Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kanske är jag knäpp

Skrivet av Susanna med Tova 13/8-03 + bf 31/10-04
Förlossningen närmar sig och jag känner mer och mer att jag inte vill. Jag vill inte åka in till sjukhuset och föda barn. Jag gjorde det förra gången och då blev jag totalt överkörd av läkare och barnmorskor. Det är inte så jag vill ha min förlossning.

Jag åkte hem tidigare från BB eftersom jag vantrivdes och personalen inte lyssande på mig utan även där blev jag total överkörd.

Tanken på att helt enkelt inte åka in när det är dags har slagit mig. Helst av allt skulle jag vilja att det gick så pass snabbt att det inte fanns nån möjlighet att hinna in. Samtidigt vill jag inte föda utan assisterande barnmorska.

Tanken att föda hemma känns mer och mer rätt. Problemet är att vi inte har råd. Vi kan omöjligtvis sammla ihop de 10-15 000 som behövs. Jag vet inte om det går att få bidrag beviljat här och även om det gick så skulle jag inte få det beviljat eftersom jag inte uppfyller Hälso- och sjukvårdsnämnden kriterier.

Hur stora är riskerna att föda hemma efter snitt?
Svar på tråden: Kanske är jag knäpp

Det...

Skrivet av  Venus med Ida -02 & Wilma 040612
beror ju helt på orsaken till snittet.

Blev du snittad på grund av bäckenträngsel är det ju ikngen bra idé att föda hemma. Var det däremot pga. ex. sekundär värksvaghet går det utmärkt!
 

Primär värksvaghet

Skrivet av  Susanna med Tova 13/8-03 + bf 31/10-04
Det belv sitt eftersom igångsättning misslyckades. Bäckenet är normalt till större än normalt enligt mätning.
 

Men...

Skrivet av  Venus med Ida -02 & Wilma 040612
då är det väl bara att planera för en hömfödsel! *ler*

Skulle det mot all förmodan vara så att du inte "kommer igång" mellan v. 37+0 och 41+6 så rekommenderas det ju inte att man föder hemma. Då blir det ju antagligen igångsättning/snitt i alla fall. Men det är ju inget som säger att det skulle hända igen. kommer det igång av sig själv har du ju alla förutsättningar att få en underbar upplevelse hemma!
 

kostnad

Skrivet av  Susanna med Tova 13/8-03 + bf 31/10-04
Problemet är kostnaden. VI kan inte hosta upp 10-15 000 kr på tre månader.
 

Nä...

Skrivet av  Venus med Ida -02 & Wilma 040612
det är hemskt mycket pengar! Vi ska betala 10 000:-, men det var inga problem med avbetalning. Vi ska helt enkelt betala lite i taget när vi känner att vi har råd! Kanon för oss som egentligen inte har råd alls, men de ville inte att det skulle hindra oss när det var att föda hemma vi ville!
 

Alternativ...

Skrivet av  Alven
Jag ville nästan föda min son hemma, men min man vägrade trots sjukhusskräck. Vi kom dock överens om att vara på sjukhuset så kort tid som möjligt, och skippa BB helt om jag och barnet mådde bra. Så blev det också, visserligen låg vi på förlossningen hela natten men efteråt var jag "oförskämt pigg" som barnmorskorna sa och ville bara hem. Vi slapp BB helt och hållet, fick ligga kvar på förlossningen de obligatoriska 6 timmarna tills David blivit undersökt av barnläkaren. De vägrade dock skriva ut mig innan 12 timmar hade gått så jag fick gå hem på egen risk.

Det roliga var att barnmorskorna var helt till sig, när vi hade klätt på oss och var på väg ut ropade vår bm på sina kollegor: "kom och titta, de åker HEM!" och så stod 3 bm och 2 usk i ring ront oss och tittade när vi kom ut ur rummet... =) Nåt sånt hade de aldrig varit med om, inte av en förstföderska!
 

He he

Skrivet av  Susanna med Tova 13/8-03 + bf 31/10-04
Jag chokade BB personalen genom att åka hem efter 74 timmar på BB efter snitt.

Tyvärr det just förlossningen jag inte vill ha på sjukhus. Åka hem snabbt hade jag tänkt göra om jagnu måste föda på sjukhus.
 

Ang. pengar

Skrivet av  Challis med Irmelin 030516
Hej Susanna! Kul att du funderar på att föda hemma :)

Vi fick dela upp våran betalning på ett år. Vi diskuterade avbetalningsplan när vi hittat "vår" bm för vi hade extremt lite pengar men ville inte låta det stoppa oss från att föda hemma. Så vi bestämde tillsammans med bm en avbetalningsplan på ett år redan innan vi fött :) Dom flesta föda hemma bm är mycket sjysta, så du/ni kanske skulle kunna kolla upp om det går att dela upp betalningen på något sätt?

Hoppas det löser sig för er! Jag blir så arg när jag hör föräldrar som måste välja sjukhus för att dom inte har råd med hemförlossning och inte får några som helst bidrag *Morr*
 

Fråga om kostnaden

Skrivet av  Förvånad
Om man har tänkt att föda på sjukhus, men inte hinner in utan föder hemma. Då kostar det väl inget? Jag menar om man ringer efter en ambulans och de är med på slutet. Eller de kanske tar med en till sjukhuset direkt, oavsett hur långt man har kommit? I så fall kunde man ju fejka att man inte hinner och ringa vid lämplig tidpunkt? Eller tanken var kanske att en bm var med hela tiden? Det kanske inte räcker med hjälp på slutet?

Jag bara funderade lite. Visste inte att det kostade pengar att föda hemma planerat. Lite konstigt tycker jag. Speciellt med tanke på att man kan bli snittad utan medicinsk anledn och inte behöva betala för det.

Hoppas det ordnar sig för dig!
 

Nja...

Skrivet av  Lisen med Alexander+v.29
riktigt så enkelt är det inte, iaf inte för mig.
Hela vitsen med att föda hemma skulle försvinna om jag var tvungen att ringa efter en ambulans på slutet!
Jag föder hemma för att få LUGN och RO och träffar "mina" barnmorskor flera gånger innan födseln för att jag ska känna dem och de ska känna mig, om jag då skulle ringa efter ambulanspersonal istället så skulle det komma in främmande människor precis som om jag hade varit på en förlossningsavdelning och sedan skulle de ta med mig till sjukhuset och det är ju heller inte vad jag vill.

Hoppas du förstår hur jag menar.
För oss kostar det 13 000 och det får vi betala själva men om jag skulle åka till sjukan och säga att jag är så rädd att föda att jag vill ha snitt skulle jag säkert få det, sjukt!
 

Artiklar från Familjeliv