trasan först för att se vad den vägen torr, annars är det ingen vits.) En deciliter blod väger lika mycket som 1dl vatten. Alltså borde det väll vara cirkus 100g/dl.
Kom bara på det där.

Det är såna här frågor som är svåra att ställa en barnmorska utan att behöva tjata på svaret. Det klart de har lärt sig, men hur har de lärt sig. Och hur gör de i praktiken?
Anledningen till att jag vill veta är inte bara för att jag funderar på att stanna hemma, utan det kan ju
börja blöda när som hälst när man är gravid.
Det jag tycker är konstigt är att man skräms så mycket med detta blodet. Jag menar, lossnar moderkakan mitt under graviditeten så åker man in ambulans. Men väljer man att föda hemma så får man "kylla sig själv". Så känner jag nästan att man
ser på det hela. Kanske har jag fel.

Ska nog fråga bm nästa gång jag ska till mvc. Fasst hon kanske inte har så mycket erfarenhet från förlossningar i och med att hon jobbar inom mvc.

 

födde på sjukhus sist och då...

Skrivet av  Spirella
...vägdes de blodiga grejerna; ett draglakan alltså och man räknade ut mängden utefter det.

Den här gången vill jag föda hemma, men är faktiskt lite lite orolig pga just att blöda mycket. Efter att moderkakan kommit ut drog inte livmodern ihop sig tillräckligt snabbt, så jag blödde ut över 1 liter på bara några minuter. (fick då en spruta med oxytocin som hjälpte direkt). BM berättade att den "gräns" de räknar med som normal/onormal blödning vid förlossning är 1 liter.
 

Jag blödde...

Skrivet av  Venus med Ida -02 & Wilma 040612
oxå mycket när jag födde på sjukhus och livmodern drog inte ihop sig och BM hann börja se orolig ut...

Hemma fick jag vissetligen oxytocin eftersom jag blödde mycket första gången, men sen kom bara 300 ml.

Upp till 1 liter räknas som normalt...
 

Väg handduk/trasor/lakan innan och efter...

Skrivet av  (Busmamman) Nadja
är min första tanke. Ja, det kan ju vara lite svårt att veta hur många handdukar eller lakan man gör av med innan, men om de är ungefär lika stora så räcker det väl med att väga en handduk eller lakan innan, och så får man multiplicera med antal som går åt innan man väger de blodiga. Blod borde ju väga ungefär lika mycket som samma volym vatten. (1 liter = 1 kg) Har ni någon bra våg för detta ändamål?

Förresten, kul att se ditt nick, naturnära. Jag kommer ihåg att vi låg ganska nära varann i graviditeten när jag skrev här tidigare. Visst var det i aug/sept som du skulle ha? Jag är beräknad till 3/8 men tror (efter tidigare graviditer) att det blir lite mer i mitten av augusti. Hoppas allt går bra och att vi båda får föda som vi önskar!

Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv