Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mat att ladda med inför kommande födelse?

Skrivet av (Busmamman) Nadja bf 3/8
Det enda jag kommer ihåg att man brukar säga är bra inför förlossningen är pasta. Men finns det inte mer bra mat? Och är det dags redan nu, 3 v innan bf, att börja ladda? Finns ju risk att man kommer tröttna. *s*
Har ni några bra tips på mat/maträtter som är bra? *emottages tacksamt*

Sedan undrar jag även vad som är bra att ha hemma när förlossningen väl sätter igång, typ saft, nyponsoppa odyl? Har ni fler förslag?

Ja, har ni även andra bra förberedelsetips inför förlossningen, så blir jag glad!

Tack på förhand!
Svar på tråden: Mat att ladda med inför kommande födelse?

känn efter vad du är sugen på...

Skrivet av  naturnära
Det här med mat har jag bara låtit komma.

I början av graviditeten levde jag på spagetti och köttbullar. Sen när väl illamåendet förvann började jag äta, sakta men säkert, det jag brukar.
Gröt till frukost med linfrön och sylt. Potatis, ris, pasta, kött, grönsaker mmm....
Nu har jag börjat tröttna på kött. Har köppt in olika vegetariska alternativ, qourn, sojafärs, vegetariska burgare mm. Äter mycket pasta och ris, mindre potatis.
Är hela tiden sugen på smoothies men måste avstå då jag inte hittat något som inte innehåller ccitrusfrukt. Alla smoothies som jag hittat innehåller apelsin och ananas. Dessa tål inte jag.
Dricker däremot katrinplommonsaft som gör susen för magen, vanliga katrinplommon blir jag däremot konstig i magen av. Dricker nässel/hallonbladste sen ett par månader tillbaka, tycker faktiskt att det är gott, speciellt när den fått kallna lite.
Vatten älskar jag, dricker mycket, svettas en hel massa nu märker jag...
Det var en period som jag åt som en häst, STOOOOOORA portioner. Sen plötsligt sa det stopp, gick inte ner.
nu äter jag ganska normalportioner. Mäst är jag sugen på kalla fruktdrycker. Har tänkt att min kropp säger till vad den behöver. Under mitten av grav. behövde jag mycket energi, kanske för att jag skulle sätta lite i "reserv" även om det sägs att man inte kan reservera mat i sin kropp. Då gick jag upp ganska en del i vikt. Nu står jag och stampar med vikten vilket troligtvis beror på att jag äter mindre och dricker mer.
Det är helt klart att jag inte vill äta nått väldigt tungt nu i slutet. Kroppen säger ifrån. FIsk är också nått jag inte är sugen på längre. Känner avsmak för lukten. Känner att jag vill har "frisk" mat. Något lätt som inte tar allt för stor plats och som inte stinker.

Ja, det var lite om mina matvanor. Vet inte om det var nån hjälp till dig. Jag tror att det är ganska individuellt. Lyssna innåt och känn efter vad just din kropp behöver. För mig har det varit otänkbart att tvinga i sig nått som man inte är sugen på.

Lycka till...

Såg att ni fått bidrag beviljat. Är glad för er skull.
Jag har börjat vela. vet inte hur jag ska göra. Ska jag försöka få tag på en barnmorksa här på Gotland ändå. Problemet är bara att det börjar bli lite ont om tid. Känner lite på mig att min man inte vill vara helt själv med mig. Vi får se, livet visar vägen har jag märkt tidigare i livet så allt ordnar sig väll till slut på bästa sätt ändå.

Nu har vi fått besked om att vi kan flytta till nya huset i mitten av augusti. Vi kommer att ha kvar det här huset till slutet av augusti så vi har gott om tid att flytta utan att behöva stressa.
Ska bli spännande hur allt kommer att ordna sig till slut med flytt och bäbis och allt.

Ha de gott.

 

Smoothie-recept kommer här!

Skrivet av  Venus med Ida -02 & Wilma 040612
Jag brukar ta 1 dl frysta bär (hallon, blåbär, jordgubbar eller blandar) 1 dl yoghurt och 1 dl mjölk. Ibland lite socker. Kör i mixer till jämn konsistens! *mums* Drack massor innan Wilma föddes!
 

tack-.-...

Skrivet av  naturnära
snälla du för receptet.
den ska jag prova!!!

Ha de gott--

 

Tack för ditt svar! (och fler smoothie-recept)

Skrivet av  Nadja (busmamma) bf 3/8
Du har så rätt, för egentligen är det precis så jag också alltid har resonerat, att kroppen faktiskt säger till vad den behöver. ;o) Men, å andra sidan, tidigare i den här graviditeten så har jag varit ganska så stressad och deprimerad, och då är jag inte säker på att jag riktigt har lyssnat på min kropp om vad den behöver, men som sagt, det var tidigare, så nu är det väl dags att börja lyssna kanske... ;o)
Fast, på senare tid har jag nog haft lite för mycket ledig tid och då även lite mer socialt umgänge, och därför har det inneburit lite väl mycket kaffebröd och andra godsaker... och det tror jag egentligen inte alls att min kropp behöver just nu. *s*
Ja, ja, frukt gillar jag och även smoothies, så här kan du få ännu ett smoothie-recept utan apelsin o ananas. Jag har hittat det här på fN för ett tag sen och tycker att den är jättegod:
Mixa
en näve havregryn
en näve frysta blåbär
nån tesked råsocker
lite vaniljsocker
nån deciliter mjölk
nån deciliter vaniljyoghurt
*mums*

Jag hoppas du hittar en barnmorska och att det inte blir nån stress med flytten (vi flyttade i maj och bl.a därför kände jag mig väldigt stressad i mitten av graviditeten, men absolut inte enbart pga flytten, utan det fanns andra faktorer som spelade in). Det kommer säkert gå jättebra och hoppas ni kommer trivas!

Jag ser fram emot att höra om er kommande hemförlossning. Må så gott!
 

Artiklar från Familjeliv