Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Läskigt!

Skrivet av Lite hemlig än
Ända sen jag födde sonen -02 har jag talat om att nästa förlossning bli hemma.
Kaxig till tusen eftersom allt gick så bra men nu sitter jag här och just fått reda på att jag är gravid igen och börjar då tveka, kanske är det säkrare på sjukhuset?

Vill så gärna slippa resan till sjukhuset.
Vill slippa vara borta.
Vill slippa lämna sonen utan vill ha honom med när lillesyskon föds.
Vill kunna slappna av till 100% när det är dax utana att behöva oroa mig för saker och ting runt omkring mig.
Vill inte vara sjuk (varför åker man annars till sjukhus?) utan kunna njuta av min graviditet.
Vill verkligen föda hemma men vågar jag?

Snälla giv mig styrkan att våga kontakta en hem-BM.

Svar på tråden: Läskigt!

Jag tror...

Skrivet av  Lisen med Alexander+v.29
att de allra flesta som planerar inför en hemfödsel tänker samma tankar och det tycker jag bara tyder på att man tänker igenom sitt beslut NOGA.
Alla de "tänk om" tankar du tänker behövs nog för att du ska komma fram till vad som känns mest rätt för DIG så fortsätt fundera och kontakta en Hem-BM för att diskutera de faktiska riskerna OCH fördelarna med att föda hemma.
Jag och sambon hade en diskussion här om dagen eftersom jag börjat fundera på om det verkligen är rätt för oss att föda hemma trots att vi har 6 mil till närmaste sjukhus.
Då kom vi fram till att min sambo utsätter sig för en bra mycket större risk än vad jag kommer utsätta mig själv och barnet för under födelsen - han sätter sig i bilen och åker de två milen in till jobbet och lika långt hem igen VARJE dag.
Vi vet att det är livsfarligt att åka bil och vi kan förutse trafikolyckor på samma sätt som vi kan förutse förlossningsolyckor men likförbannat åker vi bil!
Varför ska jag fördubbla risken att något ska hända mig och barnet genom att sätta mig i bilen och åka de 6 milen in till sjukhuset?
Efter det samtalet var det helt glasklart att vi SKA föda hemma, det finns liksom inget alternativ!

Nu ser jag att det blev jätterörigt men jag hoppas att du förstod på ett ungefär vad jag menade.
Har du någon som du kan bolla dina tankar och ideer med?
Det kan vara bra att gå igenom sina tankar på det sättet för om man bara går omkring för sig själv och funderar brukar man inte komma fram till så mycket.
Hoppas du kan fatta ett beslut som du känner dig nöjd med!
Lycka till vad du än bestämmer dig för!