Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fått beviljat bidrag!

Skrivet av (Busmamman) Nadja
Hej!

Jag har inte skrivit så mycket här tidigare, men ville i alla fall berätta för er att jag har fått beviljat bidrag för hemförlossning. Jätteglad är jag för det! Igår var mina barnmorskor på hembesök och allt känns väldigt bra. Tänk att få ha två erfarna barnmorskor hemma hos sig hemma vid sitt barns födelse! Känns väldigt lyxigt!
Visst var det en del oro innan vi fick besked om bidraget, eftersom vår lilla busbebis låg i säte strax innan risksamtalet hos läkaren på spec-mvc, men som tur var har den lilla rackaren lagt sig rätt nu! :o)
Så på onsdag går jag in i v.37+0 och kan börja vänta in mitt nästa barns födelse. Ja, den får gärna vänta ett tag till eftersom jag har räknat med att gå över tiden några dar även denna graviditet. Har ju en del att pyssla med här hemma innan Lilla Bus vill titta ut, men hoppas ju inte att det blir längre än till den 18 augusti för då går jag på riktig övertid och då blir det ju inte tal om bidrag längre. Så en månad framåt nu kommer jag verkligen gå i väntans tider!

Ser att det är fler som nyligen har fött sina små underverk hemma - Grattis till er alla! Och lycka till, till er som går i väntans tider! Hoppas vi alla får föda som vi önskar!

Hälsar

Nadja m Lilla Bus i magen (bf 3/8)
Svar på tråden: Fått beviljat bidrag!

Bra!

Skrivet av  Camilla Och grabbarna grus
Nu ska vi bara planera in att ses! ;)
Jag sticker på en tur runt södra Sverige nu men finns på mobilen. Du kan väl slå en signal så bjuder jag dej och Sunniva på lunch. (Viggo är en rackare till kock!)
Kram Camilla
 

Ok!

Skrivet av  (Busmamman) Nadja
Hur länge blir du borta? Ja, jag ringer dig nån dag, så ser vi var du håller hus! Ser fram emot att prova Viggos kock-kunskaper. Och Sunniva håller med! ;o)
Kram
 

Tycker det är konstigt att det är så olika

Skrivet av  trebarnsmamman
från landsting till landsting det där med ersättningen. Hur kan det vara så omöjligt att bevilja oss i VG-regionen ersättning när det är möjligt i andra delar av landet. Har spenderat 12000 kr på hemförlossningar de senaste åren och har inte fått igen ett öre. Jättetrist!
Grattis i alla fall att du fick bidraget beviljat!
 

Tack!

Skrivet av  (Busmamman) Nadja
Ja, jag håller med om att det är konstigt det här med att inte få bidraget i andra landsting. Nu måste jag ju fråga var VG-regionen är? Är det Västra-Götaland? (känner inte igen förkortningen)
För där finns det ju oxå orter som har nära till sjukhus (max 40 min m ambulans), om det nu är det de tittar på. Håller med om att det är trist - och orättvist!
Hoppas att det ändrar sig även där nu när Sthlms län har infört bidrag!
 

Just det, jag menade Västra Götaland

Skrivet av  trebarnsmamman
förstås. Man blir lite slarvig ibland.... jag har verkligen kämpat för att få ersättning från vårt landsting men det är bom stopp, tyvärr. Nästa gång blir det nog på sjukhus - av ekonomiska skäl. Att föda utan bm är inte min grej...
 

Vilket landsting??

Skrivet av  Lena m Ella
Vilket landsting är det du "brottats" med??
Undrar eftersom jag själv bor i VG och vill föda hemma när/om det blir en andra gång...

Tycker det är idiotiskt att folk får kjejsarsnitt "gratis" pga. förlossningsrädlsa men att man inte kan få föda hemma om man är "sjukhusrädd"...
Att föda hemma kostar ju inte ens hälften av vad ett kejsarsnitt kostar så det rör sig väl enbart om en principfråga :-/
(observera att jag inte är emot att folk får kejsarsnitt - jag är för att alla ska få välja hur de vill föda!!)

Personligen funderar jag på att önska mig en hemförlossning i födelsdagspresent/julklapp i år - förutsatt att jag blir gravid då. Pengar till det skulle göra mig mycket gladare än all världens CD-skivor och sällskapsspel :-)
 

svar till Lena med Ella:

Skrivet av  trebarnsmamman
Jag har fött mina barn i Göteborg och har förgäves försökt få ersättning (både före och efter förlossningarna) men VG-regionen är en administrativ koloss med allt för många beslutsfattare som alla hänvisar till varandra. Har även kollat med GP som skrev om ersättning vid hemförlossningar för några år sedan. Tyvärr är det omöjligt att få landstinget att betala såvitt jag förstår. Men fortsätt gärna kämpa på - förr eller senare blir det kanske ändring.... Lycka till!
 

Grattis!

Skrivet av  Challis med Irmelin 030516
Vad skönt, då kan du pusta ut och släppa den stressen, för några veckor i varjefall!
 

Vad skönt att ha det avklarat

Skrivet av  gullet o E 0307, Grodan bf 12/11
Då är det bara att ladda inför förlossningen *ler*


 

Grattis!!!

Skrivet av  Christina m Puff o bf 2/8
Men vi ska ju föda nästan samtidigt du och jag! :o)

Vad skönt att du fått bidraget! Sitter säkert fint!
Här där jag bor kan man inte få något bidrag, så vi har aldrig hoppats på något, men det är värt varenda slant om det kan bli den förlossning jag vill ha.

Ja, visst känns det lyxigt att ha 2 barnmorskor alldeles för sig själv. Mina är väldigt erfarna och vettiga också, med en härlig attityd.
Hoppas nu att allt går vår väg! :o)Grattis igen!!
 

Grattis!

Skrivet av  Lisen med Alexander-03+v.26
Jättekul att du får bidraget, blir faktiskt lite avundsjuk, här finns det inte ens en liten chans att få det :-(
Lycka till med födelseln!