Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Var hos min bm idag

Skrivet av terez m lill* Fem
Och då tog jag upp ämnet hemförl. Hon rådde mig absolut från det eftersom det är nr fem och blödningsrisken är större????*suckar*
Hon som har tyckt att det skulle vara helt ok för mig att föda hemma då det kommit på tal under de senaste två grav.
Svar på tråden: Var hos min bm idag

Va?!

Skrivet av  Tine (snart färdig BM)
Skulle blödningsrisken vara större när man föder nr.5 än när man föder 1,2,3 och 4? Varför skulle den vara det? Låter som nonsens och helt ologiskt i mina öron.

Gav hon någon förklaring eller motivering för att underbygga detta påstående?
 

näe inte direkt....

Skrivet av  terez m lill* Fem
vi fick lite bråttom då hon redan låg efter i tidsschemat.
Men hon avrådde mig absolut från att föda hemma, med ökad blödningsrisk som främsta anl. men att det överhuvudtaget kan vara risk vid femte.
Ja, jag fattade noll, hade räknat med hennes fulla stöd eftersom ämnet varit uppe förut och hon har då varit väldigt positiv.

Men det är inget som du direkt hört att vid femte skulle risken för komplikationer öka?
 

Näe, men precis som...

Skrivet av  Tine
...Hannanon skriver så får livmodern jobba lite mer för att det blir lite svårare för den att kontrahera efter varje (fullgången) graviditet. Så på så vis ökar ju onekligen blödningsrisken.

Men att det skulle ske någon drastisk förändring mellan 4:an och 5:an har jag aldrig hört eller läst om!
 

Nää

Skrivet av  °::Hannanon & Nr 5: V 35::°
det håller jag med om.. Att Ngt drastisk skulle hända mellan dessa 2 graviditeter verkar märkligt.:-)
 

Fast

Skrivet av  °::Hannanon & Nr 5: V 34::°
så är det..Ju fler barn man föder, ju större är blödnings risken. Livmodern är en muskel. Och den _kan_ bli för trött för att dra i hop sig efteråt..
Men givetvis är det inte så för alla..

Jag är jätte rädd att blöda denna gång..
 

Jovisst men...

Skrivet av  Tine
....det är ingen specifik ökning av blödningsrisken just vid 5:e födseln, än i jmf. med 4:de.

Det som förvånade mig i resonemanget från terez BM var hur hon tydligen drog en så skarp gräns mellan 4:an och 5:an. Från att tidigare varit positivt inställd till hemfödande till nu starkt avråda!!
 

Vad jag försökte säga var att...

Skrivet av  Tine
...en persons individuella blödningsförmåga (vissa tenderar att blöda mycket och andra mindre) förändras ju inte. Sen kan vissa faktorer påverka den (som tex. flertal graviditer).

Uttryckte mig oklart i mitt ursprungliga inlägg!
 

Blödningsrisken är större

Skrivet av  Karin (läkare)
eftersom livmodern har större risk att drabbas av atoni (svårt att dra ihop sig efter förlossningen). Det är ett känt fenomen. T ex räknas sjätte vaginala förlossningen alltid som riskförlossning pga detta. Dessutom är det större risk att drabbas av värksvaghet under förlossningen.
 

men är

Skrivet av  carina m. 6 huliganer *på besök*
det nåt som alla bm känner till? När jag väntade mitt sjätte barn, var det aldrig nån som sa nåt till mej om att det räknades som riskförlossning, inte heller läkaren jag träffade dan innan hon föddes.
 

Fråga

Skrivet av  terez m lill* Fem
är det en ökad risk från sjätte grav. också med värksvaghet?
 

precis

Skrivet av  Karin (läkare)
så därför skulle jag inte föda nr 5 och 6 hemma. Men vet man riskerna och har kalkylerat och funderat så tycker jag att alla beslut bör respekteras. Förra våren arbetade jag ett tag på förlossningen i en liten stad på Jamaica. Där var det en ynnest att få föda på sjukhus och få ta del av alla kontroller etc. Jag tror att vi har det lite för bra i det här landet, vi har glömt att det är fantastiskt att utvecklingen har gått framåt som den har gjort och att spädbarnsdödligheten är nästan nere på noll. Lite bortskämda är vi nog. Dessutom tror jag att en bbis struntar fullkomligt i om den kommer ut i ett förlossningsrum eller på vardagsrumsgolvet. Jag är då hellre på sjukhus där det finns resurser att ta hand om urakuta problem som inte sällan tillstöter. Sen kan man åka hem och mysa hur mycket man vill.

Jag har varit med om två barn som kommit in till nyföddhetsavdelningen efter initialt helt normala graviditeter och hemförlossningar där det hela har slutat med syrebrist och kramper och risk för framtida men. Båda dessa fall hade kunnat undvikas om förlossningen skett på sjukhuset, där man kan avsluta förlossningen snabbt med sugklocka e dyl. Så jag tar inga chanser. Ja, detta är mina personliga åsikter såklart och alla gör som de vill. Men för allt i världen, tänk på barnet i första hand!
 

absolut

Skrivet av  terez m lill* Fem
tänker jag ju på bebisen men jag har haft ganska snabba förlossningar och sist hann vi knappt in och jag tyckte det var jättestressande att bebben kunde komma när som, i bilen eller så. Och så klättra ur bil och in på förlossningen, träffa nya människor, ur alla kläder och utstå undersökningar mitt i "värsta" biten av förl.
 

Okej

Skrivet av  terez m lill* Fem
det ligger nog någonting i detta då, det var väl mest att jag blev överraskad av bm vändning i frågan. För denna gång hade vi ju ställt in oss båda två på att vara hemma.
Har haft förl. som legat mellan 8 och 2.5 timmar och utdrivningsskedet har gått ganska fort. Bm har från trean sagt att livmoderna skulle lugna sig. Men sista och fjärde bebisen kom ut på ett par värkar och det utan att jag direkt behövde krysta på så fasligt.
Blir det ngn drastisk förändring där tro.

En fråga till dig Hannanon har du blött vid förl. förut? Jag förlorade 1500 ml vid första förl. men har inte sedan blött mer än normalt.
 

Precis

Skrivet av  °::Hannanon & Nr 5: V 35::°
som jag då:-)
Blödde bara vid första förlossningen ca 1.3 liter..

Vid de andra 3 har jag blött 2-300 ml:-)
Varför jag är så nojjig att jag ska blöda denna gång vet jag inte..
 

inne och snabbläser

Skrivet av  femman e här
från semestern...
Jag har hört att trean osv för med sig ökad blödningsrisk. När jag var på läkarbesöket ("avskräckningssamtalet") i v 35 var det främst det som läkaren tog upp i sin avrådan till hemförlossning. Jag frågade om en person har viss blödningsbenägenhet i allmänhet och det sade hon att så var det ju visserligen men det finns ju undantag. Kommer inte ihåg hur mycket jag blött men inte var det mer den här gången, däremot hade jag avslag längre efter min sista förlossning (det tog nog kroppen lite längre tid att hämta sig kanske).
Jag oroade mig också för att blöda mycket men det är ju det som är en av komplikationerna som kan tillstöta hemma som man inte kan råda över så det är väl naturligt att oroa sig för det och ta reda på så mycket man kan innan.
Lycka till hur som helst.
 

Okej...

Skrivet av  terez m lill* Fem
blödning har varit en nojja hos mig vid nr två och tre men sedan så har jag nog lyckats förtränga det hela :). Dags för en ny omgång då.